Gå til innhold

Blir GAAAL av søsteren min som skal pirke på ALT jeg gjør. Hvordan si fra på en fin måte? Eller overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Hun er 23 år, tre år yngre enn meg. Hun har samboer, men ikke barn.

Begge de jobber jobber som assistenter i barnehage og jeg gjør visst veldig mye galt ifølge henne. Hun sier det ikke direkte til meg, men uansett hva jeg gjør så må hun pirke. Kan jo komme med noen eksempler.

I går så var jenta mi (hun er 15 mnd) ikke helt i slaget og ville verken ha middag eller kvelds. Så da ga jeg henne en yoghurt og en kopp med melk, dette var tydeligvis helt feil og "det var sånn det startet". Da kom hun ikke til å ville ha noe middag etterhvert osv.

Greit nok det, men når jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har gjort dette i løpet av 15 mnd så blir ikke dette en uvane. Hun spiser vanligvis godt. Så hun og kjæresten satt å snakket seg imellom hvor dårlig uvane dette var mens jeg satt å hørte på.

Jeg fortalte om at jeg og jenta mi hadde vært på kjøretur til IKEA og hadde med litt snacks. Hadde da med en liten pakke med rosiner og smoothie. Det var også helt feil, rosiner var kjempe usunt. Og det har hun kommentert hver eneste gang hun har sett at jeg har gitt barnet rosiner. Noe som ikke er ofte.

Hver eneste gang vi er sammen så får jeg spørsmål om "hvorfor gjør du det, hvorfor gjør du ikke sånn, hvorfor hvorfor hvorfor?"

"Hvorfor lar du henne ikke gå ned trappa alene?"

"Hvorfor tar du hun opp med en gang hun gråter?"

"Hvorfor sover hun ikke ute i vogn i all slags vær?"

"Hvorfor gir du henne ikke ***** til middag?"

ÅÅÅÅÅÅ blir gal! I går så var de på besøk og jenteungen og pappaen sitter å leker med plastikkmat på lekekjøkkenet og begge syns det var moro å kaste en liten plastikkbanan i gulvet. Da satt min søster og samboeren å syns det er verdens undergang at de kaster lekene på gulvet.

Overreagerer jeg når jeg blir irritert over dette?

Jeg føler selv jeg gjør mye riktig. Hun har et VELDIG sunt kosthold og er en kjempeblid og fornøyd jente. Veldig "høflig", rolig og snill.

Fortsetter under...

Før man får egne barn ser man gjerne på barn som "maskiner" som programmeres til alt mulig. Men når man får barn selv, ser man mye tydligere at de har sin egen personlighet og at de har gode og dårlige dager og så tilpasser man seg til det.

Å alltid skulle være konsekvent på alt er slitsomt. Her ser vi an dagsformen, og det tror jeg alle småbarnsmødre gjør.

Neste gang får du spørre henne tilbake "Hvorfor tror dere ikke jeg kjenner jenta mi best? Hvorfor tror dere ikke jeg vet selv hvordan jeg vil gjøre ting?"

Nei, du overreagerer ikke som blir irritert. Men det beste er å svare atdu gjør det på din måte, så får hun gjøre det på sin måte med sine egne barn når den tid kommer. Jeg forstår forresten reaksjonen til din søster når det gjelder rosiner. Får man for mye av det (over 50 gram i uka) kan det føre til nyresvikt hos barn pga. sporsoppen som er i dem. Når du skriver at søsteren din kommenterer det hver gang høres det jo ut som det blir gitt realtivt ofte.

Hun får rosiner et par-tre ganger i uka. En liten eske på 18 gram hver gang. Jeg vet at det ikke er bra med over 50 gram, men det er "sukkeret" i rosinene hun tenker på.

Hvorfor bryr du deg om hva andre sier/synes?

Jeg er heldigvis såpass trygg i min rolle som mor, at jeg ikke gidder irritere meg over hva andre måtte mene om min måte å oppdra mitt barn på. Det er jo litt synd om du ikke føler det slik.

Jeg er også en mor som er veldig trygg i min rolle, men jeg irriterer meg alikevel på folk som til stadig har noe å innvende på det jeg gjør.

Ikke HI

Annonse

Assistenter på 23 som er verdensmester i oppdragelse, yeah right!

Syns du skal stoppe kjeften hennes en gang for alle, og si at alle kommentarene kan hun spare til hun selv har barn - å jobbe i barnehage kvalifiserer ikke til noen som helst ting. Der er barna i hovedsak andres ansvar, og reglene/praksisen utarbeidet av barnehagens ledelse. Hun trenger dermed ikke tenke en selvstendig tanke fra hun begynner i jobben til hun slutter der.

Ettersom hun bare er assistent og ikke pedagog en gang ville jeg ha sagt til henne at de andrehåndskunnskapene hun har opparbeidd seg i jobben teller null.

Tell rosinene i en 18 grams pakke. Kjøp en drueklase og tell opp like mange druer.

Dersom porsjonen med druer er av en sånn størrelse at du ville gitt den til barnet 3 ganger i uka uten å tenke deg om, så syns jeg du bare skal fortsette. Rosiner er bare frukt det også.

Men skallet på rosinene er søtt og klissete og limer seg som karamell på tennene, så du bør kanskje pusse nøyere de dagene.

Nei, du overreagerer ikke! Si til dem at du greier foreldrerollen fint, og at de trenger ikke å si alt de tenker. Du gjør det du mener er rett, så kan de gjøre hva enn de vil når de får egne barn!

Sykt irriterende med de kommentarene hele tiden, forstår deg godt jeg. Jeg gjør alt jeg mener er det beste for mitt barn, og det kommer jeg til å fortsette med. Tar i mot råd selvfølgelig, men en må skille ut hvilke råd som er gode råd og gjøre hva som funker for dere.

Rosiner er ikke så himla usunt nei.

Av alt dette så var det rosiner dere hang dere opp i? HI har jo skrevet at barnet får 2-3 pakker à 18 gram i uka. DET er ikke mye og under grensen!

Enig med alle her, hadde blitt gal jeg også! Du kjenner barnet ditt best! Men rosiner ville jeg holdt meg unna pga link til nyresvikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...