Gå til innhold

Hvor sliten er en normal 5 åring? (min klager ofte, normalt?)

Anbefalte innlegg

synest at jenta mi på 5 år er så trett og sliten.

Hun virker sliten om morgonen, ser litt hoven ut, og er ofre rød i fjeset og varm.

Hun har da 37.0 i kroppstemperatur, hun har ikke pollenallergi.

Men kansje de fleste 5 åringer er litt trøtte?

Hun er jo ei aktiv jente, er med på alt. springer, hopper og danser. på slutten av b-hage dagen vil hun bare tegne.

Hjemme vil hun ligge i sofa, se på tv.

tegne eller perle.

Er ofte veldig sur og trett kl 17.00.

Men holder seg våken til 20.30 (blir lagt 19.30).

Idag hylte hun når jeg leverte (skjer skjeldent).

Hun sa at hun var for sliten til være i b-hage.

Fortsetter under...

Datteren min på 5 er alltid "sliten". Men hun glemmer det fort om det kommer venner på besøk eller utenfor, da er hun like aktiv som dem. Men banne bein på at hun er for sliten til å gå tur eller andre ting hun ikke liker. Etter 100 meter er hun blank i øynene og legger seg rett ned på bakken i "utmattelse".

Hun kan være inne og leke med smådukker en hel dag om hun får lov, eller se på tv eller andre rolige aktiviteter.

Hun er rett og lett bedagelig anlagt. Men hun går på turn og svømmekurs, da er hun plutselig ikke så sliten lenger, for det er gøy;)

Hvor mye søvn får hun da?

Jeg har en gutt på samme alder. Han sovner aldri før kl.20.30 og står opp kl.06-07. Selv i helgene er han tidlig oppe. Min gutt er svært aktiv, men etter en lang dag i barnehagen er han lei (ikke sliten) av å leke. Han sier at det bare er babyer som er på lekeplassen, og vil aller helst bare se på tv. Men kommer det venner på døren velger han alltid bort tv.

Jeg ser at min gutt er i et skifte. Han som før løp rundt som en villmann vil mer nå sitte å spille, tegne og gjøre mer rolige aktiviteter. Og takk og lov for det - for snart begynner han på skolen.

Om du er svært bekymret kan du teste din datter for astma.

takk for gode svar :)

Ja, kjenner henne igjen i det dere sier.

(selv om hun ofte vil se tv i steden for å leke med venner som ringer på)

har tenkt på astma ja,fordi hun er både atopisk og mat allergi.

-Hun er ofte rød og hoven under øyne og tversover nesen.

-snorker masse

Hun sover ca 10-11 timer

Jeg synes dette virker normalt. Gutten vaar er ogsaa en rolig type, han liker aa sitte og pusle lenge med sine saker og hvile seg etter bhg. Jeg tror vi voksne har saa mange forventninger om hvordan barn skal vaere at vi glemmer aa bare lytte til behovene naar de dukker opp. Det er kanskje slitsomt ogsaa for barn aa presses inn I en hverdagsrytme med tidlige og hektiske morgener, en aktiv dag I barnehagen, og kanskje flere aktiviteter etterpaa.

Saa sant du ikke har sterk mistanke om at hun er syk, saa tror jeg du kan slaa deg til ro med at hun kanskje har behov for litt rolige aktiviteter ogsaa.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...