☆☆☆ Skrevet 9. juni 2011 #1 Del Skrevet 9. juni 2011 Var til ultralyd i dag, det var mange små eggposer og jeg skal fortsette med puregon 125 i.e. (samme dose) til og med mandag og så ny UL tirsdag. Legen sa det mest sansynlig blir uthenting neste fredag og innsett mandag. Legen var i og for seg hyggelig, men hadde det utrolig travelt. I det jeg kom inn ringte callingen hans, han ringte og sa at han akkurat hadde tatt inn en pasient, men var ferdig i løpet av 10 minutter. Det som kom som en total overraskelse, var at han sa (i en helt selvfølgelig tone) at de var redd for overstimulering pga cystene på eggstokkene mine. Da jeg ble litt spørrende, svarte han at det som de trodde var der mange eggposer, men ikke 30, slik de fryktet det kunne gå, og at det var forsvarlig å fortsette. Da jeg sa at dette var første gangen noen sa noe som helst om cyster, avfeide han det bare med at det var det mange som hadde. Jeg spurte om han mente PCOS eller noe. Svaret var at det ikke nødvendigvis var hele syndromet, men i alle fall PCO. Han mumlet også at livmoren lå bakover, uten å utdype dette. Det har heller aldri vært nevnt noen gang. Jeg bad om en utviding av sykemeldingen min, og diagnosen han satte på var uspesifisert kvinnelig infertilitet. Saken er den at det er pga min samboers infertilitet vi er henvist til ICSI, og det eneste som er sagt om meg er at alt er som det skal være, og det er ingen grunn til å utrede meg videre i og med at grunnen til at vi er barnløse er funnet. Det kunne selvfølgelig være at egglederne mine var tette eller noe, men det var ikke sansynlig, og heller ikke relevant i og med at vi måtte ha prøverørsbehandling. Derfor kom cystene og den bakoverliggende livmoren som en overraskelse, og jeg synes ikke det var noe gøy å ikke få mer informasjon sammen med disse opplysningene. Jeg veit ikke engang hva en bakoverliggende livmor har å si. Jeg er sykepleier og burde være i stand til å stille spørsmål når jeg får informasjon, men konsultasjonen gav ikke rom for noe som helst. Jeg fikk ikke engang spurt om hvor opplysningene om cyster kom fra og hva opplysningene hadde å si for sjansene våre til å lykkes. På toppen av det hele får jeg et visst tidspress nå, med innsett i trondheim mandagen og eksamen i ålesund tirsdag. Men dette gidder jeg ikke å bekymre meg for akkurat nå, jeg leser som om jeg rekker eksamen, og hvis ikke håper jeg at jeg får konte i høst (regner med det når jeg har legeerklæring). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
dincene Skrevet 9. juni 2011 #2 Del Skrevet 9. juni 2011 ufff, du hørtes veldig bekymra ut! Om livmoren, det er mange som har bakovervendt livmor (jeg også ), har ingenting å si det! Det skulle jo gynekologer som har undersøkt deg før nevnt Sa han hvor store egga var? Hvor mange mm? Jeg var på mandag hos ham og da hadde han all verdens tid!!! Jeg spørte og spørte om alt jeg bare kom på. Men det er jo dette at får man vite nye ting så trenger man litt tid å tenke gjennom det, jeg trenger ihvertfall. Tror ikke du må bekymre deg over det der med pcos heller. Det er uansett trondheim som styrer hele processen. Fikk du sykemeldinga fra ham i ålesund??? Jeg trodde man måtte til fastlegen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143312036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dincene Skrevet 9. juni 2011 #3 Del Skrevet 9. juni 2011 Kom på en ting til: det der med uttakk på fredagen og innsett på mandagen kan være bare postivt i forhold til at dei får 2 dager å utvikle seg på. Vanligvis får jo man tilbake etter en dag. Håper det går bra med det og med eksamena di! