Gå til innhold

Drikke rester av nan!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 9 mnd bruker ikke å drikke opp melken (nan) før han sovner for kvelden. Men han våkner gjerne flere timer senere å vil ha mer. Kan jeg da gi han restene som var på den flasken han fikk tidligere på kvelden? Han er jo 9 mnd nå, å magen vil jo tåle mer nå enn når han var en liten bebi :)

Fortsetter under...

Skrevet

Det er riktig at melkebakterier er mindre farlig jo eldre de blir, men selv voksne kan jo få diare av de melkebakteriene....

Regner ikke med du hadde tenkt å ha den romtemperert så lenge (æsj, det ville man jo aldri drukket selv heller), men at du setter den i kjøleskapet. Varmer du den da opp igjen eller drikker han den kald? Hvis du alikevel må varme opp så kunne du jo likesågodt ha laget en ny.

Skrevet

Etter en time så heller jeg ut melka.

Har en som er fæl til å sovne med flaska i munnen også våkner han etter 30 minutt og vil ha resten :)

Han er ikke noe kresen baby, så han drikker både varm og lunka/romtemperert melk.

Skrevet

Han drikker fint melken uten å verme den opp. Det er ikke store mengder det er snakk om, bare noen super så vil han sove igjenn. Kan det være skadelig på noe vis?

Skrevet

Når det kommer til mme så er hvis "reglene" slik at flaske med mme som har vært drukket av ikke skal drikkes av igjen når det har gått en time. Dette har visst med disse melkebakteriene å gjøre. Mme som er blandet, men ikke drukket av kan stå i kjøleskap i inntil 24 timer.

Det er i alle fall det jeg mener å ha hørt, men lillerusken her i huset vil bare ha pupp, så det er ikke noe jeg praktisk trenger å styre med, bortsett fra at jeg blander mme til grøten hennes for et døgn av gangen som så får stå i kjøleskap til jeg trenger det (det er snakk om så små mengder per porsjon, at jeg heller blander en liten flaske av gangen og lar stå enn småslumper her og der).

Jeg ville nok ikke en flaske som har vært drukket av ligge lenger enn en time og så latt rusken drikke av den igjen. Kunne det være en idé å helle litt av mme-en som du blander om kvelden over i en egen flaske som kan stå i kjøleskap (eller ved sengen, det er vel ikke snakk om mange timer i romtemperatur), til den siste koseslumpen en stund etter? Slik blir det jo ikke mye mer jobb på deg, men så trenger du ikke være redd for de bakteriene.

Skrevet

Ja det kan være skadelig på noe vis.... Lunket melk er et eldorado for bakterier som e.sakazakii og salmonella. Sistnevnte har du sikkert hørt om? Førstnevnte er en bakterie man har blitt obs på først i seneste tiår. Alle kan bli syke av denne, men spesielt barn under 1 år er utsatt.

Setter du melken kaldt med en gang etter det første måltidet er selvfølgelig sjansen for bakterievekst mindre. Lar du den stå i romtemperatur så kan bakterieveksten bli så stor at selv en voksen kan bli syk (etterhver vil melken også lukte surt, det er bakteriene som skaper denne lukten)... Dette ville jeg absolutt ikke gjort.

Du sier han drikker den fint uten at den er varmet opp. Har den da stått i kjøleskapet? Hva med å gjøre som MillaLilla foreslår å heller ta av litt i en egen flaske som du setter rett i kjøleskapet når du lager kveldsflasken? Da reduserer du risken for bakterier ytterligere.

Annonse

Skrevet

Jeg trodde det var to timer det kunne stå før melken måtte kastes ut...

Har prøvd å be Nestlè om en informasjonsbrosjyre for håndtering av MME og alt som har med det å gjøre, men det har de ikke lov til! Hvem er da "ansvarlig" for å gi ut informasjon om dette til de som ikke kan fullamme?

