Gå til innhold

Hvilken "straff " er passende for en 6 år gammel is tyv ?

Anbefalte innlegg

Vi tok henne på fersken mens hun stjal is, og nå ser jeg at det har forsvunnet ca 15 is på ca en 1-2 ukers periode... Blir ganske forbauset over frekkheten.

Hva ville du ha gjort ? Har sagt hun ikke får ha med seg venner hjem fra skolen i en periode, men vet ikke om den er bra nok...

Fortsetter under...

Hjemme? Ikke noe særlig.

Hva mener du?

En ting er å stjele fra butikken, men om det er i fryseren hjemme... Ja, da sier jeg bare at det er lenge til vi kjøper is igjen...... Og da går det en måned eller så før jeg kjøper en pakke igjen. Da lærer de mer, for det er knyttet opp mot "lovbruddet".

Sorry, men å straffe en 6 åring fordi hun forsyner seg med noen is?

Hva slags forhold har dere til is hjemme hos dere da? Har dere sagt klart i fra at hun ikke for lov til å spise is?

Hvis det er så viktig så ville jeg latt være å ha is tilgjengelig. jeg ville aldri i verden nekte henne å ha venner på besøk eller å straffe på en annen måte.

Jeg ville i første omgang kun forklart at man ikke bare kan ta is uten å spørre. At det blir det samme som å stjele.. og det er ikke lov... osv.. høre hva poden selv har å si til hendelsen. FOrtell det koster penger, og at man ikke bare kan kjøpe og kjøpe... osv

SÅ ville jeg satt konsekvenser.. for neste is han tar.... må han "tjene opp pengene" ved f.eks vaske en kopp/asjett (og kalle det å ta oppvasken...) (og forklare at han må gjøre opp for seg.... når han tar uten å spørre...) så vil han sikkert begynne å spørre fort.. Dersom han spør om is.. så svarer du JA, slik han skjønner at det lønner seg å spørre.... =)

Hva er dere for noen merkelige foreldre da ?

Jeg driter vel i isen, hun VET godt at man ikke tar is uten å spørre. Det er vel prinsippe her som er viktig. Hun har tråkket langt over grensen i en periode og jeg lar vel ikke bare dette passere i stillhet ?!

Hi

Fortell 6-åringen din at nå kan dere ikke ha is i fryseren på en stund, ta en alvorsprat med barnet.

Men straffe det???? NEI NEI NEI...det holder i lange baner med en alvorsprat og at "konsekvensen" blir at du ikke kjøper ny is på en 1-2 uker..

Ville aldri straffet en 6-åring med å ikke ha venner over etc. Det er snakk om små is....jeg ville hatt en alvorsprat!

Annonse

Straffer du en 6-åring som har tatt is i egen fryser hjemme med å ikke få ha venner på besøk?

Da lurer jeg veldig på hva slags straffer du ser for deg å bruke den dagen ungen virkelig gjør noe galt?

Jeg ville ikke straffet ungene mine med annet enn å la være kjøpe ny pakke med is.

Nei, du lar de ikke passere i stillhet, du tar en prat med henne og slutter kjøpe is en periode.

Da passer straffen til hva hun har gjort, straffen for å ta flere is enn hun får lov er å ikke få flere is. Straffen må jo stå i forhold til hva hun har gjort. Å bli så fristet at man ha tatt is uten å spørre er ikke det verste et barn kan gjøre, men siden det er å bryte en av dine regler statuerer du et eksempel ved å nekte kjøpe nye.

Jeg skjønner godt hva du mener HI,og dete er en vanskelig situasjon.

Jeg pleier å gi mitt barn en time out på rommet,lang- i seng uten barnetv og så begynner vi med blanke ark dagen etter.

Det har virket veldig bra her.

Husker da jeg var lita. Jeg hadde tatt en pakke gelè pulver fra kjøkkenskapet til moren min. (hadde vært hos søskebarnet mitt som dyppet kjærlighet på pinne i gelepulver og ville prøve dette hjemme)

min mor var veldig streng.

jeg ble sittende i flere timer med kjøkkenbordet i "avhør"

jeg måtte forklare hvilke tanker jeg hadde da jeg hadde stjålet denne. og hvilke tanker om hvordan jeg skulle gjøre opp for meg.

jeg måtte gå til sengs uten middag og kveldsmat.

og så måtte jeg vinne tilliten tilbake. og det er vanskelig for et barn og finne ut av seg selv hvordan man gjør det.

tror moren min ser på meg som en tyv fortsatt. ca 20 år senere.

tenk deg om hi. bare for å nevne det, har jeg ikke et veldig nært forhold til moren pga mye av straffemetodene hennes.

Annonse

Haha 21:00 dette kan overhodet ikke sammenlignes med straffen vi gav.. Men trist at du har hatt en streng oppdragelse...

Jeg har ikke sagt h*n ikke kan leke med venner, h*n har mange ute i gata her.. Men vi bor et stykke unna skolen så det å ha med en klassevenn hjem ( noe som er veldig stas )Det var liksom det første jeg tenkte på , men ser jo nå at det er bedre med is straff, så er glad for tips ;)

Ærlig talt. Å stjele is fra fryseren straffes med at det ikke blir kjøpt inn mer is på lenge. That's it. Det er passende for en 6-åring.

