Gå til innhold

Flaskemammaer, og andre som har peiling! Trenger hjelp, for dette skjønner jeg ingenting av!

Anbefalte innlegg

Har en baby på 7 uker som nettopp har begynt å få mme. Jeg har disse dagene blandet ut så det blir ca. 135 ml, for å se hvor mye han vil ha. MEN, problemet er som følger: Det kan være 3-3,5 time siden sist måltid, og han er tydelig sulten, kaster seg over flaska, og suger godt en stund. Så plutselig begynner han å vri seg vekk fra flaska, og kaver og styrer. Da tar jeg han opp så han får rapet og roet seg. Men, når jeg prøver å gi han flaska igjen, skjer det samme.Vrir seg vekk, kaver og sutrer/skriker. Og da har han spist bare 50-60 ml! Det er da alt for lite?! Han blir jo da i tillegg sulten igjen etter 1- 1 1/2 time.

Noen ganger gir jeg meg ikke, og gir han flaska igjen og igjen, og da hender det han plutselig roer seg, og spiser totalt 100 ml. Men, føler da at jeg nesten tvinger i han maten...

Så hva gjør jeg egentlig? Og hvorfor i all verden begynner han å styre slik etter bare 50 ml? Det kan han umulig bli mett av...

Fortsetter under...

de blir fort mette av mme i starten hvis de er vant med mm. MM blir nesten som vann i forhold :P Så det er ikke rart at han blir mett av 50 ml :) Men selvsagt blir han fort sulten igjen hvis han har spist større mengder av mm tidligere :)

Det blir dessverre en del hyppig mating nå i starten, men han vil snart spise større måltider :)

Datteren min holdt også på sånn, spiste ikke mer enn 50-80 ml hvis hun fikk flaske. Kavet og veivet med armene. Jeg tror ikke du skal stresse med mengden, så lenge veslemann virker fornøyd. Han gir deg tegn igjen når han er sulten :)

Jenta mi spiste aldri mer enn 90 ml av gangen opp til ca. 6 mnd, men la likevel på seg som hun skulle. Sønnen til en venninne gulpa i seg 200 ml og vel så det da han var på samme alder. Barn er forskjellige, og han spiser nok om han er sulten :)

Hvilken størrelse bruker du på smokkene? husker min begynte å oppføre seg rart med flaska rundt 8ukers alder, da var det bare sinne og kav. bytta til smokkstørrelse nr 2 og vips så drakk han mye mer. kan jo være din lille blir sliten av å suge hvis det går for seint..

Trenger de litt tilvenning til mme i starten fordi det metter mer og er mektigere? Og vil han spise mer av gangen når han får vent seg til mme?

Ja, han sier jo i fra når han blir sulten igjen, men syns kanskje at å småspise en gang i timen til halvannen time blir vel ofte?

Hi

Annonse

Gutten min er 8-9uker gammel og han også drikker bare 50ml av mme. Har bare tenkt at mme metter tyngre så det er derfor. Jeg ammer anhvert måltid enda. Han spiser hver 2 time eller 3. Noen ganger går det bare 1,5 time i mellom måltidene.

Du bør absolutt sjekke om du har riktig størrelse på flasketuttene. Dette var sånn vi oppdaget at vi måtte bytte til større størrelse. De blir så utålmodige fordi melka kommer sent.

Anbefaler deg dr.brownsflaske. Da renner melka og barnet ditt slipper å suge hardt/ slippe luft inn i flasken. Da bør du bruke tutt nr 1. for det er uvant for de at det renner, kan også bli litt søl i begynnelsen. Jenten vår drikker 100 ml uten å rape imellom. totalt 120. hun er 10 uker gammel.

Prøvde 2'er smokken nå, og samme greia med den, og satte i tillegg i halsen, så virker jo ikke helt som om det er større hull hun trenger heller :(

Ga henne nytt måltid nå, tre timer siden sist, med 2'er smokken. Begynte å kave litt, noe som gjorde at hun satte i halsen, og da var det i allefall gjort. Nektet å ta flaska, og da hadde hun bare spist 40 ml... tok henne opp, og hun fikk rape og roe seg. Men, bare skriking og kaving når hun fikk tilbud om mer flaske... Og når jeg tok henne opp, suttet hun som en gal etter mer?!

Skjønner ingenting jeg, og føler alt er bare et salig kaos...

Annonse

Min begynte også sånn da smokken var for liten.

Men han gjorde det også endel uten at jeg noen gang fant ut av hva det var.Flaskemating kan være et kav, og bli litt kaotisk.

Tror det beste du kan gjøre er å ikke tenke så mye på det, tilby han til han ikke vil ha mer, og så slappe av til neste gang. Kansje får han vondt i magen?

Kansje har han stiv nakke? Har du prøvd å gi han flaske mens han ligger i sofaen på siden av deg?

Min roet seg mye bedre da faktisk. Tror han hadde kiss, men er ikke sikker da jeg aldri sjekket. Kansje han er trøtt?

Føler med deg, det er vanskelig å lese de små. Husker veldig godt hvordan det var.

Som sagt, prøv ut litt innimellom og se hva som funker. En dag funker noe,neste dag går det ikke. Tror det er viktig for deg at du senker skuldrene. Plutselig er alt bra igjen:)

Hold ut og lykke til!

Vi har det helt likt som deg. Vår gutt spiser ca fra 90 ml til 110 ml til hvert måltid. Men det er enkelte dager hvor han rett og slett spiser bare 60 for så og ikke ville ha mer. Det resulterer i at han blir sulten fort igjen.

Vi tenker det er forskjellige faktorer som kan bidra til dette. F eks varmen, stiv nakke osv. Trur vi bare må innse at slik er det bare. Alle dager er forskjellige.

Lykketil!

Hmmmm

Jenta mi var nok motsatt av alle andre her. Hu kava på når smokken var for stor. Vi bruker også MAM, og brukte str 1 til hun var 4,5 mnd. Sikkert ikke lurt å drive og veksle så mye fra den ene til den andre str. Da blir han jo helt forvirret.

Jeg hadde et innlegg om dette på Småtroll da Påsan var 3-4 måneder. Da begynte han sånn som du beskriver her. Det var så ille at jeg grua meg til hver gang han skulle spise. Prøvde å bytte melkemerke, flaskesmokker, flaskemerke, etc, prøvde å mate i alle mulige stillinger. Ingenting som hjalp, det gikk til slutt bare over av seg selv. Og han har vært flaskebarn fra fødselen.

Jeg tenker at det kan like gjerne være et trinn i utviklingen som noe nakkeproblem e.l., siden det virker som om det er så mange som opplever det.

Det hjalp til en viss grad å legge ham på sofaen/sengen ved siden av oss og mate. Men ikke alltid. Har ingen gode råd, men trøst deg med at det går over... :)

Jeg hadde "fløte" i puppen. Ammet, flasket osv.

Lite forskjell på hvor mye mm og mme det gikk.

Bruker du for "rask" smokk? Jeg mener slik at han får i seg for mye for fort? Prøv med en tregere smok (slow-flow e.l.)

Jeg synes 100 ml høres mye ut ved 7 uker, men jeg hadde prematur.

Vi har alltid kjørt prinsippet - spis til du er mett og stopp der. Det har fungert fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...