Gå til innhold

Noen unge mødre som aner hvordan de skal gjøre det på julaften?

Anbefalte innlegg

Er 19 år og sammen med barnefar, og selvfølgelig vil jo både bestemor og mormor ha oss hos seg. Hadde sikkert hver kjempe koselig å feiret alene bare oss tre også, men det ville vært veldig uvant!

Kanskje litt tidlig å planlegge, men jeg er en veldig stresset person som alltid må ha ting i boks. hehe

Fortsetter under...

Dere kan jo invitere både mormor og bestemor hjem til dere, hvis det er et alternativ :-) Vi feirer annenhvert år med mine foreldre og annenhvert år med hans foreldre. Kommer nok etterhvert til å feire jul hjemme vi også, men enn så lenge gjør vi det slik :-)

Blir nok litt styr å invitere de hjem til oss, i og med at det er så mange søsken som henger med også hehe. Annen hvert år er jo også en god idè:) Da blir spørsmålet heller hvem vi skal være hos! hehe

Da vi fikk vårt første barn feiret vi jul (hun var da 8 mnd gammel) hos svigers. De bor nemlig i Rogaland mens vi bor på østlandet. Tenkte det var hyggelig å "involvere" familien der borte litt ekstra den første julen. Etter det har vi feiret annenhver jul hos mine foreldre og svigers.

Siden det er et stykke å reise til mannens familie er vi alltid der i hele romjulen også. For andre som har begges familier i nærheten av hjemstedet sitt så er det jo en mulighet å feire julaften med den ene familien, mens man er første juledag med den andre familien:)

(Og i utgangspunktet så mener jeg selvfølgelig at vi alle er én stor familie, i tilfelle noen hang seg opp i det. hehe..)

Første julen feiret vi på vestlandet(siden jeg er derfra). Vi reiste imidlertid tilbake til østlandet for å feire nyttår. Året etter feiret vi hjemme hos oss og inviterte svigers dit, hvor vi da påfølgende reiste til vestlandet og feiret nyttår. Slik kommer vi nok til å holde på så lenge det passer med jobb etc.. I tillegg feirer vi stort sett alltid påske på vestlandet også. De som bor langt unna blir på en måte prioritert når vi har fri/ferie, mens de som bor nærme blir prioritert i det daglige. Viktig at barnet får god kontakt med begge familiene syns jeg :)

Annonse

Første julen vi hadde barn, var vi hos hans familien til samboeren min, året etter hos min, så hos hans, og i år skal familien min til oss, blir første gang vi er hjemme. Men nå har vi to barn, og da blir det lettest sånn, men vi har dessverre ikke plass til begge familiene.

første jula til guttungen var vi hjemme. Vi inviterte flere hit, men vi ble heldigvis ikke så mange siden vi egentlig hadde mest lyst til å bare ha det stille og rolig. Da var sønnen var rundt 6mnd.

Ifjor var vi hos svigers for da kom det fra familie fra danmark også som skulle være med.

I år har vi en nyfødt baby i hus til jul så da blir vi hjemme og de som vil komme hit de må gjerne det, men da må de regne med å hjelpe til med litt av hvert. Har termin 2uker før julaften, så regner med at jeg kommer til å ha nok med å mate meg selv og minsten

Første jula til storebror var vi hjemme (han var 4 mnd) mamma og pappa + min søster kom noen dager da.

Etter det har det vært litt hjemme og litt på besøk hos svigers og hos mamma.. Svigers har vært hos oss kun 1 jul, mens mamma har vært her 3..

I år får vi en nyfødt til jul (termin 2.des) så vi skal være hjemme, men kommer til å invitere mamma og evnt svigermor, så får vi se hvem som vil komme =))

Dette har da ikke noe med alder på foreldrene å gjøre. Når en får barn og har en partner må en ta stilling til hvor en skal feire jul, uansett hvor ung/gammel en er.

Tror de aller fleste tar en avgjørelse på at de enten blir hjemme og skaper egne tradisjoner hvert år, eller feirer annenhver jul med egen-/svigerfamilie.

For vår egen del, så valgte vi hvilket år vi skulle være hos hvem ift hvem andre som også skulle være de forskjellige stedene. Slik at ingen "sitter alene" el.l.

Nå som vi har flere barn, har vi tatt en avgjørelse på at vi fra nå av feirer jul i eget hus, så får de som vil komme. Vi synes det er stress å pakke med oss "1 million" pakker, stress med sengeplasser osv. Da er det lettere å få folk hjem til oss hvor det er god plass, barna har egne senger og kan legges når de trenger det og det er overnattingsplass.

Men ikke enkelt første året å ta en avgjørelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...