Gå til innhold

"Herregud" - et banneord?

Anbefalte innlegg

Gutten min på 6år som lurer. Jeg sa ja, pappaen sa nei. Hva mener dere?

Synst det er et unødvendig ord å lære et barn. Men han hører det jo over alt. Spesielt på tv (og da ser han barnevennlige program som Jenter på hjul osv). Min mann mener at det bare er et uttrykk som ingen tar skade av. Jeg er ikke kristen, men må si at selve ordet er grusomt.

Meninger?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143312479-herregud-et-banneord/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min har lært våre barn at det er et banneord, så hver gang de hører noen si det bemerker de høyt og tydelig at han/hun brukte et stygt ord ;)

Jeg sier det selv av og til og ser ikke på det som banning, men mannen min er uenig.

Ingen av oss er religiøse.

Det er iallfall et ord jeg ikke aksepterer at barna mine bruker, men om det er et banneord eller ikke vet jeg ikke. Har til og med funnet det i en barnebok, så da er det vel ikke banning, eller?

http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/02/09/herregud-sa-kua/

Dette sorteres under budet "Du skal ikke misbruke Guds navn".

Altså er Herre Gud ikke banning når det opptrer i bønn eller påkallelse. Men det er nesten alltid misbruk av Guds navn når noen sier Herre Gud. Og det skrives alltid med liten G, noe som er en ytterligere krenkelse.

Jeg sier "herregud" sikkert tusen ganger hver dag, for meg er det på lik linje med "oj" eller "jøss". Det er så integrert i vokabularet mitt at jeg tenker aldri over det. Jeg anser det IKKE som banning, og for meg er det greit at barna minse sier det. Er overhodet ikke kristen.

Annonse

Nei, mener jeg;)

Er ikke kristen om noen lurte på det da. Jeg mener det må være rom for å ha noen ord som er "negativt ladet" i språket. Om en slår seg, har andre uhell osv ser jeg ingenting galt i å komme med et fy-ord;) Når det er sagt bruker jeg sjelden slike ord selv, og har aldri hørt barnet mitt på 5 si noen ord som kan oppfattes som banning, verken av meg eller andre;)

Det kommer nok når han begynner på skolen!

Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å ha ord som uttrykker sinne og andre sterke følelser, men da bør vi ikke akseptere bruk av banning i det daglige. Hvordan skal vi da kunne uttrykke oss når situasjonen er spesiell?

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Egentlig er det ikke det i mine ører, men det er ikke et ord jeg liker hvis det kommer fra barn heller. I noen settinger kan det virke litt respektløst. Men siden jeg er en av de som sier det sikkert 100 ganger om dagen selv så må jeg vel forvente at barna mine etterhvert begynner å bruke det også :( Får prøve å skjerpe meg!!

20:48 her. Er bibelkunnskap skremmende? Gudsnavnet som det henvises til i De ti bud er sannsynligvis JHW, eller det som forskerne mener er Jahve.

Men det er også misbruk av Guds hellighet å gå rundt og si "Herregud" hele tida, kanskje uten at man tror på Gud.

3åringen min har laget sin egen variant av ordet: Herregutt. Og da er det jo ikke misbruk av guds navn... Syns egentlig ikke noe om at han sier det, men bruker vel "herregud" litt for ofte selv til at jeg klarer å få han til å slutte. Nå har vi endt opp med å ikke kommentere det når han bruker det, så forsvinner det forhåpentligvis av seg selv.

Annonse

Hvorfor vil egentlig de som ikke tror på Gud gå rundt og si Herregud? Jeg mener, det ville vært rart hvis lederen av Human-Etisk Forbund gikk rundt og sa det stadig vekk.

De som ikke tror på Gud bør finne noe annet å si. "Jøsses" er forresten en omskriving av Jesus.

20.48 har helt rett:) Jeg er kristen og "herregud" blir sett på som et "banneord". Rett og slett fordi man missbruker Guds navn.. Sikkert like hygglig om noen skulle brukt akkuratt ditt navn for og få frem at en er sinna, slått seg, osv;) Men for all del, som kristen bryr man seg som regel ikke om at andre banner.. Det går da overhodet ikke utover oss:) Men man legger mer merke til om andre banner.. For det høres faktisk veldig dumt ut :)

" Det går da overhodet ikke utover oss:) ". Så du mener et barn som sier "herregud" får straff for dette senere?

Når en er ikke-troende høres det faktisk også veldig dumt ut at noen kan tro på gud. Så at du syns det høres dumt ut at noen sier "herregud" bryr nok de fleste lite.

Jada, er sikker på at gud tar det veldig personlig at noen sier herregud når de slår seg. Siden han mener at det er ok å banke barn burde han f*n meg tåle at noen misbruker navnet hans.

Jeg syns det er grusomt å høre folk, spesielt barn, som går rundt å sier herregud femti ganger i timen. Det er en skikkelig dårlig vane.

Jeg føler det er banning - om ikke på linje med det groveste man kan si.

Men jeg skal kanskje ikke snakke så høyt, for jeg har en dårlig vane med å utbryte "herlighet" der andre kanskje ville sagt "herregud"... Mulig det er like ille?

22.19 noe hissig eller?

Altså nevner da ingenting om "straff", Gud straffer ikke om du trur det.

Helt greit for meg at det høres dumt ut at det finnes en Gud, har vært en ikke troende før selv, så vet godt hva man tenker.

Hvordan Gud tar det at du banner vet jeg ikke, men DU hadde sikkert ikke likt at noen brukte navnet DITT som noe stygt noe. Så kan tenkes at Gud føler litt i samme duren, i og med at vi er skapt i Hannes bilde, altså lik Han ;) Utover det, ha en fortreffelig kveld videre :)

Slettes ikke hissig jeg. Tvert imot:)

Siden du sier at dere kristne ikke bryr dere om at noen banner , fordi det ikke er dere det går ut over må dere jo tro det går ut over den som banner på noen måte? Hvorfor skulle du ellers utrykke deg slik?

Hvis noen vil si "kari" når de slår seg så skal jeg ikke motsette meg det. Hadde slettes ikke tatt det personlig. Vil tro at gud, om han hadde eksistert, ville hatt nok å bry seg om i denne gale verden om han ikke skulle blitt uggen for at noen brukte navnet hans i en slik setting. Isåfall ville jeg syns han tok seg selv litt vel høytidelig og prioriterte feil.

Ha en fortreffelig kveld du også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...