InsomNina Skrevet 9. juni 2011 #1 Skrevet 9. juni 2011 Noen som har hatt det? Har vært plaget med tette melkeganger som jeg har fått løsnet, men det kommer igjen innimellom. Har nå fått en tydelig hvit prikk som er en del av brystvorten, dvs tettheten må jo ligge under siden det ikke er noen blemme å klemme på. Noen gode råd? Har massert og brukt varme, bløtet med matolje. Ingenting hjelper. Er vondt å legge snuppa til, og hun sliter tydelig med å spise fra den puppen
Lillepusen-78 Skrevet 10. juni 2011 #2 Skrevet 10. juni 2011 Jeg har hatt dette noen ganger, tror det kalles melkeblemme. Jeg har fått dem bort ved å enten pirke den bort med en steril nål, eller klemme på den med fingrene/neglene (rene!). Det står om dette på ammehjelpens nettsider, men det har du kanskje sett? Jeg tar Lecitin-tilskudd hver dag for å forebygge tette melkeganger. Kanskje vedrt å prøve? Det skal forhindre at fettet i melken "koagulerer".
InsomNina Skrevet 10. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2011 Ja har lest alt som er å finne om dette tror jeg Men problemet er at det er ikke noen blemme å klemme på. Selve brystvorteknoppen har en hvit flekk, huden er hvit liksom. Så det må jo ligg under en plass, men ingenting jeg kan stikke hull på. Får ikke løst opp noe og det gjør så voooondt! Hverken lege, helsesøster eller ammehjelp har andre råd.
Lillepusen-78 Skrevet 10. juni 2011 #4 Skrevet 10. juni 2011 Huff, så fortvilende at ingen har noen råd :-( Hvor lenge har du hatt den?
lovina Skrevet 11. juni 2011 #5 Skrevet 11. juni 2011 Har akkurat det samme på ene brystvorta, en liten hvit flekk som er vodn. Har hatt det i mange uker nå faktisk, prøvd ¨smøre med mycostatin og med Corsodyl, samt med canesten etter legens råd. canesten gjorde det enda værre. Aner ikke hva det er
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 11. juni 2011 #6 Skrevet 11. juni 2011 http://ammehjelpen.no/artikkel/89/Hvite-brystknopper-Raynauds-fenomen ? Hadde problemer med dette og det gjør VONDT!
InsomNina Skrevet 20. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. juni 2011 Har tenkt på Raynauds også, men det er bare en hvit prikk, ikke hele brystvorten. Når brystet er tett, forsvinner den litt. Men når jeg har tømt hele puppen, er den tilbake. Det er noe som er skikkelig tett, men får ikke løst den opp. Har pågått i snart 4 uker. Frykter jeg nå må slutte å bruke denne puppen, for det er så stress at jeg er redd jeg mister melka. Lille jenta liker ikke å suge fra den i det hele tatt Men takk for innspill!!
lillenims Skrevet 21. juni 2011 #8 Skrevet 21. juni 2011 Har du prøvd å amme i en annen stilling, feks tvillingstilling eller liggende? Se http://ammehjelpen.no/video for eksempler. Jeg har dessverre ikke andre råd enn de du kan lese på http://ammehjelpen.no/artikkel/90/Hvit-prikk-pa-brystknoppen-melkeblemme For meg høres det ut som det er en melkeblemme, selv om du sier det ikke er en blemme. Dette fordi den varierer med fyllingen på brystet. Har du forsøkt med lecitin, i de dosene som står i artikkelen over? Om du finner ut at du vil slutte å amme på det brystet så går det fint an å fullamme kun på en pupp (de blir litt skjeve i størrelsen i ammeperioden, men det justerer seg etterpå). Pass i såfall på å trappe gradvis ned, evt pumpe, på den andre, slik at du ikke får problemer med tilstoppede melkeganger/brystbetennelse.
InsomNina Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. juni 2011 Joda, det er nok en melkeblemme. Den stikker bare ikke ut, slik at jeg får gjort noe med den. Nå har det snart pågått i 5 uker. Har tatt lecitin kapsler hele tiden. Hverken lege, helsesøster eller jordmor har gode råd, så det blir nok slutt på å amme fra den puppen. Jeg får ikke gjort noe med det Men takk for alle innspill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå