Jordmorstudenter Skrevet 9. juni 2011 #1 Del Skrevet 9. juni 2011 Hei folkens Vi er to jordmorstudenter som skal skrive hovedoppgave om emnet "seksualitet etter fødsel". I den forbindelse har vi noen spørsmål til dere som nylig har blitt foreldre for første gang som vi håper dere kan svare på. Svarene kommer ikke til å bli brukt i oppgaven vår, vi er bare ute etter tips til hvordan vi skal gripe an oppgaven. 1) Fikk dere god informasjon i svangerskapet vedrørende eventuelt forandringer i seksuallivet etter fødsel? 2) Fikk dere noe informasjon om tema mens dere var på barsel? 3) Har dette tema bydd på utfordringer for dere? 4) Når ville dere ønsket å bli informert om dette tema? I svangerskapet (tidlig/seint) eller etter fødsel? Håper dere har lyst til å gi oss noen tanker vedrørende dette. Dette er et viktig tema som vi tror blir litt neglisjert fra helsevesenets side. Vi har selv født barn og har kjent "problematikken" på kroppen, derfor har vi lyst til å belyse dette i vår oppgave!! Hilsen Karianne og Linn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
TøffiTrynet☠ Skrevet 9. juni 2011 #2 Del Skrevet 9. juni 2011 Ble mor for 3.gang. for 19 mnd. siden, men kan jo svare dere for det? 1) Ingen informasjon, overhodet. 2) Fikk kun informasjon om å vente med sex til renselsen var ferdig. 3) Ja! Etter første fødsel tok det nesten 6 mnd. før jeg turte å ha penetrerende sex. Revnet grad 3, og var kjemperedd for at det skulle være vondt. (det var det dog ikke, når jeg først turte...). 4) Kan godt taes opp av jordmor når man er på svangerskapskontroll, men også av helsesøster i etterkant, når man er på kontroll med babyen. Mange er nok litt "flaue" over å ta opp temaet med helsepersonell, og det hadde kanskje vært letter om jordmor/helsesøster inviterte til dialog? Og forsikret oss om at det er helt normalt at man er nervøs, at det kan gjøre litt vondt, at man gjerne er ltt tørr der nede, at glidekrem er lurt, osv... Håper dere kan bruke svaret mitt til noe, og lykke til med oppgaveskriving! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143313253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bolla pinnsvin* Skrevet 10. juni 2011 #3 Del Skrevet 10. juni 2011 1) Ingen info 2) Ingen info 3) Nei, hadde lest litt på nettet ang hvor mange uker vi måtte vente, infeksjonsfare, osv. 4) Det kan gjerne informeres om det både fra fastlege/jordmor før fødsel og på sykehuset etter fødselen. Det står mye rart på nettet og det er jo ikke sikkert alt stemmer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143313478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cowboylaila Skrevet 10. juni 2011 #4 Del Skrevet 10. juni 2011 Hvorfor vil dere ikke heller skrive om parforhold etter fødselen...? Synes personlig det er mye mer aktuelt når vi vet hva skilsmissestatistikken er. Jeg ville gjerne hatt litt informasjon om hvordan man kan holde liv i parforholdet når det har kommet en ny sjef i huset hvor sex inngår som en del selvfølgelig. Synes det blir litt rart at en jordmor skal informere om sexliv og penetrering etter fødsel uten å fokusere på viktige råd om god kommunikasjon, parforhold osv. Synes sex etter fødsel ble et litt teit tema for å være ærlig. Jeg ville ikke snakket med min jordmor om sex... Men selvfølgelig kunne hun informert om det med renselse, kondom, smerter osv. Men det kan jo egentlig sies med et par setninger. Jeg fikk ingen informasjon, men tror ikke jeg hadde vært mottakelig for informasjon 3 dager etter fødsel heller. Og heller ikke i svangerskapet....Sex er viktig, men ikke så viktig at det burde brukes en konsultasjon på det i svangerskapet mener jeg..Da ville jeg heller foretrukket å snakke om samliv med sex som en del av samlivet.... Sorry hvis dere synes jeg blander meg i oppgaven deres Men det er typisk meg egentlig, hehe.