Gå til innhold

Trenger tips til hva å servere 12 gjester til lunsj/middag! En med cøliaki og en vegetarianer.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mange pølser OG hamburgere er uten gluten, hvis du vil servere det. Sørg for å kjøpe glutenfrie pølsebrød/hamburgerbrød bare. (De har det på Meny)

Og til vegetarianeren kan du servere soyapølser/burger.

Men MÅ du ta hensyn til disse? Er de barn eller voksne?

Hvis de er voksne er de ofte vant til at det ikke blir lagt opp spesielt etter deres diett. Litt over hva man kan forvente, mener nå jeg.

Er selv mamma til barn med cøliaki og pai og pizzasnurrer er ikke det enkleste å prøve seg på hvis du skal lage det:)

Men når mine er i bursdag så spør jeg bare hva de skal ha til mat så sender jeg med til mine barn- forventer ikke at de lager egent til de!

Ang. kake så er Toro langpannemix og muffinsmix glutenfri så de er jo kjekke:) Gele er jo også glutenfritt, men hvet ikke om vegetarianere spiser det? (tenkte på om det er stivelse fra svin..)

Pølser er jo lettvindt og greit og du får jo vegetarpølser:)

Hamburger går jo også an... Be den med cøliaki ta med eget hamburger/ pølserød:)

Ellers har vi hatt pannekaker her i barnebursdag og det var veldig populært:) (lett å få til glutenfrie)

Vi har også hatt grillspyd med kjøttboller, pølser og pommes noisettes- der ble alt spist opp! Da kan du jo erstatte med veg.pølser/ burger:)

Annonse

Ano 11:08- "de med "nykker"? Mener du at folk som har en sykdom som cøliaki faktisk er har nykker? Slike som deg provoserer meg!

Hvis det er snakk om voksne Hi, så blir det jo en annen sak:)

En god salat med baguetter er jo et godt alternativ! Får kjøpt glutenfri baguetter som også er gode;)

Så ville jeg hatt pasta (inneholder gluten) i en egen skål for de som vil ha det, kylling eller skinke i egen skål så kan de ta det de vil selv:)

Vanlige ting som salat, tomater, agurk osv kan de jo spise alle mann:)

Hahaha..jeg skrev 'nykker' for å slippe å bruke unødvendig mange ord og bokstaver.

Men jeg tenkte meg jo at noen ville reagere.

Selvsagt mener jeg ikke at de med en sykdom har nykker.

Ei heller de som er vegetarianere!

Jeg klarer dessuten fint å skille nykker fra 'nykker'.

Jeg lager en kake av glutenfri pannekakemiks når jeg har folk med cøliaki på besøk.

Det er alltid en suksess.

Stek en pannekake, legg den på et fat, legg fetaost og spinat smurt utover oppå, stek en pannekake til og legg oppå der. Slik fortsetter du til det ikke er mer pannekaker igjen. Det blir en kuul "kake" med fint stripete mønster. Skjæres i kakestykker ved servering. Veldig god når den er litt lun med salat til.

Hvis jeg hadde bedd 12 gjester til lunsj/middag, så hadde jeg absolutt servert noe annet enn pølser, hvis de fleste er voksne. Hva med stroganoff gryte fra toro, så tilsetter du bare kjøttdeig. Og lager en god salat, potetmos, fløtegratinerte poteter eller ris til, og serverer brød? Kan jo lage glutenfrie baguetter eller rundstykker. Så kan jo den som er vegeterianer spise tilbehøret. Jeg er veeldig kresen på maten, og har aldri hatt noe problem med å spise tilbehøret når jeg er i selskap. Forventer ikke at de skal lage egen mat bare til meg!

Annonse

Jeg syns pølser med godt tilbehør er en bedre løsning i bursdag enn torogryte, for mer stusslig mat finns det ikke. Og jeg er egnetlig ikke kresen når det gjelder mat og bruker en god del annet halvfabrikat.

Chili con carne med salat og ris til er også godt.

Ha alle ingredienser bortsett fra kjøttdeig i den til vegetarianeren, med bønnene får hun/han gode proteiner og det er smakfullt med alt krydder og tomatsaus. Kan med fordel faktisk lages dagen før også, chili con carne blir jo bedre jo lenger den står :) Da blir det mindre styr på selve dagen. Bare fantasien som stopper deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...