Gå til innhold

Er det ok, eller litt dårlig overfor datteren min?

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 2,5 år. Før jeg ble gravid trente jeg hver dag, og sluttet brått i svangerskapet. Etter at jenta kom har all fokus vært på henne. Jeg har lagt på meg og har følt at helsen har blitt dårligere. Jeg har rett og slett ikke funnet tid til å trene, for hun har liksom hatt all min tid. Vi har sjelden barnevakt, og jeg merker at parforholdet vårt sliter pga lite tid som kjærester og at jeg har muistet mye selvtillit.

Nå har jeg bestemt meg for å ta tid til meg selv. Jeg trener før jobb to ganger i uken og avspaserer en time to dager i uken for å trene før jeg henter i barnehage. Resultatet er at jenta er i barnehagen til klokken halv fem. Mannen leverer hene ikke før ni.halv ti de dagene han jobber sent, men de dagene han jobber tidlig er hun i barnehagen åtte-halvni.

Det blir jo lange dager, men jeg føler at jeg bare må nødt til å få tilbake den gamle fysikken min - både fysisk og psykisk..

Hva tenker dere? Jeg kunne jo ha trenet på kvelden, men det hadde ikke blitt før klokken åtte-ni og treningssenteret ligger et stykke unna hjemme men rett ved jobben min. Jeg kjører ikke bil.

Fortsetter under...

Så lenge det fungerer for dere, så syntes jeg det er greit. Og når hun kommer i bhg i ni-halv ti tiden, så blir ikke dagene så lange alikavell :o)

Det er jo viktig at du har overskudd og helse til familien din :o)

Ser ikke at dette er noe problem. Om du har mulighet for å avspassere for å trene etter jobb, så hadde jeg gjordt det. Så er du ferdig med det, og har mere energi til jenta di da du kommer å henter...og det er pes i forhold til det med tid til partner om man må trene om kvelden. Siden hun ikke leveres før 8- halv ni, så går nok det helt fint. Viktig å fokusere litt på seg selv også, så blir man fort en mamma med bedre humør, og det kommer jo helt klart jenta di til gode;) Tren med god samvittighet, du!

Takk for svar :)

Ja, jeg er en mye lykkeligere mamma med mer overskudd nå enn for noen uker siden. Og jeg føler at jeg slipper å skamme meg denne sommeren, eller gjemme meg bort i store klær. Jeg er ikke kroppsfiksert, men det er noe med det å ikke få på seg et eneste plagg i garderoben uten å smøre seg inn med motorolje først :)

HI

Dette synes jeg er helt ok. Det gir deg mer overskudd å trene og datteren din får en gladere mamma :-)

Husk at det også mange styrkeøvelser du kan gjøre uten å kjøre til treningsenteret også. Dersom du setter av 15-20 minutter til dette hver kveld vil du se resultater. lag deg et fast program med et fast antall repetisjoner så vil du se resultater etter få uker.

Det er også lurt å kombinere lek med barnet og trening. Jeg brukte meg selv som klatrestativ for sønnen min da han var liten. Eksempelvis ligge på ryggen og leke "fly" sønnen min lå på magen over føttene mine og jeg balanserte ham opp og ned . Knebøy kan også fint gjøres mens man løfter barnet høyt til værs når det er to og et halvt år gammelt. Gøy for barnet og fin trening for mor.

Du er jo vant til å trene siden du trente hver dag før graviditeten så dette går nok bra! Lykke til!

Har du sykkel? Datteren din synes kanskje det er gøy å sitte i barnesete mens du og mannen din sykler en tur? Fin trening og familien gjør en aktivitet sammen.

Jeg hadde i det minste prøvd å begrense det til de dagene hun blir levert seint. Selv hadde jeg ikke hatt samvittighet til å ha henne lengre i barnehagen enn nødvendig, og å trene på treningssenter er ikke nødvendig. Jeg hadde gjort det f.eks en gang i løpet av helga og en gang på kveldstid i uka. Trengs det mer trening hadde jeg gjort det samme med barnet, f.eks rask gange med barnet i vogn.

Annonse

ok... korte barnehagedager og en mamma som ikke føler seg vel

contra

litt lengre dager, og en mamma som er bli og fornøyd og i storform

Jeg tror du ser selv hva som er best... men jeg syns en mamma som er fornøyd er å foretrekke =)

Takk for gode tips til hjemmetrening :) Skal notere meg det. Jeg sykler også over alt, og jenta elsker turer i sykkelsetet.

