Gå til innhold

Kan noen gi meg noen tips til å spare penger i det daglige? Har blitt alene, og har dårlig økonomi...

Anbefalte innlegg

Alle råd og tips mottas med stor takk!! :-) Vi har hatt veldig god økonomi, så jeg har ikke vært vant til å måtte tenke over hva jeg kjøper/bruker penger på... Plutselig er situasjonen den at jeg ikke engang har råd til å fylle tanken på bilen full, fordi jeg må spare penger til melk og brød...

Fortsetter under...

Kjøp så mye som mulig på tilbud/salg (mat, klær, ting til huset...) Kjøp billigmerkene på matprodukter, mye å spare der. Skriv handleliste, og kjøp kun det som står der. Skriv et realistisk budsjett, og hold deg til det. La barna arve av hverandre, dersom det er mulig :-)

Vi sparer mye på å bake brød.

Har en bil som bruker lite diesel, og vi bruker den minst mulig. Har sykkel med sykkelvogn:) Fyll når drivstoffet er billigst.

Gå etter tilbudene på butikken! Mat er dyrt, så her er det mye å spare.

La ungene pante flaskene og kjøpe lørdagsgodter selv.

vel, begynn med regningene dine.

Hva kan du kutte ned på.

Rimeligere mobiltlf, lavere hastighet på internet, kutt ut trening på sats etc,

Så får du gå i banken eller ta det på nettbanken, få deg flere bankkontoer. En til hverdagsbruk hvor du får lønn etc inn på, den kan brukes til alt.

Men veldig lurt å ha

- en konto til bare mat (deg og 1 barn?, klarer å leve på 3-3500 kr i mnd)

- en konto til bensin

- en konto til å sette av penger til klær og frisør, sett av litt hver mnd for da legger du opp en konto til bare det og det er ikke en utgift hver mnd

(vi er en familie på 4 men setter av 500 hver mnd, men kun til mor og far)

- en konto til sparing av andre ting som du vil spare til, feks ferie, møbel etc

Og hold kontoene til kun det bruk du setter av.

Når du skal handle mat overfører du penger før du handler osv.

Og som en annen skrev, er det utrolig lurt å handle en gang i mnd. Sett opp middagsplan for en uke og handle mat deretter.

Annonse

betal ute på pumpa når du fyller drivstoff. Mange dyyyyre fristelser inne. Tenk deg om to ganger før du kjøper, også småting. Trenger jeg dette bladet? trenger jeg flere hårstrikk? Er dette tiden for ny topp? Bruk biblioteket. Lån bøker, blader og filmer der. Skriv meny og handleliste, og følg den.

Ligg unna salg om du virkelig ikke trenger noe. Selv om det er billig er det bortkasta penger om du faktisk ikke har bruk for det. Ikke tenk på det du ikke har råd til, men fokuser på hvilke muligheter du har.

Lag deg et budsjett.

Først må du få oversikt over absolutt alle faste utgifter du har (husleie, strøm, bil, mobil osv osv osv).

Du får nå en totalsum for året. Rund denne oppover - del den på 12 og rund nok en gang oppover. Da vet du hvor mye du må ha til dette gjennomsnittlig. (lag gjerne en egen "regningkonto" som du overfører disse pengene til). Det du da har igjen på kortet kan du i prinsippet bruke, men du bør ha noen tusen i buffer for uforutsett (sett dem inn på regningkonto/sparekonto).

Du har ikke nå råd til nye klær og sko på en stund. Barnet ditt må ha det absolutt nødvendigste. Mer er ikke nødvendig akkurat nå.

Ferie er i telt eller på besøk hos venner/familie.

Skriv handleliste ettehvert. Planlegg ukas øvrige meny og handle bare det som står på lappen - en gang i uka.

Husk at det er greit med et lite "kosefond" til helgen - f.eks. hundrings til snop, litt ekstra god mat e.l. for mor/barn.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...