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143315519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugl@ Skrevet 10. juni 2011 #5 Del Skrevet 10. juni 2011 1 Ingen informasjon 2 Ingen informasjon 3 Nei, hadde ingen problemer med sex etter fødslene, kansje fordi jeg ikke hadde noen rifter eller sting, søkte selv informasjon ved å snakke med feks min egen mor, tante og andre voksne kvinner jeg kjente. 4 Det burde vært tatt opp mer, ikke alle er like heldige som jeg er/ var med tanke på å ha nettverk jeg selv turte å spørre. Det eneste jeg følte jordmor, helsesøster og leger var opptatte av var prevensjon, det var kun snakk om det. Ingen spørsmål om seksualivet var gjenopptatt eller om vi hadde problemer der. Jeg tror det også kan være at de kvier seg for å ta opp den type intime ting, seksuallitet er noe som er svært privat og noe helsepersonell nødig ønsker å ta opp direkte. Er selv sykepleierstudent og opplever at seksualitet er noe som feies under teppet ofte selv om det faktisk er et eget punkt under VIPS-modellen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143315591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
littlefairy Skrevet 10. juni 2011 #6 Del Skrevet 10. juni 2011 1. Ingen informasjon. 2. Hadde faktisk en veldig ålreit dame inne hos meg før jeg skulle dra hjem fra sykehuset, hun prøvde nok å snakke litt om det, men jeg vil ikke kalle det GOD informasjon. Hun fortalte hvertfall om renselsen, og at hvis vi valgte å ha sex likevel, at vi måtte bruke kondom ift infeksjonfare. Hun sa også at "sex er kanskje ikke det første man tenker på i tiden fremover" og sa at det er godt å bare kose og ha kroppskontakt fremfor å ha sex. 3. Har ikke vært så mange utfordringer enn å ta tiden til hjelp, men jeg hadde ikke trodd det skulle ta ca 7-8 uker før jeg turte å prøve litt forsiktig, og ble veldig lei meg da det både var vondt, og egentlig ikke noe jeg var klar for. (og andre jeg snakket med hadde sex bare noen dager og et par uker etterpå, følte jeg meg litt alene om å ha det sånn) Hadde veldig lyst til å ha lyst, men det fungerte ikke så bra. Ble klippet og revnet bittelitt, og det kan fortsatt være ubehagelig ved penetrering, nå snart 6mnd etter fødsel. Det er også vanskelig la vær å tenke på fødselen under "akten" og det ødelegger mye, men det går bedre jo lenger tiden går, og det kommer mer på avstand 4. Kunne godt vært et tema på svangerskapskurset vi var på. Var 3møter, hvor første møte snakket vi om svangerskapet, 2møte snakket vi om fødselen, mens 3. møte var med helsesøster og snakket om barseltiden, men syns det ble bare prat om amming, og om vi valgte å amme eller ikke, så fikk vi se video om amming. Kunne godt snakket mer om parforholdet/sexliv, og også det og bli foreldre og samarbeide/kommunisere. Men når jeg tenker etter vet jeg ikke helt hvor mye som går inn når man sitter der høygravid og eneste man tenker på er fødselen man skal igjennom og at man snart skal få holde den lille i armene Men kan være greit å hvertfall være litt forberedt/å hvertfall fått infoen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143315676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. juni 2011 #7 Del Skrevet 10. juni 2011 1) Fikk dere god informasjon i svangerskapet vedrørende eventuelt forandringer i seksuallivet etter fødsel? nei 2) Fikk dere noe informasjon om tema mens dere var på barsel? nei 3) Har dette tema bydd på utfordringer for dere? nå er jeg bare meg og ikke noe "dere", og jeg hadde ingen problemer egentlig. men jeg syns noen kunne informert om at spruting av melk er en relativt vanlig reaksjon under samleie når man ammer. for det leste jeg ikke om noe sted og ingen sa noe om det. og jeg syns jo litt syn på han karen som fikk melk på seg selv om jeg da hadde ammet i 1 år og ikke tenkte at det ville være noen risiki jeg tok... hehe. Når ville dere ønsket å bli informert om dette tema? I svangerskapet (tidlig/seint) eller etter fødsel? spiller ingen trille. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143315723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-trollemor- Skrevet 10. juni 2011 #8 Del Skrevet 10. juni 2011 1. Ingen info Jeg fødte en stor gutt og hodet hans satt fast da han ble født, jeg klarte til slutt å presse han ut. Og i etterkant av det har skjedeveggen min falt ned og urinblæren min kan jeg kjenne og se. Dette er vel ikke det som skjer mest, som hemorider som er meget vanlig og som går tilbake, Men dette er noe som gjerne skulle bli tatt mer alvorlig, og gjerne funnet om det var noe man kan gjøre i forkant av fødsel for å unngå det. Jeg har ikke noe sexliv etter 4 mnd, vi har hatt oss 3-4 ganger og jeg får ingen nytelse (jkan ligge mentalt) men jeg er redd jeg aldri vil få noen nytelse igjen.... 2. ingen spes info, var vel et hefte tror jeg om at man bør vente til etter renselsen. 3. ja og nei er mitt 2 barn og vet mer eller mindre at slik er det rett etter man har fått barn. ingen lyst og bruker alt til barnet. føler ingen trang til det egentlig heller. men klart mannen gjør det 4. skulle vært mer info om plager og byrder etter fødsel, som renselsen og at man trenger bind og store truser. (jeg stakk av med et stort lager fra klinikken..) og skulle gjerne vært en advarsel om at en fødsel kan gi plager som at urinblæren og skjedeveggen kan falle ned om babyen sitt hode er for stort.... kanskje en grunn til å kunne få lov til å ta keisersnitt....!! jordmor tok på magen min før fødsel og tippet han ville være 3700 g ca, han kom ut 4500 g... hvor flink er en jordmor til antyde vekt? Har vi ikke kommet litt lenger idag? Er ikke kvinners underliv viktig for en evt fødsel? Når man føder en unge som likegjerne kunne vært setefødsel..... Dere får ha lykke til med prosjektet og spre budskapet Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143315735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 11. juni 2011 #9 Del Skrevet 11. juni 2011 Ble mamma for første gang for snart 5 år siden, og er gravid nå så jeg svarer jeg ;o) 1. kan ikke huske noe snakk om sex eller informasjon under svangerskapet forrige gang, har heller ikke fått noe så langt og er nå i uke 26. 2. Fikk ikke noe informasjon om dette på barsel sist nei 3. Det har i grunn ikke bydd på noen utfordringer. Vi hadde forsiktig sex 6 uker etter fødsel forrige gang og det gikk helt fint til tross for at jeg ble klippet og sydd under fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143316048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 11. juni 2011 #10 Del Skrevet 11. juni 2011 4. Da vi lå på barsel kom det inn en dame og snakket litt om alt mulig i grunn. Amming, rutiner rundt soving, spising, litt forskjellig for å forberede hjemreisen når den kom ( har et meget mor/barn vennlig sykehus som lar en få være så lenge en absolutt vil), kunne vært naturlig å snakke litt om sex der kanskje. Når både mor og far er tilstede. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143316051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissVaiper Skrevet 11. juni 2011 #11 Del Skrevet 11. juni 2011 1. Nei 2. Nei, ikke engang om prevensjon. 3. Vi ventet til etter at spiral var satt inn pga frykt for å bli gravid igjen med en gang. Sexen i seg selv har ikke vært noe problem, men det at det nesten hele tiden er en liten en i nærheten har gitt meg trøbbel. Ville nok, som ei over her nevnte, ha fokusert mer på informasjon om parforhold og da med seksualitet som undertema. Temaet har jeg selv googlet og lest på forum som denne både før og etter fødsel. 