Anonym bruker Skrevet 8. juni 2011 #1 Del Skrevet 8. juni 2011 Vi skal snart ha foreldremøte og jeg tenkte å komme med forslag til tema som kan bli tatt opp på møte. Dette gjelder turn og det er miniaspiranter gutter fra 6-9år som trener. Noen av foreldrene står rett og slett oppå barna når de trener. Gjør de noe galt, kommer f.eks ene faren stormende og kjefter eller tar tak i gutten sin. Annet eksempel: En gutt der tar fort til tårer og går løs på andre guttene. (Han blir da sendt ut), men tar han til tårer så kommer mamman hans eller pappan og er frustrerte, og prøver å få gutten innpå igjen. Vi foreslår at foreldrene holder seg utenfor mens barna trener, blir noen lei seg så for de gå ut å få trøst av forelderen sin, er det noen som slår, så for trener selv bestemme hva som må gjøres. Foreldre må da stole på at treneren klarer dette? Hvilken respekt skaper det ovenfor treneren for guttene, de har igjen begynt å tulle mye under trening. Det var bra en periode. Men kan jeg og pappan komme med dette forslaget? Vi kan vel det, så for heller hovedtreneren (som ikke er tilstede under trening, ta det opp på møte). For det er han som skal holde møte, mens han andre sitter ved og kan også komme med forslag da. Grunnen til at jeg spør dere, er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal skrive dette i mailen. Det er ikke sikkert denne treneren vet helt hva som foregår, hvordan foreldrene er. Skal vi heller kanskje ikke sende mailen, men si fra om dette problemet til han som trener dem, så får heller HAN si det til "sjefen"? Hva synes dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143309631-kan-noen-hjelpe-meg-her-ang-foreldre-som-bestemmerkjefter-p%C3%A5-sine-barn-under-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Del Skrevet 8. juni 2011 Jeg foreslår at du foreslår at foreldrene ikke har tilgang til treningen i det hele tatt. Mange steder og i mange idretter er dette normalen, så ungene og treneren får konsentrert seg uten innblanding. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143309631-kan-noen-hjelpe-meg-her-ang-foreldre-som-bestemmerkjefter-p%C3%A5-sine-barn-under-trening/#findComment-143309714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2011 #3 Del Skrevet 8. juni 2011 Min mann var trener for gutter fra de var 5-6 år, og ikke alle oppførte seg "skikkelig". Allerede de første treningene så vi de frustrerte foreldrene på sidelinja, som "tok" sine barn for de ikke konsentrerte seg el.l. Min mann sendte da ut et brev til foreldre ang foreldrevett på hans fotballreninger. Den inneholdt bl.a. Foreldre er der for å heie, hei gjerne på alle barna. Under trening er det treneren(rne) som bestemmer og som barna skal henvende seg til. Foreldre må gjerne være med på trening (helst det), men skal holde seg på benken og heie . Dette førte til flere ting:¨ - Mange foreldre senket skuldrene, kunne være sosiale med andre foreldre og kose seg på trening. - Barna hadde skjønte fort at her var trenern sjef og oppførselen bedret seg og treneren ble helt. -Foreldre lærte seg navnet på de andre barna i gruppa og gikk inn for å heie. - Foreldree begynte å legge merke til treningsstrategien og kunne forsterke dette i stedet for å fokusere på barnas atferd. Je vil påstå at dette er det viktigste mannen min gjorde for denne gruppa og vi hadde et supersosialt foreldrenettverk. Men, jeg ser også at noen trenere er noe usikre og litt smårirriterte på trening og det fører til stressa foreldre og opponerende barn. Med å kreve en slik kontroll må man være ganske trygg på seg selv i gruppa, som voksen og autoritet. Om jeg var dere ville jeg tatt kontakt med treneren og foreslått et lignende opplegg slik at han kan få kjenne litt på det før dette gjennomføres. Dette er ikke verdens enkleste ting, men en blansegang mellom utydlige trenere og usikre foreldre. Lykke til dere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143309631-kan-noen-hjelpe-meg-her-ang-foreldre-som-bestemmerkjefter-p%C3%A5-sine-barn-under-trening/#findComment-143309740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2011 #4 Del Skrevet 8. juni 2011 Jentene mine går også på turn. I den klubben får ikke forelde eller andre være til stede under treningen. De kn sitte i garderoben eller på gangen, men de får ikke være til stede der ungene trener. Det fungerer veldig godt.Ungene konsentrerer seg mye bedre når foreldrene ikke er der og respekten for treneren blir større. En gang i semesteret er det "åpen trening". Da får foreldrene være til stede og se hvordan det foregår. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143309631-kan-noen-hjelpe-meg-her-ang-foreldre-som-bestemmerkjefter-p%C3%A5-sine-barn-under-trening/#findComment-143309764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2011 #5 Del Skrevet 8. juni 2011 Et bra forslag, men jeg synst ikke det passer alle treninger. Min gutt trener fotball, og jeg synst at det blir feil at vi ikke skal få se på fotballtreningen. Skal vi bare se på kampene? Og hva om fotballtreningen er ute? Skal vi stille oss bak en vegg? Men at du påpeker at trener burde opplyse alle foresatte om litt treningsvett er kjempebra. Vi har fått beskjed om at heie på laget, og ikke bare våre egne barn. Flere barn har foreldre som sender barna alene på trening/kamper - og har aldri noen som heier på dem. Vi har også fått beskjed om at alle foreldre skal slå ned på mobbing, banning o.l. Ved treninger hjelper foreldrene mye til - noe som barna liker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143309631-kan-noen-hjelpe-meg-her-ang-foreldre-som-bestemmerkjefter-p%C3%A5-sine-barn-under-trening/#findComment-143309786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå