Gå til innhold

Er det mulig og bare amme om natta og på morgenen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor gammelt barnet er.

Om det er under 4-6 mnd: nei. Da vil barnet trenge mer næring og væske enn to brystmåltid kan gi, og man MÅ supplere med annen melk (morsmelk eller MME).

Barn mellom 4 og 6 mnd skal også ha melk som hovedernæring, selv om noen har begynt å få grøt da. Da avhenger det av hvor mye grøt det evt får.

Om det er 6-10ish mnd: i utgangspunktet nei, men for en kort periode (noen få dager) går det greit. Noen unger får brystnekt i forbindelse med tenner feks. Gi vann som drikke i tillegg, særlig om det er varmt eller tørr luft (kald vinter).

Om barnet er over 10 mnd går det greit. Da vil fast føde utgjør en såpass stor del av næringsinntaket at dette er "nok". Også da gir du selvsagt vann som drikke. Etter 12 mnd kan vanlig kumelk gis.

Tror jeg har formulert meg litt klønete :) Altså, barnet har akkurat gått over til mme på flaske, så hun får mme på dag og kveld. Men, jeg lurer på om jeg kan ha nok melk til å amme henne bare på natt og morgen, når hun bare får mme resten av døgnet? Eller vil melkeproduksjonen gå så kraftig ned med så lite amming at det blir for lite melk til henne?

hi

Melkeproduksjonen vil gå ned, og det vil variere hvor lenge man kan amme sånn. Det er dog mange - meg selv inkludert - som ammer eldre barn akkurat sånn, og de som ammes lenge pleier som regel få 1-2 måltider pr døgn.

Nå vet jeg ikke hvor gammel jenta di er, men om hun får kun melk så er det iallfall viktig at hun får i seg nok væske og næring, jevtn over hele døgnet. Eldre barn (mitt er feks 14 mnd) spiser og drikker jo mye annet, og har også større kroppsvekt, så det er ikke like viktig om de får i seg 50 eller 200 ml fra puppen om kvelden.

Kan jeg spørre hvorfor hun kun får mme resten av døgnet, mens du vil amme henne morgen og kveld? Jeg ville jo gjettet på at du enten hadde for lite melk eller at dere har ammeproblemer av et eller annet slag siden du har gått over til mme. Da vil jeg si at det ikke ligger VELDIG godt til rette for å kun amme morgen og kveld.

Men når det er sagt: så lenge du har melk så vil hun jo få i seg denne, og den vil inneholder masse antistoffer (konsentrasjonen av antistoffer øker når melkemengden går ned, så barn får i seg omtrent like mye antistoffer også når ammefrekvensen går ned) og andre næringsstoffer som morsmelk inneholder. Sånn sett er det definitivt verdifullt å amme, selv om du bare gjør det morgen og kveld. Det er mulig du bør gi MME etter ammingene for å være sikker på at hun får i seg nok væske, dersom hun er ganske lita enda.

Jeg er ammehjelper (ammehjelpen.no), det er bare å sende PM om du vil stille spørsmål litt mer privat.

Hun er 6 uker bare. Så det er jo viktig at hun får i seg nok melk i løpet av et døgn. Grunnen til at jeg ammer bare natt og morgen, er fordi det er kun da hun vil ta puppen. Full nekt ellers, og nå orket jeg ikke mer. Men, hun tar puppen fint på natt og morgen.

I natt hang hun i puppen halve natta, så lurer på om det har blitt for lite igjen til henne? Eller om hun våkner pga at hun vil ha kosen... Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre i natt... Amme eller gi mme?

Hi

Jeg ville ammet så mye som mulig, dvs når hun vil ha puppen. Hun vil for det første ta det igjen i andre måltider om hun får for lite da. For det andre vil produksjonen ta seg opp etterhvert. Brystet har en forunderlig evne til å produsere mest når det trengs, dvs om du jevnlig ammer morgen og natt så vil produksjonen være deretter. Men det kan ta noen dager, og du vil da oppleve tilsvarende som økedøgn, altså at hun vil die "hele tida". Hold ut i 3-4 dager (netter), så burde det blir bedre. Bleiene bør ikke være tørre etter natta eller morgenen, men det er vanskellig å si akkurat hvor våte de skal være. (Jeg er usikker på hvor lang tid etter melk det går før barnet tisser.)

For å opprettholde melkeproduksjonen kan (bør) du i tillegg pumpe. Aller helst bør man pumpe hver 3.-4. time i 20 minutter (eller 10 minutter med dobbelpumpe), eller lenger dersom det fortsatt strømmer melk. Dersom dette blir mye er det kjempefint om du får pumpet minst en gang i løpet av dagen - morgen og natt ammer du jo, så da trenger du ikke pumpe i tillegg! Melka du pumper kan du enten gi i stedet for MME på dagtid, eller du kan fryse den ned og gi senere dersom du tror du ikke kommer til å orke pumpe&ammekjøret så lenge, det er flott å gi morsmelk samtidig som du starter med grøt med gluten i. (Det er lurt å teste om barnet vil ha frossen og så tint melk først, ettersom noen barn ikke vil ha dette. Kjipt å ha et kjempelager i fryseren som du ikke får brukt.)

Det er kjempeflott at du vil amme så mye du kan. Om du finner ut at konklusjonen er at det er for lite melk, så kan du jo likevel amme så mye du og jenta vil, og gi flaske etter måltidet. Spebarn kan spise 50-100 ml av flaske kun for sugebehovet, uten å være sultne, så om hun ikke vil ha mer enn dette (og hun vanligvis spiser større flaskemåltider) kan det godt hende hun er mett og bare suger på flaska fordi hun vil suge.

Av samme grunn kan det godt hende hun vil suge på puppen for kosens del, og for sugebehovet (det er et reelt behov). Pass på at hun får mye kos også ved flaskemåltider. Det er fint å etterligne ammestillingen, og ha gjerne hudkontakt mellom dere.

Uansett så vil ikke melka forsvinne fra brystene dine over natta, dersom man ammer litt vil det som regel være melk der også (iallfall i ukevis og kanskje måneder). Da vil hun få i seg antistoffer, og mengden av disse (pr ml melk) stiger sannsynligvis dess mindre melk det er.

Så noen råd, i tilfelle du vil ha det. Slutt å lese om du ikke vil ha (har full forståelse for at du kan ha fått ufattelig mange råd).

Har du tenkt på hva det er som gjør at hun vil amme om natta og morgenen? Er det noe ved ammesituasjonen da som du kan gjenskape på dagtid? Mørket, ligge i senga, roen etc?

Hva med ammestillingen? Har du forsøkt noen andre ammestillinger enn "den vanlige" (som kaller vuggestillingen)? Se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler.

Andre tips er mye kroppskontakt, gjerne naken overkropp - ligg i senga med teppe på toppen av dere. Legg henne gjerne naken (med bleie) på magen/overkroppen din (også naken) og la henne finne vegen til brystet selv (altså ikke legge henne til brystet) - sniffe, snuse, krype osv. Bruk gjerne 1-2 timer på dette, og prøv gjerne flere ganger. Som regel er det lurt å gjøre dette når barnet verken er stappmett eller veldig sulten, kanskje en times tid før du vanligvis ville gitt mat. Det kalles "å starte på nytt" og tilsvarer den aktiviteten en nyfødt gjør når den blir lagt på mors bryst rett etter fødselen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...