Gå til innhold

Erfaringer med langvarig obstiperte barn?

Anbefalte innlegg

Sønnen vår på tre år har vært plaget med obstipasjon i over et år nå. I går ringte de fra bhg, jeg måtte hente ham pga magesmerter:( Vi har prøvd alt jeg kan tenke meg, kiwi, pærer, rosiner, druer, svisker, biola. Han får daglig Lactulose i tillegg, men likevel står han å hyyyler en gang i uka. Dette er forferdelig frustrerende og vondt for oss alle sammen! Legen er lite hjelpsom, bare kommer med alle rådene som jeg visste fra før. I går ga jeg ham et klyx for første gang, det kommer jeg aldri til å få gjort igjen hvertfall, han ble helt hysterisk! For meg virker det som om han holder igjen bæsjen hele uka, og når det da har gått lang nok tid så blir det jo som det blir... Noen som har erfart noe liknende??

Fortsetter under...

Ja, vi har erfaringer med det. Jenta mi på snart 3 år sleit i et halvt år, Gikk på do kun 1 gang i uka og skreik som en stukket gris. 5 av 7 dager i uka var ille, hun skreik mye, var irritabel, våknet og hylte midt på natten osv.

Fikk henvisning til en spesialist. Vi ga henne lactulose fra før av + at vi hadde begynt å tømme henne hver 3. dag ca. før vi kom til han.

Han sa at hun skulle ha 15 ml laktulose på kvelden + 10 ml på morgenen, i tillegg til det så skulle hun bruke renset parafin 2 ganger om dagen. Hun ble mye bedre, men det var faktisk først når hun sluttet med bleie at det løsnet skikkelig.

Nå har vi sluttet med alt av medisiner alt (sluttet i påsken) og hun går på do hver eneste dag, noen ganger 2 også (som hun gjorde før hun ble obstipert).

Viktig at dere får ordentlig hjelp fordi at muskulaturen i anus vil bli slappere. Gå til fastlege og be om henvisning til en spesialist på mage.

Parafin får man egentlig ikke kjøpt til barn under 6 år så man må ikke si at barnet er 3 år, da nekter de deg å kjøpe selv om jeg sa at det var en spesialist på barn og mage som hadde sagt at jeg skulle kjøpe det.

Uff ja, og det er kjempevondt. Det eneste som har hjulpet her er å ikke begrense drikke. Så lenge jeg fikk i henne over en liter per dag så gikk det bra. Jeg begynte å gi henne tutteflaske med drikke på, for da satte hun seg ned og drakk 250 ml på ti min. Så hun fikk det morgen og kveld. Da klarte jeg å holde mengden oppe. Jeg har fått pes fordi en treåring får flaske. Men de som kritiserer skal gjerne få være med når rumpen vrenger seg, skinnet dras og ungen hyler. Da bryter jeg heller den sosiale normen at store unger ikke skal bruke tutteflaske.

Min gutt har slitt med obstipasjon siden han var 5 uker gammel. Har gått fast på Movicol store deler av livet, fått klystér x antall ganger og har også vært innlagt på sykehus med så kraftig forstoppelse at han måtte tømmes med sonde ned i magesekken. :( Vet godt hvor stort problem det kan være. Gutten min har gått på melkefri diett siden han var 3 måneder gammel. Vi prøvde laktulose, men det hadde ingen effekt her. Movicol hjelper veldig bra (står 12 år på pakken, men kan trygt brukes til mindre barn). Signerer også hun over som skriver at tåteflaske kan være tingen. Gutten min bruker fremdeles det morgen og kveld, han er 3 år, men siden det er så viktig å få i mye væske kan det være et godt hjelpemiddel. Da har man mer kontroll på væskeinntak, og det er dessuten enklere å få i barna mye væske.

Dere burde bytte lege og høre med den nye legen om dere ikke burde bruke renset parafin fast hver dag i lang tid.

Jenta min hadde mye problemer med maven og hun kunne gå opp til 14 dager uten avføring.

Hun brukte renset parafin i 9 mnd før vi begynte nedtrappingen. I løpet av den tiden fikk hun innlært ett nytt do mønster som holder seg.

Jenta mi har nå vært normal i maven i 2 år:)

Jo tidligere dere får begynt jo bedre. Det er lettere å få skikk på maven og dovanene når de er små.

Annonse

Ja, gutten vår slet først med kolikk til han var 4,5 mnd og gikk så over på hard mage som varte til han var rundt tre år. Vi prøvde det vanlige med mye vann, frukt, godt med fiber, malt, druer, sviskemos osv osv og tilslutt begynte vi på Laktulose. Det ble som en ond sirkel hvor han var blitt så redd for å bæsje fordi det var vondt så han holdt og holdt seg og ble mer og mer forstoppet. Det var helt vanlig at han løp rundt i stua og gråt når han skjønte at han måtte bæsje og til det var overstått. Han bæsja aldri i barnehagen, holdt seg alltid til han kom hjem og ikke maktet holde seg lengre.

Det ble bedre etterhvert, det som hjalp var at han endelig forsto etter laaaaaang tid med laktulose og en drøs med ros at det ikke gjorde vondt lengre og det hjalp å slutte med bleie og bæsje i do. Men det var et mareritt de årene det sto på :(

Vi var på vei til utredning da det endelig slapp taket.

Håper det går seg til for gutten ders og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...