Gå til innhold

Hva skjer på IVF-samtalen???

Anbefalte innlegg

Vi er henvist til sykehuset for ufrivllig barnløshet og ønske om ivf.

Jeg lurer veldig på hvordan gangen er i dette?

Også ligger jeg bittelitt over bmi-kravet... er de veldig strenge på det?

Kan si at jeg har god grunn.... er iferd med å gå ned men pga mye stress de siste 2 mnd har vekta bare låst seg og jeg har ikke klart de 2 siste kg jeg skulle vært nede for å være innenfor bmi-kravet :(

Jeg er uheldig iom at jeg er litt kraftig og har en del muskler i tillegg til at jeg har litt for mye her og der. hadde jeg "bare vært tjukk" hadde nok bmi vært lavere enn nå :S

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143310289-hva-skjer-p%C3%A5-ivf-samtalen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere blitt godkjent som prøvere eller skal dere dit bare for samtale?

Etter at vi var godkjent så vi en video, fikk omvisning, samtale med sykepleier om akkurat oss. Viste også hvordan jeg skulle bruke spray og sprøyter når den tid kom.

Er dere godkjente søkere så har ikke BMI noe å si. Det vurderes i søknaden.

Hei :)

Det med BMI trenger du ikke å bekymre deg over mtp å få behandlingen, men for din egen del så er det positivt for kroppen å ha gått ned noen kg før forsøket. Jeg var også overvektig, men gikk ned litt før siste forsøket og fikk pos. test. Men ikke stress med vekta, vær flink like før forsøket, hvis du klarer det. Husk å ta vitaminer, det kan i hvert fall ikke skade :) Men ellers; lev som normalt.

Ingen forsøk er like, tidsmessig kan det variere en del, men beregn at det tar en god stund før dere kommer i gang og at hvert forsøk tar lang tid.

Gangen i et forsøk etter at dere har blitt henvist og mottatt et brev som dere skal sende tilbake til klinikken for å komme inn i systemet, kan være ca. slik:

- CD 1: Ringe inn mens (dette for å komme inn i systemet og få tilsendt medisiner).

- Starte på nedregulering (stopper din produkjson av hormoner, slik at du ikke får både dine egen hormoner, pluss hormonene fra behandlingen i kropper). Dette blir bare kaldt "Spray" da de fleste tar denne medisinen som nesespray.

- Starte på hormoner (også kaldt "stimulering). Nå produserer eggstokkene flere egg enn normalt.

- Ultralyd. Den første ul'en er som oftes kun for å se hvordan det ligger an med eggposene. Som oftes får en vite at en ser så og så mange eggposer og størrelsen på dem. Så fortsetter en på stimulering i f.eks tre dager til, så ny ul. Det kan bli flere ul også (spesiellt første gang).

- EL-sprøyte. Når eggene er stor nok, setter en en EL-strøyte som gjør at eggene løsner inne i posen, slik at det blir mulig å ta dem ut.

- Uttak. Ca to dager (syntes jeg å huske) etter EL-sprøyten er satt møter en til uttak. Eggene blir tatt ut, mannen leverer sæd og befruktingen skjer kort tid etter uttak.

- Tlf fra klinikken. Dagen etter uttak får en vite hvordan det går med eggene, hvor mange som er befruktet og hvilke kvalitet de har.

- Innsetting. Dagen etter der igjen setter en inn egget. Det er vanlig å sette inn kun ett egg, men i noen tilfeller blir det satt inn to, hvis pasienten ønsker det.

- Progesteron. Dagen før uttak starter en på progesteron-tilskudd som settes i skjeden. Dette kan være ekkelt og komme ut som klumper og forårsake blødninger i slimhinnen i skjeden. Du skal gå på dette i 14 dager.

- Testdato. Så er det bare å vente 14 kjappe dager ;) Noen tar blodprøver, andre tar hjemmetest 14 dager etter innsetting.

Fra syklusdag 1 til testdato kan det fort gå et par mnd.

Det er nå et eget forum her inne hvor en kan få mange gode svar:

http://www.barnimagen.com/forum/messagelist/3073

Du må spare på alle kvitteringen dine, da du må legge ut for all medisinene selv. Hvis du lykkes på første forsøk er det ikke sikkert at du kommer på over 15.000 kr på det første forsøket.

Ta vare på deg selv i "rugetiden" (den tiden hvor egget er satt inn og en venter på å ta test). Hvis du har en stressende jobb kan det være lurt å be om sykemelding, men har du en normal jobb er det nok veldig greit å ha noe å fordrive tiden med. Finn gjerne på ting i fritiden. Jeg valgte å fortelle sjefen min hva som var i gjerdet, jeg var også sykemeldt da jeg ikke kan jobbe som gravid.

Masse lykke til med forsøket, håper at jeg har forklart meg forståelig :)

Takk for utfyllende svar :)

Vi har blitt henvist fordi vi ikke ser ut til å få til dette skikkelig på egenhånd. Jeg har blitt gravid på normalmåten 2 ganger med samboeren min, men det har gått galt begge gangene sent i svangerskapet.

Vi har gått igjennom hele regimet med tester i forkant av forrige graviditet da vi var iferd med å bli henvist da også, men rakk det ikke før det klaffet igjen. Men så gikk det helt galt og derfor ble vi nå henvist.

Jeg sliter med overvekt etter å ha gått gravid store deler av de siste 2 årene rett og slett :(

Om jeg ikke behøver å bekymre meg så mye for bmi, hva KAN være årsak til at man ikke blir godkjennt?

Vet at på riksen er de strenge på BMI.Dette fordi det er lettere å få positive resultater om man ikke er overvektig. Har dere blitt godkjent som prøvere? Altså tatt blodprøver av begge og sendt inn skjemaer og lign? Tatt i mot brev om at dere er godkjent eller er det bare legen som har sendt en henvisning?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...