Gå til innhold

Sliter med å "håndtere" ei venninne med depresjon.

Anbefalte innlegg

Hun har endelig "kommet ut" med sin depresjon og delt med meg hvorfor og hvordan og fortalt oss om hennes situasjon. Det jeg synes er vanskelig er å vite hvordan jeg kan støtte henne best mulig. Hun er ekspert på å avlyse avtaler uansett hva det er. Hun er ALLTID i dårlig humør og er gjennomsyret negativ. Har ikke sett henne le på to år.

Jeg har spurt henne rett ut hvordan hun vil jeg skal være mot henne. Hun sier hun avlyser avtaler fordi hun ikke klarer å være i store folkemengder, men det kan være en avtale at bare vi skal møtes, men hun avlyser i siste liten.

Jeg må innrømme at jeg sliter veldig med å bevare vennskapet fordi det aldri er gøy å være sammen med henne når hun alltid bare tar energi fra meg. Men samtidig så prøver jeg å forstå og gjøre det beste ut av situasjonen hennes. Noen med erfaring? Tar så gjerne imor råd fra dere som har vært deprimert og dere som er i lignende situasjon som meg:-)

Fortsetter under...

Jeg har en venninne med sosialangst. I tilegge så er hun utrolig negativ og krevende - så kanskje det er noe depresjon der også.

Må si at jeg har trukket meg bort. Jeg kan ikke ofre meg selv. Det er dette med "å stjele energi" som du sier. I 15år har jeg hørt om sykdommer så jeg er temmelig lei. Men det verste er at hun alltid "må bestemme" hvor, når, hvorfor osv.

Jeg har støtte opp i mange år, men nok er nok. Jeg har ikke gitt lyd fra meg på 3mnd og det har heller ikke hun. Ringer hun så skal jeg komme, men jeg gidder ikke lenger komme med forslag. Har så mange ganger kommet med forslag som skal glede henne - noen ganger funker det, men som oftes så vil hun ikke. Noen kan se på henne og synst hun er fæl. Jeg er bare en normal jente jeg - ingen lege som skal klare å håndtere dette.

Hvor mye skal et menneske klare å gi uten å få noe tilbake.

jeg har slitt med deprisjoner samme har min mann.

måten jeg hjalp min mann var bare å være der. innimellom måtte jeg dra han ut av huset for å få han til å gjøre noe og da smilte han lettere og.

hva med å reise bort en tur bare du og hun noen dager.

jeg vet ikke grunn til hennes deprisjon men er alltid godt å komme seg vekk.

inviter henne hjem til deg, dra til henne se en film kos dere. dra uventet til henne med en film når du vet hun er hjemme.

når jeg hadde deprisjon så satte jeg veldig pris på at folk lyttet på meg, men også ga meg rom og plass til å finne ut av ting på egen hånd.

spør henne hvordan henne vil ha det. om det er noe hun vil gjøre. om det er noe som gjør det lettere for henne. om hun vil prate mer om dette for å lette litt på presse.

All medfølelse til deg, men har desverre ingen gode råd. Sliter med det samme selv. Dvs. min venninne har ikke innrømmet noe, men hun har hatt psykiske problemer stort sett hele livet og jeg har jo merket den siste tiden at hun er forandret igjen.

Klager bestandig på alt og alle. Mener at besteforeldre skal passe barna ofte for hvis ikke bryr de seg ikke. Maser om besøk av meg flere ganger i uken så nå er jeg rett og slett lei. Kommer jeg ikke da kommer det en sur status fra henne på facebook om at hun ikke har noen gode venner. Langt fra normalt! Ler veldig sjelden og jeg har prøvd så mye å dra henne med på ting og tang at nå er jeg lei.

Jeg kom uventet en gang, hun bor ikke langt unna så jeg gikk en kveldstur til henne. Det falt ikke i god jord, desverre. Virket som hun fikk litt panikk. I ettertid har jeg tenkt over hvordan hun MÅ ha kontroll på ting, ALLTID!

Å reise bort bare meg og henne er noe jeg kanskje kunne ha spurt om. Men hvor? Det kan ikke koste veldig mye penger, for hun avlyser ting så ofte at jeg har andre ting å bruke pengene på enn å kaste de ut av ruta. (Jeg er student, så kan ikke akkurat sløse penger).

Når jeg spør henne om hvordan hun vil ting vil være så svarer hun bare "vet ikke".

Det vanskeligste synes jeg med å lytte er at jeg alltid blir den som lytter, men aldri den som får "lettet litt på trykket" hvis jeg har noe å fortelle. Hun klarer ikke å tenke på annet enn seg selv....

Uff! Merker at jeg er litt irrtiert og frustert nå....Prøver å fortrenge det å være positiv:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...