Gå til innhold

Bør lege sjekke hovne lymfeknuter hos barn?

Anbefalte innlegg

Leser på nett at om de vokser o.l bør de sjekkes. Har en gutt her som gråt i natt og da jeg forsøkte og trøste fant jeg en stor kul under det ene øret, litt nedpå halsen. Kulen var ujevn, ikke rund og ganske stor. (Størrelse med en peanøtt kanskje)

I dag var den blitt mindre, men forstsatt ujevn. Vet fra tidligere at når de er syke får de hovne lymfekjertler men de er da runde og ikke så store.

Ville dere dratt å sjekket? Er redd for å virke hysterisk... Da jeg var med vesla sine hovne lymfeknuter fikk jeg følelsen av at de syntes jeg var hysterisk... :-/

Fortsetter under...

Ja, det er et tegn på noe uansett, ring!

Jeg har en liten 5 mnds som har akkurat nå. Vært både på legevakta og til lege. Ble konstantert ørebetennelse på den siden. Har time igjen i dag, da lege(og barnelege på sykehuset) vil vite hvordan det går. Hvis den ikke hadde gått ned skulle jeg på sykehuset med babyen. Heldigvis stoppet å vokse nå! Ca 2 cm i diameter.

Jeg følte litt på det selv at jeg kunne virke hysterisk og dro ut tiden litt, men legen sa at terskelen skal være lav ved slike kuler. Og særlig ved dårlig allmenntilstand.

Jeg har selv hatt med et barn til legen som hadde 3 cm hoven lymfeknute om morgenen med dårlig allmenntilstand. Etter 2 timer var den 5-6 cm, og det ble innleggelse på sykehus i 4 dager. Måtte ha intravenøst. Var veldig alvorlig! (3 år)

Jeg hadde så godt som konstant hovne lymfeknuter frem til jeg var ca 8 år. mamma tok meg til legen flere ganger, men legen fant aldri noe galt. jeg følte meg heller ikke syk bortsett fra at jeg var øm på lymfeknutene. Det gikk alltid over av seg selv.

Er du redd så sjekker du. Lymfeknuter er også hovne ved betennelser i kroppen, da det er en del av det normale immunforsvaret, og de kan være så store som du forklarer. Jeg tipper sønnen din har halsbetennelse eller ørebetennelse, men det er jo ikke så lurt å stole på svar i tråder som dette. Jeg kan jo være hvem som helst ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...