Gå til innhold

HVORFOR skal ikke babyer ha kumelk/yoghurt etc tidligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått med meg at helsemyndighetene i Norge ikke anbefaler yoghurt og andre melkeprodukter før babyen nærmer seg året. Jeg har også sett at i andre land selger de yoghurtblandinger fra bl.a. Nestle med 6 mnd merking. Hvorfor? De fleste mme'er er jo basert på kumelk, så jeg skjønner ikke poenget? Noen som vet?

Jeg innrømmer gladelig at det er en viss latskap her, men jeg synes det ville vært greit å bruke yohurt som mellommåltid nå i sommerferien. Er villig til å forholde meg til ernæringsrådene myndighetene gir, men bare om jeg skjønner hvorfor... Er jeg kverulant nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel fordi melk hemmer jernopptaket. Men jeg har gitt de små fruktyoghurtglassa fra 6 og 8 mnd i ny og ne. Vet ikke om de er noe bedre enn vanlig yoghurt.. Det er jo så enkelt :) Og vi har ikke allergi i familien heller, så da tenker jeg det går greit.

Skrevet

Det er som nevnt over her fordi melka hindrer jernopptak, og jern er veldig viktig for de små i vekst. Ikke så uvanlig med jernmangel hos små barn heller, derfor er det egentlig litt dumt at de har sluttet å måle jernstatus på 1- årskontrollen..

Skrevet

OK, jeg kjøper dette med jern og at det er viktig. Men hvorfor er det forskjell på å bruke mme basert på kumelk og andre melkeprodukter? (Nå vet jeg at jeg kverrulerer ;P )

Skrevet

Fordi melkeproteinene i MME er endret slik at de ikke er det samme som "vanlige" melkeproteiner, og fordi MME er også tilsatt en viss mengde jern i tillegg. Derfor:)

Skrevet

Mme er behandlet på en spesiell måte (melkeproteinet er spaltet tror jeg) og taes derfor opp på en måte som ikke går utover jernopptaket.... Ellers kunne man jo bare gitt vanlig h-melk og sukker som man gjorde i gamle dager... Men heldigvis har tidene gått fremover og man har funnet mer skånsomme måter å gi barn som ikke får morsmelk ernæring..

Skrevet

Det fins jo youghrt glass og beger fra både nestle og hipp helt ned til 5 mndr. Kan du ikke gi ungen de? Det må jo være like lettvint som å gi en "vanlig" youghurt? :)

Skrevet

Selv om det finnes på markedet, er det ikke nødvendigvis anbefalt. Fruktbeger (fra e eks nestle) evnt med litt korn/grøtpulver i er også lettvint og sikrer maks jernopptak som faktisk er veldig viktig for småttiser. Derav anbefalingene.

Skrevet

Ja, nå vet jeg i hvert fall hvorfor - takk for alle svar!

Får se hva vi gjør fremover, tror nok gutten får i seg nok jern i.o.m. at han får velling / grøt tilsatt jern 3-4 ganger hver dag, skive med leverpostei og div frukt og grønnskaksmoser. Barn vokser jo opp i andre land også uten problemer selv om de får litt melkeprodukter :)

Skrevet

Ofte er kostholdet forskjellig i andre land også, slik at ungene får annen mat der enn her. Feks er det ikke alle steder det er vanlig å starte med grøt, men heller med grønnsakmos. Det varierer også om vanlig mat er tilsatt vitaminer/mineraler, det er vanlig i store deler av EU. Da vil småbarn få i seg andre næringsstoffer enn i Norge om de spiser "vanlig mat".

Sist men ikke minst kommer det an på i hvor stor grad helsemyndighetene bruker føre var-prinsippet og lar tvilen komme et eller annet til gode - dvs om det er nok med én undersøkelse som påviser jernmangel ved for mye melk, eller om de vil ha samme resultat mange flere ganger.

Grensa på 10 mnd tror jeg er en kombinasjon av at etter 10 mnd så spiser de fleste barn nok fast føde til å få i seg nok jern, samt undersøkelser som viser jernmangel hos yngre barn og som blir vektlagt her (men kanskje ikke i sverige). Barn som spiser 3-4 fulle porsjoner med fast føde om dagen kan kanskje begynne tidligere med melk, mens barn som er veldig småspiste ikke bør begynne før de er minst 10 mnd. Mengden jern (og andre mineraler/vitaminer) et barn trenger er avhengig av vekt og alder (fordi jernlager varer i ca 6 mnd etter termin), så et barn som spiser mye mat vil få i seg litt mer enn det trenger, det gjør ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...