Gå til innhold

Den berømte Lanosåpa IGJEN..

Anbefalte innlegg

Jeg SKJØNNER faktisk anonyme her inne som reagerer jeg.

Ikke for å være slem, men han som vant i fjor var da slettes ikke et barn man forbinder med renhet, skum og nybada baby! For det første er han påkledd og blir holdt fram mot kamera, og på toppen av det hele har han lue på. Hva har dette med nybada småtasser og gjøre? (Dette gjelder alle bilder av barn som er i en helt annen situasjon enn hva som er relatert til såpa)

En annen ting, er at INGEN skal komme å fortelle meg at han ble stemt på, fordi at stemmerene mente oppriktig at det var det beste bildet i konkurransen.

Fortsetter under...

Kunne ikke vært mer enig.. Å stemme fram et bilde på denne måten kan umulig kåre en rettmessig vinner. Alle søte barn er jo vinnere, misforstå meg rett.. Men man kan jo jukse med stemmene også. Det beviser jo fjorårets vinner.

Ja, tenk, de stygge barna kan også vinne, da er det sikkert juks.

Er du klar over hvor ressurssvak du høres ut? Er dere 14 år alle her eller? Mener dere virkelig at det bør finnes objektive skjønnhetskriterier sånn at man sikrer et rettferdig og klar behandling av alle de underprioriterte, men klassisk vakre barna, som SKULLE ha vunnet? (hvis det ikke hadde sittet noen bløthjerta fjols rundt om i landet asså, som bare stemmer fordi de syns synd på de handicappede!)

Herregud. I rest my case.

Annonse

Det er mer rettferdig at Lano selv kårer en vinner, ja. På den måten slipper man juks (for de som mener det går an), sjalusi osv. Alle barn er søte på sin måte, men det finnes de foreldre som "markedsfører" for konkurransen på sine blogger og som dermed for en haug stemmer fordi de ligger på bloggtoppen, eller får sine venner til å markedsføre barnet sitt på sin blogg, facebook/twitter osv. osv.

Nå liker jeg ikke Lano fra før av, så i utgangspunktet er det ett fett hvem som pryder den for meg.. Men synes dette har gått over stokk og stein, et multihanicappet barn mot hvormangeandrebarn vinner...? Og det er ikke sympatistemmer inn i bildet? Ehm, neivel.

Høres jeg ressurssvak ut pga mine meninger om utseendet til et handicappet barn? Jeg går ut i fra at de som sender inn bidrag vil at folk skal stemme på det søte barnet sitt, og jeg synes ikke dette barnet var noe søt! jeg er da slettes ikke ressurssvak pga at jeg våger å være ærlig?

Det er ikke snakk om hvem som er pene og ikke pene, men at det råttent dårlig bilde vinner år etter år. Det er en fotokonkurranse, da burde vinnerbildet være godt eller morsomt, ikke bare noe som ser ut som et av mange knips en ikke har lagt noe tanke bak.

Handikappede er verdige vinnere som alle andre, men innsenderen og stemmegivere burda ha litt stolthet og faktisk få fram et bra bilde.

Les innlegget til, HI en gang til anonym 13.47

Det er ikke det hun skriver du svarer på.

Uansett multihandicappet eller ikke, bildet fra i fjor var av en fullt påkledd unge. Det hadde vært like feil om det hadde vært en som ikke var multihandicappet for min del.

Da er bildet som leder i år mye bedre!

Unnskyld at jeg bryter inn, men jeg kjenner ingen oppegående mennesker som sender inn bilder av ungene sine i en konkuranse som handler om å få gullungen sin på en såpereklame. Hvor skal dette ende? Dere krangler allerede før "konkuransen" er avgjort om hvorfor en unge vinner. Dere mener vel at deres unge er den peneste og mest sjarmerende i verden. Det er ikke rart det kriges rundt om i verden når småbarnsforeldre sloss om å få gullungen sitt bilde på en såpeflaske.

Annonse

Hele konkurransen er tåpelig. Lano er forøvrig en elendig såpe. Lukter ekkelt og gir irritert hud.

Og Full House, hvis du mener at fjorårets vinner ikke er søt nok til å være avbildet på en pakke såpe, ja så virker du faktisk litt ressurssvak.

Det er kanskje noen andre der ute som har et litt mer voksent overblikk og som klarer å se det som er søtt hos et barn som du avskriver?

Ja, det virker ressurssvakt å bli fornærma for at et funksjonshemma barn leder en konkurranse. Litt sånn hjelpeløst "enn hva med oss, da, vi kan jo ikke sanke sympatistemmer, uæ-hæ-hæ!"

