Gå til innhold

Uforsvarlig av barnehagen å la barna sitte forovervendt?

Anbefalte innlegg

Barnehagen til datteren min på 2,5 år skal på tur neste uke, og skal da kjøre maxitaxi ca. 1 mil, blant annet på en tidligere E18 vei med 80-sone. Jeg ble ganske overrasket da barnehagen fortalte at vi måtte stille med barnesete, og at barna skal sitte forovervendt. Jeg vet at mange lar barna sitte forovervendt, men både jeg og faren til datteren min er enige om at hun skal sitte bakovervendt i all fall til fylte 4 år. Det er det som anbefales, og det er ingen tvil om at det er det tryggeste ( http://www.tryggtrafikk.no/Forovervendt+eller+bakovervendt.9UFRLK2l.ips ). Det jeg reagerer mest på er at jeg blir sett på som "vanskelig" når jeg nekter å la datteren min sitte forovervendt. Jeg vet at det kan bli tungvindt å skulle sikre 10 barn bakovervendt, men dersom barnehagen ikke klarer dette synes jeg faktisk ikke de skal arrangere slike utflukter. Hva mener dere?

Fortsetter under...

Vi har akkurat vært på tur med barnehagen til sønnen min og de kjørte buss med kun magebelter. Når det er påmelding til turen, så blir det informert om at det er sånn de skal reise og hvis noen ønsker å sikre barna på en annen måte, så må de ta ansvar for det selv. I prinsippet vil det da si at de må være med og kjøre egen bil.

Jeg skjønner veldig godt at barnehagen ikke kan feste så 10 seter bakover før de drar. Men de bør ha et alternativ for de som ikke får lov å sitte forovervendt, enten ved at de kan være igjen i barnehagen, eller at du kan kjøre selv.

Hva om bhg ansatte bruker 15 min ekstra pr bakovervendte sete de skal montere (si det er 3 ulike seter som alle skal festes på hver sin måte, med støtteben og alt) så tar det altfor lang tid!!! Bare satt litt på spissen!!! Det er ikke gitt at en bhg ansatt skal kunne montere alle forskjellige barneseter, og det er jo en godt kjent sak at bakovervendte seter er mye større sjanse for å feilmontere enn forovervendte...

Utenom det er jeg jo enig i at bakovervendt er den sikreste veien for barn under 4 år å sitte, men hva om dere snakker med bhg om dette?? Evnt at dere hjelper til med å kjøre barnet deres selv i bakovervendt sete, eller vente til taxien kommer og kan montere setet selv... Da blir det riktignok problemer når de skal ha taxi hjem igjen da, for de kan jo ikke ha setet stående i taxien mens de er der de ble kjørt.....=))

Mener dere virkelig at datteren min ikke skal få lov til å være med på turer fordi jeg ønsker å sikre henne best mulig? Skal hun straffes for at jeg ønsker å sikre henne slik det blir anbefalt? Dersom barnehagen mener dette tror jeg jeg skal ta meg en telefon til Trygg Trafikk og be dem snakke med barnehagen.

Jeg forstår også at barnehagen ikke kan feste 10 barneseter bakover. Det jeg reagerer på er at de arrangerer turer der de setter barna i unødvendig fare. Ja, det mener jeg faktisk de gjør når de sikrer dem forovervend når det er så mye bedre å sikre dem bakovervendt.

gutten min var med på sommertur i bhg for litt siden.de kjørte også maxitaxi. jeg festet selv setet hans bakovervendt,og alle de andre satt forover! han skal sitte bakovervendt, og tok ikke sjangsen på at de skulle ordne det,derfor gjorde jeg det selv.

og som sagt,de andre barna satt forovervendt. syns ikke noe om det,og ville ikke at min gutt skulle sitte sånn.

Annonse

Hvordan mener du at de skal komme seg på tur uten å ha barna forovervendt? De kan jo umulig feste 10seter bakover og det virker jo ikke som du syns det er noe alternativ å kjøre selv heller... Alternativet til at de andre (som kanskje allerede sitter forovervendt når de kjører bil) drar på tur uten din datter er jo at ingen får dra.

Må si jeg forstår de ansatte i bhg veldig godt. Det blir bortimot umulig å skulle sikre alle ungene bakovervendt/på forskjellig måte. Husk også på at dersom det er noen som ikke kan det skikkelig som skal feste et sete bakovervendt, så kan det fort bli feil og det er overhodet ikke trafikksikkert.

Enten får dere godta at hun sitter forovervendt på den turen, kjøre henne selv eller la henne bli igjen i barnehagen. Det er jo opp til dere.

Jeg kan kjøre henne jeg, dersom det blir nødvendig. Det jeg synes er galt av barnehagen, er å legge opp til slike turer. Forslaget om at barna som ikke "får lov" å sitte forovervend ikke skal få være med er helt på tryne. Skal barna bli straffet for at foreldrene ønsker å sikre dem? Barnehagen hadde aldri dratt på båttur uten å tilby redningsvester, fordi det villle vært uforsvarlig. Det samme mener jeg det er for en barnehage å dra på tur med 2 og 3 åringer uten å tilby bakovervendte seter.

skjønner hva du mener, men så lenge det er godkjent med forovervendt, så gjør ikke barnehagen noe galt. da må en bare godta at en enten må montere setet selv, kjøre selv eller la barnet bli igjen i bhg.

Helt enig med trådstarter! Kan man ikke sikre barna så kan man heller ikke dra på tur! Dummeste jeg har hørt at de ikke 'klarer' à feste setet! Da får de lære seg det da! Det er jobben dems à holde barn trygge, er det ikke?

Annonse

Gjest Hercule Poirot

Signerer Ragna Rekkverk!

Jeg mener det er grenser for hva jeg kan forlange av barnehagen. Dessuten signerte jeg (vi) på at vi tillot bhg å ta med vårt barn på slike utflukter, med lovlig og forsvarlig sikring, noe jo forovervendt sikring er.

Jada, jeg vet at bakovervendt er tryggest og vi kjørte bakovervendt i vår privatbil lenge, men kjøring i regi av bhg og kjøring i privat regi er to forskjellige ting.

Du får kjøre henne selv, eller la henne være i bhg, alle skal vel ikke på tur samtidig. Så enkelt, så vanskelig.

Mener du at det er uforsvarlig og la ditt barn sitte forovervendt i 1 mil???!?!?!? Jeg mener... Mine barn sitter forovervendt rundt omkring i hele Norge. Jeg synes ikke de er dårligere sikret for det. Vi har faktisk ikke plass til bakovervendt sete, og ser heller ingen grunn til å kjøpe ny bil. For vi har en god bil!

Og hvis ditt barn ikke kan sitte forovervendt i 1 mil en gang, så burde du jo kjøre selv ja... Barnet har ikke noe vondt av det, og kommer heller ikke til å kreve å få sitte forovervendt når det kommer i din bil igjen!

Forovervendte seter er ikke forbudt, og det er ikke noen krise i 1 gang...

Takk for mange innspill. Jeg blir ikke overrasket over at mange mener jeg er hysterisk, og jeg anslår med meget stor sannsynlighet at deres barn sitter forovervendt. Det er ikke ulovlig nei, men det er heller ikke like sikkert som bakovervendt. Dersom dere er uenige bør dere ta dere en tur på hjemmesiden til trygg trafikk.

http://www.tryggtrafikk.no/Tryggest+bakovervendt.b7C_wJfWYe.ips

http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Tryggestbakovervendt.pdf

alle vet at et korrekt montert bakovervendt sete er sikrere enn forovervendt. Men stikkordet her er korrekt montert. Et bakovervendt sete er MYE vanskeligere å montere riktig, og da er faktisk forovervendt sikrere. Dere kan ikke forvente at de barnehageansatte skal ha gode kunnskaper om alle de forskjellige typer bakovervendte seter, for det er mange.

Jeg er ganske sikker på at om du kontakter trygg trafikk vil de være enig i at korrekt bakovervendt er sikrest, men at det er urealistisk å forvente at barnehagen skal frakte de slik, og at det er helt forsvarlig å ha de fremovervendt.

Jeg må bare spørre igjen, var det 1 mil som skulle kjøres?? Det tar toppen 15 min... Og atter en gang, JA alle tester sier bakovervendt er best, men som flere sier, forovervendt er ikke uforsvarlig ei heller ulovlig!

Og forhåpentligvis så vil jo ikke denne maxitaxien kjøre inn i en fjellvegg på veien. Det skal nok gå greit. De fleste ulykker skjer jo hjemmet!!

Gjest jadas

Det tar helt av med foreldres krav til behandling av sine barna.

For det første: Jeg fester miner barn bakovervendt i min bil , det er den beste løsningen.

MEN: når det gjelder barnehager og skoler, altså grupper i det store og det hele, er jeg ikke lenger enig.

Grunn nr 1: Å feste ett barnesete krever at man har satt seg grundig inn i hvordan akkurat dette bakovervendte sete skal festes. Man kan ikke kreve at en barnehage skal gjøre det når man skal på tur, og er langt fra forsvarlig da ett dårlig festet sete er et elendig sete.

nr 2: Det tar for lang tid.

nr 3: Et bakovervendt sete passer ikke i ALLE biler, ei heller godkjent.

Jeg mener du er en smule hysterisk og jeg har minstemann på 2 bakovervendt og storebror satt den veien til han var nesten 4.

Se det litt i perspektiv. Det er EN MIL det er snakk om! 5-10 minutter! Og jeg mener fullt og fast at det er det virkelig så farlig, så får dere ta dere fri og kjøre barnet deres selv. Barnehagen tilbyr, tross alt, sikring som er full ut tillatt her i landet og mer synes jeg ikke dere kan kreve.

I alle de tre barnehagene gutten vår har gått i (den siste begynner han i til høsten, men vi har diskutert reglene), får han rett og slett ikke være med på tur der de må transporteres i maxi-taxi. For i alle barnehagene har de ansett vegtrafikkloven som god nok, og den regner maxi-taxi som buss ergo kan 2åringer "fint" sikres i to-punkt sele.

-Hadde nok synes det hadde vært ok med forovervendt sete nå når han er 3år, men ikke når han var 1år.

Men vi har sagt at om de skal noe sted kan de si fra i god tid, så kan vi kjøre gutten dit selv. Nå har det faktisk ikke vært aktuelt. I den første barnehagen han sa ALLE med 1-2åringer at de ikke fikk ta med ungene på noe annet enn gå-turer, så barnehagen rettet seg etter det (dog etter litt sutring om at vi ødela barnehagens kulturelle profil). I barnehagen han går i nå har de så lite folk (alltid noen sjuke etc), og er så dårlig organisert at vi er fornøyd om de kommer seg utenfor døra....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...