Når det kommer til å egrense det til de dagene som mannen leverer sent, så er det to dager, jeg føler at jeg har behov for fire dager, men vil vurdere det på nytt hvis jeg ser at det ikke er bra for jenta. Jeg har dialog med barnehagen (ikke om at jeg trener da) oghar sagt at de må gi meg beskjed dersom det kan virke på dem som om dagene blir lange for henne. Per i dag er det egentlig slik at jeg må vente på henne i barnehagen for at hun skal gjøre seg ferdig med leken :)

Jeg velger treningssenter fordi det gir meg mer enn å trene ved rask gange elelr sykkel. For det første får jeg et program satt opp og jevn oppfølging, samt at jeg før en time hvor jeg kan være bare meg (potensielt egoistisk) Helgene er hellige, da er det ingen trening, bare opplevelser med jenta. Når man skal trene i helgen går det raskt tre timer med å komme seg dit, trene og komme seg hjem.

Fint å høre meninger, både positive og negative :)

HI

Jeg er ikke akkurat den som renner ned dørene på et helsestudio, så jeg bør kanskje ikke uttale meg ;) Men jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for det. Det er viktig for barna at de har foreldre som fungerer bra fysisk og psykisk. Selv om du kanskje føler du forsaker vesla di, så tenk heller at hun nå kommer til å få en mor som har mer energi, har bedre selvtillit og mer overskudd, pluss alle helsefordelene =)

Og syns du ikke det fungerer så kan du sikkert ta med deg litt av lærdommen fra helsestudioet og heller trene hjemme etterhvert. Sirkeltrening/ intervalltrening osv. Da er du jo kommet litt i gang, så da er sikkert motivasjonen på plass uansett ;)

Lykke til :)

Avogtil handler det ikke bare om mamma. "Er mamma fornøyd er også barna fornøyd" er en fin ting, men den må ikke brukes for å lette egen samvittighet. Når en får barn er det deres beste som bør stå i sentrum. Skulle jenta begynne reagere på lange bhgdager hjelper det lite med en sunn og glad mamma!

Jeg hadde nok ikke gjort dette, men om det skulle skjedd hadde jeg nok kun gjort det de dagene hun ble levert sent. Jeg er alenemor og trener kun hjemmefra. Jobber fulltid så syns det er nok lange dager i bhg. Jeg har fleksitid så avspaserer ofte men da kommer det også barna tilgode;)

Å legge inn 4 økter i uka på treningsstudio er mye når en har små barn og en kan ikke forvente få det som en vil bestandig.

Jeg hardet litt som dg, men har kommet til at trening i helgene er dt som går klart minst ut over ungene.

Hvis jeg står opp kl. 06.00 i helgene er jeg klar til fammiliehelg senest 09.00. Tidligere enn det er det likevel ikke noe særlig vi gjør. Ungene står opp med pappaen og spiser frokost og kler på seg.

Jeg ville forsøkt å gi hennekortere dager i barnehagen i hvertfal 3 dager i uka. Å ha tid til egentrening 4 ganger i uka mens barnet er våkent synes jeg er"råflott". Hvis jeg var deg ville jeg snakket med treningsveilerederen din på senteret og fått et programm med for eksempel 2 treninger i uka på senteret og to hjemme. Løping hjemmefra erfor eksempel veldig tidseffektivt og kan enkelt gjøres om kvelden etter leggetid.

Jeg syns 4 dager på helsestudio er for mye når det går ut over dyrbar tid sammen med barna. Spesielt med tank på at barnet er i barnehage og mamma er på jobb hver ukedag. Må du ha 4 dager syns jeg du bør bruke mesteparten av tiden til det når hun sover.

Takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skal gå litt i tenkeboksen :) Jeg har kanskje blitt litt revet med av den følelsen det har gitt meg å få tilbake overskuddet fra treningen. Det er lett å bli litt avhengig.

Jeg er en person som vanligvis fokuserer 100% på barnet mitt, og har vel kanskje hatt litt underskudd på egentid. Man kan si at jeg nå får 4 timer i uken til meg selv, men resten av tiden er det kun henne som står i sentrum. Jeg går aldri på byen, reiser aldri bort og har ingen hobbyer/venninnesamlinger som tar tid fra barnet. Har vel derfor følt at jeg har mistet meg selv i alle andre situasjoner enn som mamma de siste 2,5 årene. Det var litt deilig å bare være for seg selv disse fire timene.

Når det kommer til trening i helgen så åpner ikke treningssenteret før klokken ti. Jeg klarer ikke å jogge, og får ikke følelsen av å ha trent når jeg sykler meg en tur, selvom jeg sikkert får det :)

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...