For min del (og Lano-produsentens del) kan bildet gjerne være av en unge i bobledress. De som stemmer, stemmer. De som selger såpe vil at dette skal bli en snakkis. De som melder på barn, vi ha 15 minutes of fame.

De eneste som går fornøyd ut av det, er mora til vinneren og Lilleborg fabrikker...

1347

Enig med deg i den første delen Aliena, såpa er fæl og konkurransen er teit.

Men, jeg bekymrer meg mer over at du mener jeg er ressurssvak på grunn av at jeg ikke synes dette barnet var søt nok til å være avbildet som reklame på ei såpe. Jeg nekter å tro å at du tenker, "næmmen så søt" når du ser bildet selv. Mulig du mener jeg er ressurssvak, men jeg er neimen ikke uærlig iallefall. det burde du kanskje jobbe litt med?

Det var ikke Aliena som sa det, det var meg.

Og jo, syns det er tegn på en ganske umoden tankegang når man tar en konkurranse så seriøst at man reagerer på bilde av et barn som er utenfor den "tradisjonelle" skalaen på hva og hvem som er vakker at man i full offentlighet begynner å diskutere det og slenger ut "jeg har i alle fall aldri sett en multihandicappet som jeg syntes var pen!" osv.

Min venninne jobba som vernepleier og primærkontakt for en multihandicappet mann i 40-åra. Han døde, og hun sørga, og sa det var vanskelig å ikke knytte seg til et menneske man hadde jobba tett med. Jeg fikk se et bilde fra en utflukt på jobben hennes. Der satt hun sammen med en lang tynn fyr med litt bustete hår og litt sikkel på haka. Hun falt i staver over bildet og sa "Der er M**** - er han ikke skjønn... " Så kikket hun på meg og smilte: "Nei, jeg regner ikke med at dere andre kan se det som jeg ser!"

Etter det har jeg holdt godt kjeft når andre forteller med kjærlighet i stemmen om et menneske eller dyr de syns er vakre, sjarmerende og søte. Selv når folk skryter av de søte kattene sine (katter er de verste smittebærere jeg vet!) prøver jeg å forstå dem. Når min venninne kan snakke med ømhet i stemmen og si "er han ikke skjønn" om en førtiåring uten språk, så betyr det at hun evner å se HELE mennesket, ikke bare sikkelet på haka hans eller det du kaller "vridd i trynet" o.l.

Jeg bøyer meg i støvet overfor henne, ikke deg - og tenker at det er andre som burde jobbe litt med seg selv, og se til at den berømte "ærligheten" din ikke skader flere. Jo, du framstår fortsatt som ressurssvak. Fordi det ikke faller deg inn at man kan føle noe overfor mennesker som du ikke føler noe for.

Når har jeg vært uærlig? Jeg har ikke sagt noe som helst om hva jeg mener om bildet som vant i fjor.

Jeg mener ikke at du er ressurssvak, og det var ikke jeg som var den anonym som sa det først. Det var bare for å sette på spissen hvor utrolig lite viktig jeg synes utseendet til et barn avbildet på en pakke såpe er.

...våger å være ærlig?

Ja, du er sannelig modig som våger å mobbe en unge uten språk, uten motorikk og hva vet jeg, tenk det våger altså du som er så ærlig. For det er jo helt klart at når du kaster deg inn i kampen for de rettmessige vinnerne av denne konkurransen, de EKTE søte barna, som ikke får sympatistemmer, men derimot faglige vurderinger av sin søthet, da er det et farlig korstog du er på!

Himmel og hav, Full house! Det er lavmål!

Egentlig synes jeg den Lano konkurransen er kvalm som bruker bilder av barn som en del av markedsføringen sin! Tenker nok datatilsynet elsker denne konkurransen, jeg vet ihvertfall hvem som elsker slike konkurranser mest.

For er det klinkende likegyldig hvem som vinner, jeg synes egentlig dette er hårreisende konkurranse som bare tar hensyn til de voksene og markedsføringen.

At foreldre frivillig melder legger ut bilder av barna sine som bader eller dusjer på internett (ja bildene kommer til å ligge på nettet for altid), synes jeg faktisk er veldig korttenkt. Synes faktisk det er rart at det er lov.

Åh for en søt historie.. Not. Det spiller da ingen rolle for meg hva mennesker som jobber med multihadicappede mener om de? Jeg mener da heller ingenting vondt om de, selv om jeg ikke synes de er særlig pene. Jeg er ikke ressurssvak selv om jeg mener det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...