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143312047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 9. juni 2011 Ja, fikk forlenga sykemeldingen som går ut i morgen, han gav meg sykemelding til 20.06, slik at den dekket trondheimsturen også. Han sa svært lite egentlig, men på den ene eggstokken var en 12,7 mm, resten på 8 og under, på den andre var de 8 og under. Veit ikke hvor mange det var, bare at han sa det var mange. Det er det at han ser ut til å vite både det ene og det andre uten at jeg er blitt informert som er litt ekkelt, tror jeg skal be om utskrift av journal på tirsdag. Bekymrer meg ikke så mye over PCO, det sies jo at det nesten er en fordel i forhold til prøverør, men det er det at de har funnet problemer uten å informere meg som er bekymringen. Har hørt andre nevne at de hadde problemer med å få barn pga bakoverliggende livmor, uten at de har utdypet det, så jeg synes ikke det var noe artig.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143312066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dincene Skrevet 9. juni 2011 #5 Del Skrevet 9. juni 2011 Med bakovervendt livmor er vanskeligere å bli gravid på naturlig vis siden livmora ligger bakovervendt, men ellers er det ingen grunn å bekymre seg over det. Ikke i forhold til ivf og ikke i forhold til å gå gravid!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143312088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 9. juni 2011 Jepp, har etterforsket litt på nettet, og det ser ut til at alle leger som svarer sier ingen problem, og enkelte "legfolk" mener det kan kreve alternative stillinger... Han alene med et beger og jeg bukseløs med bena i holdere i selskap med ukjente kvalifiserer sikkert som en alternativ stilling, så vi er nok trygge der Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143312098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dincene Skrevet 9. juni 2011 #7 Del Skrevet 9. juni 2011 haha Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143312139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
twentysomething Skrevet 11. juni 2011 #8 Del Skrevet 11. juni 2011 Når det gjelder bakovervendt livmor, så synes jeg du skal spørre legen om dette ved uttak/innsett. Jeg har nemlig også opplevd at en lege har sagt det til meg (og jeg ble også overrasket siden jeg da aldri har hørt det fra noen gyn tidligere), og da jeg spurte neste lege fikk jeg til svar at det hadde jeg da slettes ikke... Så jeg ville sjekket en gang til med neste lege, før du konstanterer det for deg selv. Men uansett så skal ikke det ha noe å si for om du blir gravid eller ikke. Det er svært vanlig. Lykke til med uttakk/innsett/eksamen og alt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143316486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amusica Skrevet 11. juni 2011 #9 Del Skrevet 11. juni 2011 Jeg gikk å trodde i mange år at jeg hadde bakovervendt livmor pga. utalelsen til en lege. Men det viser seg at det var langt fra sant. Så ja jeg ville ha sjekket det med spesialistene i Trondheim. Jeg fikk diagnose pcos, men har ingen av det tradisjonelle kjennetegn som overvekt, uren hud, hårveks her og der. Så jeg tilhører en annen type pcos. Ble kraftig overstimulert i høst, som ente med uttak og 5 egg på frys. Jeg fikk dermed ingen fersk forsøk pga de var redd for min helse. Jeg var så kraftig overstimulert at de ikke kunne sette EL sprøyte. De fant alternative måter å ta ut egg og vips hadde jeg fem på frys. Mao. de er flinke på st.olavs. Det var klart en nedtur, men konsekvensen hadde vært fare for mitt liv! Har hatt to fryseforsøk til nå, som ikke har medført til graviditet. Ruger nå på det siste egget som var i fryseren og satser på at dette skal være gullegget. Hvis ikke det går denne gang blir jeg til høsten langt under kniven for å brenne bort de kjipe pcos cystene. Deretter ny stimulering. Vi får bare håpe at det stemmer at pcos blir lettere gravide. Statistikken viser vist så jf. st.olavs. I tillegg kan du kanskje se frem til at det blir tatt ut mange gode egg, som blir befruktet og fryst. Mye