Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt om epidural nå på nettet og det er jo ikke helt uten risiko..blir litt ekstra redd for å be om det..

Noen som har tanker/erfaringer de vil dele med en noe bekymret og nervøs førstegangsfødene?

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at epidural virker skummelt. Men hjelper det å høre at da jeg fikk det, så stakk de bare en gang, den satt som den skulle og virket som den skulle. Alt vel. Vi har nok litt lett for å høre mye om "skrekkhistoriene", og tenker for lite på alle gangene det faktisk går kjempegreit.

Det går nok bra!

Skrevet

Ja sant det. Det er jo gjerne de skumle historiene som blir fortalt på nett hvertfall..skal jo ikke lese så mye på nettet..hehe

Takk for beroligende svar mossirose!

Skrevet

hei

Jeg har lest og sett videoer på Youtube ang epidural.. etter det har jeg bestemt meg for at epidural er ingen alternativ for meg.

tror heller jeg vil føde normalt og kjenne at jeg føder lille nuske.. med epidural kjenner du ikke "utrivelsen" så godt..

jeg tror igrunn jeg har bestemt meg for vann som smertelindring.. :)

Skrevet

Eg kan virkelig anbefala epidural! hadde langvarig fødsel,og fekk epidural, og da var fantastisk! sov tilogmed ein time midt oppi alt.

Da hadde endt med keisersnitt er eg heilt sikker på hadde da kje vert for epiduralen! =)

Da e jaffal min erfaring med epidural.

Lykke til! =)

Skrevet

Jeg har sagt ja til det meste, for man vet ikke hva man går til uansett. Man vet ikke hvordan fødselen vil gå, og dermed kan man heller ikke forutse hva som trengs for akkurat deg når tiden kommer.

Skrevet

Jeg skal ha epidural hvis jeg virkelig trenger det.. Dersom legene anbefaler det. Kommer nok til å rope etter det midt i, men har avtalt med mannen min at det skal han overprøve. Jeg skulle ha epidural ved sist fødsel og anestesilegen prøvde 3 ganger uten å treffe. Siste gangen kjente jeg at han traff en nerve, og det var vondt. Heldigvis fikk jeg ikke noen skade av det, men jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal utsette meg selv for det igjen hvis ikke det er absolutt nødvendig.

Det som skjedde med meg er ikke veldig vanlig, min anestesilege hadde aldri opplevd det før, og de aller fleste gangene er det helt smertefritt og uten komplikasjoner og som oftest en god hjelp under fødselen. Men siden jeg hadde den opplevelsen sist, tar jeg ingen sjanser..

Beklager hvis dette ikke var veldig beroligende, men ja. jeg er redd for epidural.

Gjest Gurimamma
Skrevet

Ja, jeg er kjemperedd for epidural! Men jeg er også litt redd for at smertene ved fødsel er så vonde at det "ikke finnes noen alternativ"..

Som førstegagsfødende aner jeg jo virkelig ikke hva jeg går til.

Jeg har ved en annen anledning tatt epidural, men da fikk jeg en skikkelig dose beroligende først (og det gikk som smurt), men regner ikke akkurat med at det er et tema under en fødsel.

Så til dere andre som var ved deres fulle fem når det ble satt epidural: Var det vondt ??

Gurimamma

Skrevet

Ved min første fødsel ville jeg ikke ha epidural. Men smertene viste seg å være enorme, så jeg følte ikke jeg hadde noe annet valg enn å skrike etter epidural. Jeg kjente lite til pressriene, og fikk ikke presset ordentlig. Hjerterytmen til babyen gikk ned, masse leger kom inn, og til slutt fikk de han ut ved å bruke vakum og klippe opp. De måtte løpe ut med han for å se om alt var bra, og han måtte ligge til overvåkning i en inkubator et par timer. Dette vil jeg unngå denne gangen!! Håper virkelig at smertene ikke blir like ille, for jeg vil kjenne hvordan kroppen jobber og jobbe med kroppen. Var veldig skremmende å ikke kjenne når man skulle presse... Fikk masse rieforsterkende drypp men det hjalp ikke...

Skrevet

Min epidural satt som den skulle. Ulempen var at fødselen stoppet opp. Men siden den gang har det gått 12 år og i følge jordmor har det skjedd store endringer på epiduralfronten. De kan regulere graden av bedøvelsen og de kan også sette den slik at den enten bedøver magen eller underlivet. Og virker den ikke som ønskelig tar de den vekk.

Men hvis du først skal går for den, ville jeg satt meg en målsetning om å klare de første 5-6 cm uten å få epidural. Da er fødselen godt i gang og det er mindre risiko for at fødselen stagnerer når du får epidural. Dette har jeg selv fått anbefalt faktisk. Jeg skal jo ha tvillinger og da anbefaler man epidural.

Skrevet

når jeg fikk min eldste, i 2005 fikk jeg epidural...

Jordmor anbefalte meg på det sterkeste å få det, ettersom jeg hadde rier som kom oppå¨hverandre uten pause...

Gjorde litt vondt å få satt den, men det tror jeg var mest pga at anestesilegen måtte sette den mens jeg hadde rier. Skulle jo egentlig sette den i en pause mellom riene... men det gikk jo ikke.

fikk jo drypp, men riene mine ble egentlig ikke så mye mindre, bare litt på slutten så de måtte øke dryppet litt.

Jeg klarte å slappe av, men samtidig hadde jeg full kontroll selv. og hadde ikke noe problem med å kjenne når jeg skulle presse og ikke..

så jeg kan absolutt anbefale det! =)

jeg mista heller ikke noe førlighet i beina å slik. =)

Skrevet

Hadde en kjempefin epidural når jeg fødte nr 6 for 5 mnd siden. Epiduralen bedøver ikke bekkenbunnen, så du kjenner like godt selve utdrivningen/pressingen av babyen. Jeg fikk min når jeg hadde ca 6 cm åpning. Fødselen stoppet ikke opp, og riene ble heller ikke noe dårligere. Noen ganger er det faktisk veldig bra å kunne få hjelp av en god epidural. Jeg snakker av erfaring..... Men om alt går fint uten, er det selvfølgelig ikke noe poeng. Jeg syntes ikke det var vondt og sette den. Merket det ikke pga av andre smerter kan du si..hehe

Lykke til ihvertfsll!

Skrevet

Jeg hadde ikke noe valg, må ha epidurat ved tvillinger. Men når det er nevnt, fungerte det veldig fint. Jeg fikk slappe av mellom riene. Siden jeg fødte i sete, fikk jeg aldri kjenne pressriene (fikk ikke nedpress i bekkenet av babyene). Epiduralen lindret toppen av riene, men kjente det jo godt allikavel. Selv utdrivningsfasen og smertene der demper ikke epiduralen uansett, så fødselsopplevelsen ble veldig fin. Denne gangen vil jeg gjerne ha smertelindring dersom jeg kan få det. Jeg er er vel kanskje av den oppfatning at jeg ikke helt skjønner hvorfor man skal ha det så sabla vondt! Det viktigste er å få barnet trygt ut :)

Skrevet

Jeg var veldig skeptisk til epidural, men hadde bestemt meg for å ta det som det kommer. Nå har jeg hatt en fødsel der jeg pga komplikasjoner ble satt i gang over 5 uker før termin og ble satt i gang med drypp. Det førte til kraftige rier hvert 2. minutt fra start og jeg åpnet meg ca 1 cm hver tredje time. Fikk råd av jordmor om å ta epidural for å få kroppen til å slappe av og dermed åpne seg lettere, noe jeg etter 7 timer takket ja til. I løpet av 2 timer hadde jeg full åpning og jeg fikk sterk følelse av nedpress. Hadde dermed ingen problemer med å presse han ut og kunne føle alt som skjedde i underlivet, inkludert smerten ved strekk av vevet der. Hadde en flott fødselsopplevelse og er glad jeg hørte på jordmor! selve settingen av epiduralen kjente jeg nesten ikke noe til og riene på det tidspunktet var så kraftige at du kunne påført meg hva som helst og jeg ville sikkert ikke lagt merke til det overhodet!

Skrevet

Jeg hadde epidural under første fødsel. Det hjalp meg med å slappe av og fødselen gikk raskere.

Kjente ikke at de stakk meg engang.

Har også hatt en fødsel uten og den gikk også helt fint. Den var betraktelig mye kortere også da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...