Svar fra Nestlè:

"Vi har dessverre ikke anledning til å sende ut informasjon om morsmelkerstatning til forbrukere utover det som står på barnematsiden vår: http://www.nestlebaby.com/no/baby_nutrition/products/product_detail.htm?pci=0&stage=0&r=598 . Grunnen til dette og at det generelt er lite informasjon om morsmelkerstatning på nettet er at Nestlé følger WHO-koden fra 1981 om at morsmelkerstatning ikke skal markedsføres på noen som helst måte. Vi informerer helsepersonell om morsmelkerstatning og svarer på spørsmål om morsmelkerstatning dersom det står om dette på pakken til NAN. "

Skrevet

Jeg har hørt at man kan få informasjon om MME på helsestasjonen. Jeg leste en artikkel om akkurat denne probelmstillingen i Mamma eller foreldre&barn.

Men på de pakkene jeg har lest på, står det at Nan kan oppbevares inntil et døgn i kjøleskap.

Skrevet

Kinamitt, du peker på noe veldig viktig! Og det er dessverre et langt lerret å bleke...

I følge WHO er det myndighetene som er annsvalige for å gi informasjonen, men det eneste som finnes av trykt informasjon i dag er skarve 1,5 side i heftet "mat for spedbarn", som alle skal få på sitt første besøk på helsestasjonen. Kunnskapen til helsesøstre er veeeldig variabel og som oftest for dårlig. På nett har det blitt bittelitt bedre etter matportalen oppdaterte sine sider: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/morsmelkerstatning

Tidligere fantes det også et privat initiativ som het flaskeposten.org, den siden har dessverre vært nede siden slutten av mars... Men de har også utgitt bok: http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Foreldre-og-barn/Flaskemating

- Annbefal gjerne denne til helsestasjonen!

Jeg (med fler dibbere) har prøvd å presse litt på både mattilsynet og helsedirektoratet (og tom helseministeren) for at de skal lage en skikkelig informasjonsbrosjyre om mme og flaskemating (på lik linje med brosjyren hvordan amme ditt barn). De mener imidertid på sin side at det de har i dag er godt nok!! Hvis flere kunne si i fra, så kanskje de kan forstå at det er laangt i fra godt nok slik de går rundt og tror...

Jeg gav opp kampen i 2009, men hvis noen vil ta den opp og vil sende mail eller brev så er jeg gjerne behjelpelig både med å finne kontaktinfo til rette personer, og med å gi råd på hvordan man skal formulere seg (man kan f.eks ikke be de gi ut en egen brosjyre, men å forbedre det de har, da de ikke har lov i henhold til forskriften om mormelkerstatning å gi ut informasjon kun om mme, denne må følge informasjonsmatriell om amming). Rop ut!

Skrevet

MME i brukt flaske skal kastes etter en time, selv om han er ni mnd gammel.

Jeg fullammet førstemann, og nå som jeg har et flaskebarn, er det virkelig tydelig hvor lite peiling helsepersonell har på flasking i forhold til amming. Når man tenker over hvor mange babyer som får mme, synes jeg dette er direkte skammelig.

Skrevet

Ferdig utblandet NAN kan oppbevares i kjøleskap i inntil ett døgn, ja - men da er det snakk om NAN som ikke har vært i en flaske som blitt drukket av. Da blir det nemlig tilført bakterier, som lett oppformerer seg til voldsomme mengder i melk, som er et veldig godt vekstmedium for bakterier. På barsel blander de f.eks. NAN og har den i kjøleskap i ett døgn, men man skal aldri bruke rester av et måltid senere. Det står på NAN-pakkene også.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Som de andre sier, man skal ikke drive "gjenbruk" av MME.. men kanskje det kunne vært aktuelt å kutte ut nattmatingen hvis han bare skal ha disse få "supene"? Altså prøvd med vann et par ganger når han våkner sånn etter den siste flasken! IKKE meningen å være teit å komme med "gode råd" hehe..bare en tanke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...