lettere stimulering ved fryseforsøk. Man kan tom. få det i naturlige sykluser. Så det er ikke så gærnt at det er godt for nye. Masse lykke til med egguthenting og eksamen:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143316527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 11. juni 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 11. juni 2011 Vel, jeg har slitt med uren hud siden tidlig i tenårene, har brukt antibiotika, diane og roaccutan, bare roaccutan hadde effekt. Etter noen år kom kvisene tilbake, men kunne da holdes i sjakk med diane. Jeg har vært overvektig fra xa 16 års alder, fram til jeg tok grep for et par år siden (ser faktisk ut som jeg har vært gravid, med slappe pupper og løshud på magen). Samboeren min påstår jeg er lodden (har nok mer hårvekst enn gjennomsnittet, er dekket av dun som heldigvis er lyst, og skikkelig pels på leggene om det får gro fritt. Har også mye kjønnshår, så bikinilinja må passes grundig hvis jeg ikke vil ha hår øverst på innsiden av lårene). De eneste tegnene på PCOS jeg ikke har, er uregelmessig menstruasjon og forhøyet blodsukker/insulinresistens. Mensen kommer hver måned, med 25-31 dager mellom. Ikke akkurat som en klokke, men det går ikke måneder mellom, slik som flere jeg kjenner med PCOS-doagnose. Skille gjerne sett den lom sjeldnere, forreste, jeg har nærmest invalidiserende menssmerter. Jeg tenkte mye på muligheten for PCOS før vi tok kontskt med gynekolog, men fordi blodprøvene viste at jeg hadde normal eggløsning og gynekologen sa det ikke var noe i veien med min fertilitet, har jeg ikke tenkt på dette i det hele tatt siste halvåret. Så jeg fikk et lite sjokk nå, spesielt i forhold til at St. Olavs ser ut til å ha vært klar over dette. Har bare vært til GU/UL den ene gangen hos gynekologen, og det var der alle blodprøver så nær som kromosomprøvene pg AMH (som jeg for øvrig ikke vet resultatet av). Så derfor stusser jeg på hva mer de evt veit som jeg ikke er informert om. Skal definitivt be om utskrift av journal. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143316595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håpefull38 Skrevet 11. juni 2011 #11 Del Skrevet 11. juni 2011 Hei! Det trenger ikke være PCOS du har. Man kan ha cyster på eggstokkene innimellom uten at det er det. Forrige syklus var jeg til ultralyd før jeg skulle starte stimulering, og da hadde jeg flere follikler som "hang igjen" fra forrige syklus. De forsvant ikke da mensen kom. Fikk beskjed om at den største var en cyste og at jeg ikke kunne starte med medisiner denne syklusen siden den var så stor. Hvis de ikke er bort på dag 3 i neste syklus må jeg ta p-piller 1 mnd før jeg kan begynne på igjen. Få deg en time hos gyn, så får du sjekket opp dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143317466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 11. juni 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 11. juni 2011 Sant nok, men han visste om cystene før han begynte UL, og sa at doseringen med puregon var pga dette. Kan man se det på blodprøver? Hormoner og gynekologi er fullstendig utenfor mitt kompetanseområde, så jeg aner ingen ting. Som sagt har jeg bare tatt en gynekologisk undersøkelse før ultralyden på torsdagen, og da sa gynekologen at alt var normalt. Han viste meg skjermen med ultralydbildet og pekte ut follikkelen (den eneste, var forresten på over 17 mm på undersøkelsen. Fikk spøkefullt beskjed om at jeg slettes ikke hadde tid til legetimer, men måtte hjem og ha sex). Og med et forbehold om blodprøvesvarene var det ingen ting i veien med meg... Skal spørre litt mer på UL på tirsdag, liker ikke å ikke bli informert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143311970-vet-ikke-hva-jeg-skal-mene-etter-ul-litt-langt/#findComment-143317490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå