Gå til innhold

Hvorfor har dere på babyen lue på sommeren ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg brukte lue på barnet mitt hele tiden det første året og det meste av tiden det andre året:

I utgangspunktet fordi hun var pre- og dysmatur og deretter i forhold til at jeg ikke ville at hun skulle bli solbrent i hodet (lite hår) og fordi jeg ikke ville at hun skulle få øreverk. (jeg var selv "ørebarn"). Brukte selvsagt tynne luer når det var varmt.

Vi har aldri hatt ørebetennelse i hus og heller ikke solbrent hode.

Jeg bruker selv ofte et hodeplagg på sommeren (caps e.l.) og det er da fordi jeg foretrekker det. Pannebånd er på om det er sur trekk selv om det er 8+.

Når det gjelder små barn - et tynt lag med klær over det meste er like greit.

Annonse

Barn får ørebetennelse fordi luftekanalene mellom øret og svelget er trange, ikke fordi det blåser ute.

Men blir barnet forkjølet og snørrete kan disse luftekanalene tette seg og det blir en ørebetennelse ut av det. Når hodet til barnet blir større blir ikke disse kanalene så trange lenger og det er ikke så lett å få ørebetennelse. Men det er selvsagt individuelt hvordan disse kanalene ser ut, hvor trange de er og når de blir åpne nok til å unngå øreverk hver gang det er snørr på en "øreunge".

Så du bruker lue for å unngå et snørrete og forkjølet barn, for det igjen kan føre til ørebetennelse, lettere hos noen enn hos andre.

Jeg har også ørebarn, og han ble betydelig bedre ved 2-års alderen, har ikke hatt ørebetennenelse etter at han fylte 3 år.

Nå sier de at ørebetennelse er noe som kommer innenfra øret, men jeg syns det er greit å ha på en liten tynn lue for å verne mot sola. Har ho selvfølgelig ikke i direkte sollys da ;)) Tror hver enkelt må bruke sunn fornuft jeg. Desverre er det ganske mange som ikke er utstyrt med det da..

Jeg hadde selv øreverk første gang når jeg var 4mnd og siste når jeg vår 12 år. I snitt 2 ganger i året.. Auuuuuu....

Man får ikke ørebetennelse av å ikke bruke lue. Man får det av et virus eller bakterie, ikke av vind , samme som at man ikke blir forkjølet av å fryse...

Og man kan faktisk gjøre det sånn at viruset/bakterien trives bedre i øret ved å bruke lue når det er varmt fordi da kan det bli vått og klamt inne i øret som gjør at viruset/bakterien trives bedre.

Trenger ikke du lue på sommern, trenger heller ikke babyen det sa det til meg på barsel og tok av sønnen min lua .

Annonse

Jeg har også en prematur og svært dysmatur gutt, fikk aldri anbefalinger fra barneklinikken om å være ekstra påpasselig med luer. Han har aldri hatt ørebetennelse (er snart 3) Man må bare huske på at alle, inkludert babyer kvitter seg med overskuddsvarme gjennom hodet sitt. Om man har på seg lue klarer man ikke kvitte seg med overskuddsvarmen like godt, og kan bli overopphetet. Men akkurat det med overopphetede babyer er det ikke så mange som reflekterer over, beviset for det får man hver gang man er ute på tur og ser hvordan enkelte er begravd under dresser og poser og jeg vet ikke hva.

jenta mi på 2 bruker solhatt, ikke lue om sommeren, men da hun var under året så brukte hun tynn hjelmelue på sommeren, og nå har jeg termin i slutten av mnd og komem rnok til å bruke tynn hjelmelue uansett. Det er alltid litt trekk, og barnet er jo bare i skyggen

Lang historie kort : Fordi jeg hadde en jævlig barndom og har vært bvvernsbarn! Og nei, mannen min har aldri brukt narkotika, hvor har du det fra?

Var det noe mer du lurte på da? Og kan du ikke heller spørre meg i en egen tråd eller sende meg en PM ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...