Gå til innhold

Hva vet dere om D-vitamin og overdoseing??? Samme som på skravle..

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært på apoteket og henta ut d-vitaminkapsler jeg har fått på resept hos legen. Hadde ikke begynt å ta de da en venninne gjorde meg oppmerksom på at denne legen ikke følger norske regler for maksimalt inntak. Kapslene er på 2000 IU og jeg skal visstnok ta disse 3x daglig i 5 uker, og så 1 kapsel annenhver dag. Men maksimalt inntak daglig bør visstnok ikke være over 50 mcg, noe som er 2000 IU (overdose=forgiftning???).. Noen som har litt peiling på dette? Mistenker at legen mener jeg skal ta mer enn hva som er anbefalt av norske helsedirektoratet. Lurer veldig på hva jeg skal gjøre..

Fortsetter under...

Det kommer an på hvorfor du tar de. Har du Rickets kan du ta mye høyere doser enn andre. Maks dose per dag er 2000IU, men en som er under behandling for Rickets kan kreve høyere doser.

Legger inn en link til deg. Mayoclinic er en seriøs kilde.

(Hadde jeg vert deg hadde jeg ikke spurt om råd her inne. Bedre å ringe legen i morgen om du er usikker.)

http://www.mayoclinic.com/health/vitamin-d/NS_patient-vitamind/DSECTION=dosing

Jeg ville egentlig bare vite om det er riktig som jeg har forstått at maks dose pr dag er 2000 IU. Jeg skal ta d-vitamin etter blodprøver som skulle sjekke jernlagrene mine.... Var visst ganske lavt.

Maksdosen avhenger av hvorfor du tar dem.

Jeg er frisk og min maksdose er 2000IU

En med rickets har en annen maksdose.

Siden du har fått resept på vitaminene så kan det hende du trenger så høy dose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...