Gå til innhold

Spedbarn og varme. Vann?

Anbefalte innlegg

Jeg har to små på 12 uker som jeg ammer. I varmen er de naturlig nok mer tørst enn ellers, det er selvfølgelig jeg også. De får drikke etter behov, men dette tar lang tid og er slitsomt å sitte med puppene ute hele tiden.

Mitt spørsmål er når kan jeg introdusere vann? I spedbarnsboken (s. 153?) står det at man bør gi barn som ammer kun melk, men at man kan gi vann. Men div forum på nettet etter en raskt googling viser forskjellig praksis blant folket. Noen gir vann, andre ikke, noen koker det, andre tapper fra springen. En kjapp telefon til helsestasjonen sa at det beste var at de kun ammet eller evt fikk tillegg av mme.

Hva er vanlig egentlig? Hva er grunnene for å i tilfelle ikke gi vann i varmen i tillegg til brystmelk?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143314248-spedbarn-og-varme-vann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vann fyller opp magen deres uten at det er noe næring i det og stopper sulten litt. Fikk anbefalt å gi kun 5 ml vann når min var så liten. Det skal liksom holde med mm/mme.Vi begynnte å introdusere vann ved 4 mnd sammen med grøt.

Hilsen mme mamma :)

Takk, mme-mamma :-)

Kokte du vannet først?

Tenkte ikke å gi dem vann nødvendigvis mot tørsten, men for å evt være sikker på at de får i seg nok væske. Ikke alltid jeg stoler på puppa ;)

På kveldene får de brystmelk+ mme så de er ikke helt ukjent med vann "i så måte". Vel, bør nok vente en stund til for å være på den sikre siden kanskje :-)

Vi forhørte oss på helsestasjonen først, og fikk klarsignal for kokt vann da vår baby fyllte 3 mndr. Det skal være avkjølt etter koking ja, men det skal ikke i kjøleskap. Romtemperatur er helt fint. Ikke gå i fella med å tro at babyer vil ha kald væske. Husk bare hvor varm melka du gir er. :) Nå gir vi ganske så mye vann, men etter at jeg er sikker på at det er gitt nok næring først. Altså mellom måltidene. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...