Gå til innhold

Feriepenger opptjent i fjor - hvordan er det når man har 80 prosent foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har valgt å ta ut ferien min i år og utsette permisjonen. Betyr det at jeg får utbetalt kun 80 prosent av feriepengene også? Må ta den ut nå fordi mannen min må ha permisjon i sommer da han er student. Gikk ut i permisjon i februar. Kan noen hjelpe meg? Har fått utbetalt mer enn vanlig lønn, men mindre enn feriepenger i dag. Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får det du har opptjent ifjor. De sier ca 12 prosent, eller tror det er 11,4% av det du tjente ifjor. =)

Har ikke noe å si om du har 80%permisjon i år. :) (det går da på neste års feriepenger isteden, vi får jo bare utbetalt feriepenger for de 12første ukene av permisjon, så ikke mye vi får neste år med andre ord. Så siden du har 80% nå, så får du altså 11,4% av 80% lønn for 12 uker)

Jeg trodde de skulle trekke meg 100% for ferieukene i år (selvom jeg har 80%foreldrepenger), men de trakk visst bare 80% så det var jo bare bra:)

Skrevet

Takk for svar! Da skal jeg ringe til lønningskontoret og spørre hva som har skjedd siden jeg ikke har fått det jeg har opptjent - kan hende de har fått beskjeden om at jeg skulle ha ferie litt sent.

Ha en fin dag!

Skrevet

Husk at du som regel blir trekt for de ukene med ferie du skal ha også da, så du får altså 80% lønn/foreldrepenger inn, så trekker de så mange uker med ferie du skal ha, og så setter de inn feriepenger.

Hvertfall sånn det gjøres hos oss, mange som tror de ikke har fått det de skal, blir litt forvirra når de setter inn lønn og trekker samtidig... hehe :)

Skrevet

Feriepenger opptjent året før er som regelt skattefrie, og er på minimum 10,2%. Du vil ikke få 80% av dette selvom du har valgt 100% permisjon med 80% lønn.

Dersom du har mottatt permisjonspenger nå, og det er litt mer enn vanlig, så er det mest sansynlig at det ikke er trukket skatt av dette, da man har 1,5 mnd "skattefrie" utbetalinger. De fleste arbeidsgivere utbetaler juipengene skattefrie og halv skatt i desember.

Skrevet

Og da var forvirringen komplett :-D Jeg får vente og se på lønnsslippen når den kommer - og skjønner jeg ikke noe av den så tar jeg en telefon til lønningskontoret i kommunen. Det kan stemme at det er permisjonspenger uten skattefradrag... men når kommer feriepengene da? Søkte om utsettelse av permisjon i midten av mai, og fikk svar i slutten av mai - kanskje ikke det var god nok tid for kommunen til å gjøre om på første lønning etterpå. Blir spennende å se.. Takk for svar uansett :)

Skrevet

Jeg tipper det er som noen skrev over her - at du har fått feriepenger, men du blir trukket i lønn for feriedagene dine.

Du får vanlig lønn når du har ferie, forresten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...