Gå til innhold

Venninne som favoriserer yngstebarnet

Anbefalte innlegg

Venninnen min har 4 barn. En gutt, så to jenter og til slutt en gutt. De er 10, 5, 3 og 2 år. Men hun er bare opptatt av yngstebarnet. 90 % av FB statusene hennes handler om han. 30 av 36 profilbilder på FB er av bare han. (ja jeg sjekket) Hun snakker nesten bare om han og når vi er sammen får han helt tydelig en helt annen oppmerksomhet enn søsknene. Jeg synes det er så sårt, særlig fordi det er så tydelig at jentene hennes vet at de skal skygge unna. Hun på 3 slo seg da vi var på lekeplassen her om dagen, hun ropte på mamma men moren bare så irritert opp og da skynter 5 åringen seg bort for å trøste og jeg hørte henne si "Mamma er opptatt med lillebror". Faren deres er lastebilsjåfør og er ofte bortreist lenge av gangen (kjører til utlandet) så hun er mye alene..

Andre som har sett noe liknende? Skal man bare observere i stillhet eller si noe. Alle barna får foressten sine behov dekket så det er ikke snakk om omsorgsvikt, mer favorisering..det er jo ikke akkurat ulovelig..men..

Fortsetter under...

Har noe av det samme i min familie. Har ei tante som har 2 sønner, den eldste er nå 25 år og den yngste 15 år. I ALLE år har min tante nærmest oversett den yngste. Hun favoriserer den eldste, og den yngste har endt opp med å bli en veldig usikker gutt. Den eldste er full av seg selv, og vant til å få all oppmerksomhet, noe som han elsker. Vi er flere i familien som reagerer på denne forskjellsbehandlingen, men det er vanskelig å snakke med henne om dette, da hun avfeier det kontant.

Hun har lenge hatt en jobb som innebærte mye reising og pendling, og i tillegg har faren deres også en jobb som innebærer at han er borte i 2-3 uker av gangen. Den eldste er flyttet hjemmefra, mens den yngste er hjemme sammen med bestemor som bor i samme hus. Han blir syk hver gang foreldrene er borte, klarer ikke å spise, bare trener og er sammen med venner. Bestemoren min blir jo bekymret for han.Min tante er irritert over det, og mener at han bare "faker" å være syk, men det hun ikke ser er at det er psykisk han har det tungt. Helt forferdelig at en flott 15 åring skal ha det slik.

Kan ikke skjønne foreldre som gjør slikt med barna sine.

Huff da dette hørtes ikke bra ut... Har alltid vært sånn hos oss også, vi er 5 søsken, og minstejenta er favoritten. Altid på facebookstatuser, skal alltid følges opp på altav idrett, forelsdre skal være assistenttrenere og tillitsvalgte i klassen osv. Skammelig år foreldre selv ikke ser hvordan de oppfører seg, men hva skal man si??? Tror kanskje jeg hadde kommentert litt på bildene på face?? Når det kommer bilde 5 eller 6 kan man jo skrive " jøss, skal si han var fotogen, er ikke de andre noe glade i å bli tatt bilde av"? Eller noe??

Ja det er vanskelig å vite hva som er riktig. Kanskje best å ta det med litt humor og spørre om ikke hun har noen bilder av de andre ja.. Måtte kikke på albumene hennes nå og det var flere egne album for han, og ingen for de andre... så dette er ikke noe jeg innbilder meg heller. Han eldste kjenner jeg ikke så godt men de to jentene hennes er så nydelige og skjønne. Får vondt av dem. Yngste er igså skjønn selvsagt, men du skjønner hva jeg mener..Har bare to barn selv og er akkurat litt opptatt av begge.

Ja er jo veldig merkelig.... Som regel alltid yngstemann som blir favoriserr merkelig nok. Kanslje oe med å gjøre at de vil beholde "babyen " lengst mulig..? Uansett veldig urettferdig. Ville som sagt kommentert noe på bilde hennes jeg altså. Har ingen andre forslag igrunn, men du kan no også skrive på albumet at "her var det mye lillegutt, du må få oppdatert av jentene og eldstegutten også, så lenge siden jeg har sett de" ?

uff, stakkars de andra barna.. Jeg håper at når nr 2 kommer her at jeg ikke forskjellsbehandler på noen måte. Men jeg vet godt inni meg selv at dette er noe jeg må være obs på. Og dersom jeg skulle gjøre noe slikt håper jeg noen sier ifra for det siste jeg vil gjøre er og "glemme" noen av barna mine..

Har selv ei veninne som har 2 barn, en på 11 og en på 3. man ser hun liker han minste best. Tja kansje det er letter og kose med de små og slikt,og mens eldste har vært på skolen har det jo vært de to. Jeg tok dette opp med henne, men hun benektet. men jeg har jo sett selv og vi pleier og ha en helg eller 2 i mnd hvor jeg og jentungen sover der eller hun kommer til meg med ungene. Som jeg sa til henne oppmerksomhet er ikke bare en kos eller klem, men at hun fks en lørdagskveld etter minsten er i seng finner en film hun og eldste kan se og kose seg, eller spille et spill sammen eller noe annet som de to kan gjøre sammen. Hun har også vært veldig fæl med at hvis han eldste skulle komme og gi en klem så kunne hun glefse til han og si - ser du ikke at jeg er opptatt. han er 11 år snart 12 og har enda tendenser til og prøve seg på og komme og sitte på fanget og kose,få klemmer og lignende. men jeg forstår han jo, men det er jo kansje litt på tide og vokse fra denne tiden(en klem og slikt ser jeg ikke noe galt i, men og komme og sitte på fanget og kose) men han har jo fått lite av det de siste 3.5 årene ca.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...