Gå til innhold

Har det noe for seg å klage? Bostøtte..

Anbefalte innlegg

Historien er forsåvidt lang, men litt kortere fortalt:

I august i fjor var jeg sykmeldt. Jeg ble sykmeldt pga. arbeidsforholdene. Det var utrolig mye rart der, men det som fikk begeret til å renne over, det var da sjefen truet med å sparke meg hvis jeg ikke skrev under på en ny kontrakt han plutselig kom med. Han ville bruke meg 100 %, men bare betale meg 60 %. Jeg ville ha en mer spesifikk kontrakt som også sikret meg. Jeg tok det derfor til advokat, å han sa at jeg ikke måtte finne på å skrive under på en så dårlig kontrakt.

Så fikk jeg i august en telefon fra skolen. Jeg kunne få plass der. Noe jeg ønsker, for jeg ville ta studiekompetansen. Jeg tok en telefon til lånekassen slik at jeg kunne se om det ville gå opp økonomisk. Jeg måtte bestemme meg fort da skolen allerede hadde begynt. I følge de opplysningene skulle det gå bra. Så jeg friskmeldte meg, sa opp jobben, begynte på skoen samtidig som jeg jobbet ut oppsigelsestiden min.

Etter noen mnd. så finner jeg ut at lånekassen har feilinformert meg. Jeg får 3500 kr. mindre i mnd. enn de sa til meg i august. Jeg hadde da også søkt bostøtte, men fått avslag fordi jeg selv hadde valgt å studere. Derfor ville de ikke regne med dagens inntekt på meg.

Pga. dette så jeg meg nødt til å bli arbeidssøker, jeg er alenemor, å må jo sikre sønnen min og meg. Han går først. Men jeg sliter jo nå da, vært arbeidsledig i over 6 mnd. Søker og søker, å er nå inne på tanken om å flytte til en plass hvor arbeidsmarkedet er bedre.

Men jeg søkte nå på nytt om bostøtte. Men enda en gang fikk jeg avslag! De vil ikke regne med dagens inntekt, fordi jeg for snart 1 år siden sa opp jobben min! Jeg skrev i søknaden at det var psykiske grunner til dette. Jeg følte det var bedre å takke ja til skoleplassen, å gjøre noe produktivt fremfor å gå sykmeldt. Men tydeligvis valge jeg feil. Jeg angrer som bare det! Jeg har mest lyst til å bare gå i dvale.. Men pga. sønnen min så fungere jeg jo, men jeg er liksom ikke helt her heller. Men jeg gjør jo alt for sønnen min.

Dette ble mye rart, men det jeg egentlig lurer på er om jeg kan klage på dette med bostøtten? Alle andre studenter jeg kjenner får bostøtte. Selv om de også selv har valgt å studere!

Samt at det var godt å få ut alt.. Jeg ANGRER på avgjørelsen jeg tok! Men jeg trodde det skulle være til det beste for oss... :(

Fortsetter under...

Annonse

Jeg får stønad til barnetilsyn, å da løper også retten til os.

Jeg ringte lånekassen, jeg gikk ut i fra at den informasjonen var riktig. Men han jeg snakket med har tydeligvis opplyst meg feil. Mulig jeg skulle ringt og dobbeltsjekket, men alt måtte gå så fort. Og jeg var så lei av jobbsituasjonen, samt at jeg virkelig ville få tatt den studiekompetansen. Derfor stolte jeg på det jeg fikk opplyst når jeg ringte lånekassen. Jeg fikk beskjed fra skolen at jeg var fulltidsstudent, men lånekassen har ikke regnet meg som det.

Skjønner fortsatt ikke hvilke stipend/lån du mener du skulle hatt fra lånekassen som du nå ikke får.

Om du er fulltidsstudent eller ikke avhenger jo av hvor mange studiepoeng du tar......

Det er alltid siste avsluttede skatteligning som legges til grunn ved beregning av bostøtte. I praksis betyr dette at ligningen for inntektsåret 2009 blir benyttet fram til juni 2011. Det er DERFOR du ha har fått avslag på bostøtte, og denne beregningen nytter det ikke å klage på. At du har gått ned i inntekt midt i året, legges ikke til grunn.

Alt dette er VELDIG godt opplyst på husbanken sine nettsider:)

Man kan fint søke med dagens inntekt jo. Jeg fikk avslag fordi de bruke fjorårets likning for jeg selv hadde valgt å studere. De ville ikke bruke de inntektsopplysningene jeg hadde sendt inn fordi jeg hadde valgt å begynne på skolen selv. Men ingen blir tvunget til å begynne på skolen. Så jeg skjønner ikke hvorfor "alle" andre studenter med barn får.

Nå er jeg jo heller ikke student, men jobbsøker.

Det med lånekassen skjønner ikke jeg heller noe av. Jeg skriver bare her det jeg har fått beskjed om av dem. Men det er nå lite relevant, for jeg har jo sluttet på skolen. Det kan jeg uansett ikke gjøre noe med nå.

Men takk for svarene!

Ja man har rett på begge deler. Men jeg hadde jobb, å fikk da bare stønad til barnetilsyn. Dette har jeg fått i 3 år nå. Derfor får jeg ikke os. For os tiden løper samtidig som at jeg får stønad til barnetilsyn. Jeg har heller ikke rett på utvidet os da jeg har en utdannelse fra før (videregående skole). Men også der sa de jo feil på nav. Noen mente at jeg hadde rett på utvidet siden jeg ikke hadde studiekompetansen, å sånn sett ikke var ferdig med en utdannelse. Men forvaltningen avslo denne søknaden.

Greit nok, jeg har en utdannelse, å skal nok klare å få meg en jobb. Men jeg sliter nå på bare dagpenger.. Derfor hadde jeg håper på litt bostøtte hvertfall.

Mener at du skal ha rett på bostøtte. Jeg får bostøtte selv om jeg jobber 100%, men de regner i fra hvor mye du tjener. Jeg får også overgangsstønad, men den går nå ut i aug. Søk eller klag en gang til, og vis de dagens inntekt. Ellers så må du bare ber sosialen om hjelp.

Ønsker deg lykke til.

Annonse

Takk for svar!

Ja får kanskje bare prøve å klage. Hører liksom at "alle" får bostøtte, å har aldri hørt om noen som har fått avslag fordi de selv valgte å studere..

Har søkt 2 ganger nå, å det tar faktisk på. Det å samle alt de skal ha når man søker med dagens inntekt.

Heisann!

Jeg har ikke lest alle svarene, så mulig jeg gjentar noe.

Jeg er student, dog ikke med utdanningsstønad. Det fikk jeg ikke siden jeg "bare er alenemor på fulltid" og NAV da mener at jeg kan jobbe til alle døgnets tider....Vel - nok om det.

Jeg har tilskudd til barnetilsyn, og OS i tillegg. Retten til OS faller IKKE bort selvom du har tilskudd til barentilsyn. Dette er tull om NAV har sagt det til deg.

Jeg har også bostøtte. Her må du bare kjøre knallhardt og ikke gi deg! NAV er grusomt vanskelige og arrogante. Og eier verken empati eller kunnskap.

Jeg ønsker deg masse lykke til! Og - igjen - kjemp i vei! Du har krav på disse pengene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...