4. Som jeg tenker det burde kanskje litt informasjon/samtale rundt tema bli tatt opp første gang rundt uke 20 i svangerskapet. Da er man midt i mellom alt og kanskje litt mer åpen for informasjon enn senere når man bare venter på fødselen. Kanskje fått litt kort informasjon på barsel om sex i forbindelse med renselsen, og så et "familie og samliv" punkt på 6 ukers kontrollen eller noe slikt. Lykke til med oppgaven deres. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143316061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hit og dit Skrevet 11. juni 2011 #12 Del Skrevet 11. juni 2011 1) nei 2) utelukkende om prevensjon og renselse 3) Nei 4) jeg har/hadde ikke behov for informasjon ang sex. Det var greit å få veiledning til prevensjon, men utover det så var ikke sex noe jeg følte behov for å snakke om på barsel eller under graviditeten. 6 ukers kontrollen kunne vert aktuell, men jeg har ikke hatt behov. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143316661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 11. juni 2011 #13 Del Skrevet 11. juni 2011 1) Fikk dere god informasjon i svangerskapet vedrørende eventuelt forandringer i seksuallivet etter fødsel? - Med første fikk jeg info om prevensjon og at vi skulle vente til etter renselsen var over. Denne gangen ingen. 2) Fikk dere noe informasjon om tema mens dere var på barsel? - Ingen hverken med nr1 eller 2. 3) Har dette tema bydd på utfordringer for dere? - Ja. Slet med store smerter og ekstremt tørre slimhinner sist (til jeg fikk tilbake mensen). Var til og med hos gynekolog uten å få noen råd eller tips. Heller ikke med nr2 er vi i stand til å gjennomføre et samleie pga slimhinne. Har tatt det opp med legen, men hun har jeg ikke fått noe ut av :-( 4) Når ville dere ønsket å bli informert om dette tema? I svangerskapet (tidlig/seint) eller etter fødsel? - Har igrunnen ikke hatt problemer med at jeg ikke har fått info i forkant, men frustrerende å ikke få hjelp når jeg etterspør det. Mulig de ikke kan nok om dette? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143317174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 er nok! Skrevet 11. juni 2011 #14 Del Skrevet 11. juni 2011 For et spennende og ikke minst viktig tema dere har valgt! Jeg svarer mer enn gjerne: 1) nei, jeg fikk ingen informasjon i det hele tatt. Var bekymret for dette og søkte på nettet selv, men fant ingen info som var nyttig. 2) Nei, fikk heller ikke noe info på barsel 3) Tja... Usikkerhet i ettertid i form av "når er jeg klar? hvor lenge bør jeg vente?" Bekymringer for om jeg fremdeles er "den samme" nedentil osv 4) Jeg tror jeg kunne tenkt meg informasjon ca midtveis i svangerskapet, for da kan problemene allerede ha vist seg, og man kan allerede ha begynnt å bekymre seg for det. Jeg tror ikke det er noe vits i å informere om dette tidlig i svangerskapet da det for mange fremdeles føles som en evighet til fødselen og informasjonen ikke er like relevant og viktig. Sent i svangerskapet kan det kanskje bare virke skremmende å tenke på sex rett etter en fødsel. Det er nok også kanskje best å konsentrere seg om den foreståede fødselen. Ellers er mine tanker om dette at jeg gerne ville hatt denne samtalen med mannen tilstedet. Jeg er en ganske åpen person og kan snakke om det meste med de fleste, men vet at ikke alle er som meg. Derfor er det viktig at JM er sensitiv for den gravide, kan "lese" henne litt, og kan legge frem temaet på en måte som ikke gjør den gravide ubekven og heller ikkegår videre inn på temaet dersom man ser at den gravide ikke er komfertabel. Det er kanskje heller ikke alle JM som er komfortable med en slik samtale... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143313160-sex-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-143317279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå