Gå til innhold

Når barnet starter i barnehage for første gang..

Anbefalte innlegg

Er det vanlig med noe foreldremøter\infomøte før barnehagestart?

Hvordan pleier de første dagene i barnehagen å være?

Min lille baby (les, stor gutt) skal begynne i barnehagen til høsten. Jeg liker å vite ting, og vil helst vite alt NÅ, og vi har ikke fått noe info fra barnehagen. Eneste er et brev vi fikk da vi fikk plassen med vedtekter i, noe som ikke sa meg så masse egentlig. Vet jo ikke tid vi starter eller noe. Det begynner jo å nærme seg august, og de skal jo ha stengt i heel juli, så regner jo med at infoen, om vi får noe, må komme snart..

Fortsetter under...

Jeg har to barnehagebarn og har selv jobbet i barnehage. Og jeg mener det er vanlig med en besøksdag på forsommeren. Du vil da få all info. Kanskje de har glemt dere?

En oppstartsamtale har du ved innkjøring som varer i max 3 dager. Da vil bhg vite kontaktinfo, samt ditt barns rutiner, allergier m.m.

vi fikk et bittelite skriv med noe info et par uker før oppstart, resten av infoen fikk vi første dagen. Ta det rolig, det kommer nok. Husk at bhg har masse å planlegge nå i juni i fht oppstart i august. Det blir nye barnegrupper, nytt personale og omrokkering av personale, nye årsplaner skal legges osv.

Det varierer nok veldig fra barnehage til barnehage. Vi mottok for snart 1mnd siden brev med beskjed om når han får begynne + invitasjon til besøksdag som var i forrige uke. På besøksdagen fikk vi svar på det vi evt lurte på og vi skal også få en "oppstartsbrosjyre" tilsendt etterhvert (den var ikke ferdig trykket pga endringer de har gjort i den). Når eldste begynte mener jeg å huske at de hadde et foreldremøte for de nye foreldrene også.

det er opp til hver enkelt bhg hvordan de gjør det i forhold til oppstart. jeg er ped.leder på småbarnsavdeling og vi har først foreldremøte for alle nye foreldre, deretter (samme uke) besøksdag for de nye barna. dette skjer i juni. foreldrene velger selv når barnet skal ha innkjøring etter 1.aug. da er det ikke max, men MINIMUM tre dagers innkjøring hos oss. noen barn er forholdsvis trygge med en gang, mens andre trenger lenger tid for å bli kjent og trygg på den nye hverdagen. mange innkjøringsdager betyr ikke nødvendigvis at mor/far må være tilstede hele tiden, men dette er et absolutt krav de første to dagene ihvertfall. deretter kan de kanskje la barnet være alene en time eller to, men som sagt, vi ser an hvert enkelt barn. oppstarterne får heller ikke være i bhg hele dagen i begynnelsen.

hvis du synes det er lite info å få fra bhg din, bør du ta en telefon dit og spørre, syns jeg!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...