Gå til innhold

Kan du fortelle meg hva som er din beste bokopplevelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si hva min beste bokopplevelse er, jeg har lest mange gode bøker, men det er ofte vanskelig å sammenligne dem synes jeg... Men dette er noen av de jeg har lest i det siste:

Om du ikke ha lest Saras nøkkel bør du få med deg den.

Reisen hjem (av Lansens) er også veldig bra.

Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant er en skikkelig fornøyelig bok. Langt fra realistisk, men absolutt morsom.

Liker du krim kan jeg anbefale Val McDermid og Jeffery Deaver, har alle bøkene til de begge.

Kan ikke nevne bare èn:

Ken Follett: Stormenes tid (triologi), Kjempenes fall.

Ildefonso Falcones : Havets Katedral

Carlos Ruiz Zafon: Vindens skygge og Englenes spill

Ellers MÅ man lese: Drageløperen, Tusen strålende soler, En morgen i Jenin, Balansekunst, Shataram(?)

Krim: Harry Hole bøkene til Nesbø, Camilla Läckberg sine er lettleste og typiske sommerlektyre, Hypnotisøren, Tysteren

Kan ikke velge ut en!

Drageløperen, Tusen strålende soler, Alkymisten, Drømmehjertet, Senior Peregrino, Mofongo, Salvadorena, Øya og Hjemreisen er de siste beste. Kan anbefale alle!

Ellers har jeg lest endel av Stephen King og Marian Keyes.

Annonse

Det kommer jo veldig an på hva du liker. Selv er jeg veldig svak for mystikk og en smule romantikk. Bøker som har fengslet meg er:

1: Twilight serien - Ble sugd inn med en gang, og leste alle 4 bøkene på engelsk på under en uke. I ettertid syntes jeg synd på mannen min. Glemte han helt og var så vidt jeg sa et ord til han den uka. Glemte nesten å spise, drikke, gå på do, sove, ja det meste. Å dusje var kjipt for da kunne jeg ikke ha boka med meg. Hehe. En smule sykt ja. :)

2: Dan Brown skriver og veldig bra. Klassikerne som "Engler og demoner" og "DaVinci koden" likte jeg veldig godt

3: "Alkymisten" og "Heksen fra Portobello" av av Paulo Coelho

4: "Den niende innsikt" av James Redfield

5: En romantisk bok, "PS: Jeg elsker deg"

6:: Må jo også ha med "Harry Potter" bøkene.

Dinas bok (herbjørg wassmo),

Hellemyrsfolket (amalie skram),

The wall (iike den om berlin)

The loop (om ulver)

Veronica decides to die (fantastisk av paulo coelho)

The devil and miss prym (paulo coelho=

Åndenes hus (isabell allende)

Klarer ikke velge bare en! Så here you go:

Tusen strålende soler

Alt fra Dan Brown

Jo Nesbø's bøker om Harry Hole

Stieg Larsson triologien- tror disse er de beste jeg har lest!

Øya

Ikke uten min datter

har så mange at jeg ikke vey hvor jeg skal begynne;-)

Av krim elsker jeg Jo Nesbø, Lars Kepler, Ann Cleeves, Val McDermid, GW Persson, Arne Dahl, Jan Mehlum, Chris Tvedt, Johan Theorin, Mo Hyder og sikkert flere også som jeg ikke kommer på i farten;-)

De beste opplevelsene jeg har hatt med krim må være da jeg leste "Retterstedet" av Val McDermid - fengslende bok som gjorde inntrykk. Samme med en bok som heter "Dødelig elskov" av Ann Rule. Basert på en sann historie - har lest den flere ganger, og det har ikke skjedd med andre bøker!

Av ikke-krim bøker må jeg si at "Tvillingene" av Tessa De Loos (tror jeg hun het...) gjorde veldig inntrykk, utrolig bra skrevet og en gripende historie om et tvillingpar som ble splittet under krigen og sendt bort til hver sin familie. Dene ene vokste opp hos jødiske slektninger og den andre hos nazister...

Holder nå på med "Sarah`s key" og bare litt inn i boken vet jeg at det er en bok jeg kommer til å huske lenge.

Gjest Hercule Poirot

Min aller sterkeste bokopplevelse er Per Hanssons "- og tok de enn vårt liv". Det er fortellingen om Peder Morset og familien hans og deres møte med tyske okkupasjonsmakter i Selbu under 2. verdenskrig. Jeg leste den boka første gang som tenåring og har grått meg igjennom slutten av den flere ganger. Dette er en bok vi burde lese, mener jeg, fordi vi bør være bevisst på våre holdninger og standpunkt - hendelser fra 2. verdenskrig - det må ikke få lov til å skje igjen!

En annen god leseopplevelse er Olav Vesaas' bok "Å vera i livet" der Olav Vesaas forteller om sin mor; Haldis Moren Vesaas.

På avslapningsplanet går det i krim. P.D. James' bøker om Adam Dalgleish, Elizabeth Georges bøker om Thomas Lynley, Liza Marklunds bøker om Annika Bengtzon. Masse bra! Anne Holt, Henning Mankell, Gunnar Staalesen, Hans Ola Dahl og ikke minst Jo Nesbø.

Annonse

Skriver under på de fleste nevnte bøkene over her.

Min personlige favoritt siden tenårene må vel være "Folket på Innhaug" - triologien av Anne Karin Elstad. Den drar jeg frem gang på gang, og gubben bare sukker når han ser mursteinen. Da vet han at jeg forsvinner ei uke.

Ellers liker jeg Unni Lindell sine krimbøker / serie om Cato Isaksen. fantastisk spennende bøker og en veldig interessant bakgrunnshistorie om Cato Isaksen.

Drageløpern og tusen strålende soler som blir nevt her er helt fantastisk!!

Liza Marklund har en serie på tre bøker som heter Ikke uten min datter, Aldri fri og en til som jeg ikke kommer på navnet til i farten. De handler om en ung kvinne i Sverige som etter lang tids mishandling av sin samboer og deres datter, blir tvunget på flukt. En gripende historie som anbefalles på det sterkeste!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...