Å stjele is hjemmefra? Nei det heter ikke å "stjele" når man tar is fra sin egen fryser (med mindre du synes at det er å stjele om hun spiser epler uten lov også)

Jeg sier som en annen lenger oppe, hva gjør du den dagen hun gjør værre ting enn å ta is fra fryseren i sitt eget hjem? (Den dagen kommer) Får du politiet til å hente henne kanskje?

Straffen skal stå i forhold til ugjerningen OG barnet sin alder. Enten kjøper du ikke inn mer is, eller så kan du kanskje få henne til å bruke sine egne ukepenger til å kjøpe is neste gang - til hele familien, siden hun spiste is som hele familien skulle ha glede av.

ikke for å kuppe tråden,men det er ikke greit at barna forsyner seg som de vil av ting i huset. Det er å stjele såfremt ikke barna eier frysen eller isen.

Er det ikke lov å gå i frysen etter is eller godteskapet etter godteri/potetgull osv så stjeler barn om de gjør det.

Dette er noe barna må lære for å respektere ett felleskap de skal leve i som voksne senere,da heter det ikke lenger hjemme men samfunnet.

Ville pratet med henne om det og sagt at du skal spørre mamma eller pappa først. Syns ikke man trenger å ta i noe mer enn det første gang det skjer. Om du oppdager at det skjer fler ganger så ville jeg nok ha funnet på en konsekvens som sto i stil med det ho har gjort.

Har man flere barn i huset, blir det jo en straff for dem også om man ikke kjöper is på noen uker.

Her i huset er det ikke ok å bare forsyne seg fra skuffer og skap. Og i allefall ikke godis!!! Vi har måltider med ordentlig mat, og da skal ikke magen väre full av godis og is.

En 6 åring (har en her i huset) er såpass stor at de vet hva som er rett og galt. De er ikke babiser og har bare godt av å få ordentlige konsekvenser for gale ting de gjör.

Vet ikke hva vi ville gjort...

Enten ville hun sittet uten is mens vi andre fikk noen ganger, fordi hun allerede hadde sneket seg til sine is. Föles sikkert kjempesurt og sårt for henne, men tror hun ville lärt fort for å si det sånn!

Eller så ville vi enkelt og greit gitt trekk i ukepengene. Og deler av ukepengene går til lördagsgodis her hjemme, så da hadde hun ikke fått det. Enda surere!

Men det er selvsagt viktig å også sette seg ned med henne og prate, og ikke minst få en forklaring på hva hun tenkte da hun gjorde som hun gjorde. Fortelle at slikt gjör man ikke og at om hun gjör slike ting, så kan ikke vi stole på henne. Og kan vi ikke lengre stole på henne, vil hun merke av det.

Vi har ikke spesielt god råd, og jeg synes det er viktig å allerede tidlig begynne å läre barna at ting -også mat (og is) koster penger!

Poden var snar å forsyne seg med is fra fryseren.. også uten å spørre. Jeg har puttet resten av isen i en plaspose fra butikken, og han tror det er tomt i fryseren..Kastet kartongen de var i, sånn at han så dem...

Hadde ikke kalt det stjeling... Heller ulovligheter--

hadde kun sagt at vi spør om å få is, pga det er en dessert som helst skal nytes etter middag, eller som nedkjøling en varm dag. Hadde unngått å skape skam for noe slikt .. Hvis det er vanskelig for barnet å unngå å forsyne seg går det an for en periode å ikke ha så mye is tilgjengelig... hadde vel uansett bare sagt, "vær så snill å spør før du forsyner deg", og "det var en beskjed, ikke et spørsmål" for å unngå forvirring ;)

Med bøter eller fengsel straffes den ...........

La de andre ungene få is du, og si hun har spist sin, så lærer hun nok!

Etter de har begynt å spise sin, så finner du en til henne også, når du ser tårene presse på. Så tar dere en prat, og så forstår hun det.

Her i huset forskyner man seg ikke med is når man vil, nei.

konsekvensen her var at vi sluttet å kjøpe is for en periode. Jeg har to små som maser høl i huet på meg ang is så fort vi har det, og de åpner isen og SÅ spør de når de allerede har begynt å spise. Så enden på visa blir at jeg ikke kjøper det heller. Isbilen stopper selvfølgelig rett utenfor døra mi, men jeg er bare knallhard på det. Når reglene blir brutt så er det dessverre strenge konsekvenser.

Herlighet, må si jeg forundrer meg litt over noen foreldre oppi tråden her som omtrent gir uttrykk for at de bare ville latt det fare.. 15 is på 1-2 uker er ganske mye, og her i huset blir det sett på som stjeling ja. Man tar noe for seg selv som egentlig er for alle, dermed ødelegger man for andre i tillegg.

Jeg ville nok kjøpt ny is når det falt seg naturlig, men på forhånd forberedt henne på at siden hun har tatt så mange is uten lov, så får ikke hun av den neste pakken f.eks. Jeg vet det er streng og kanskje konservativt, men sånn er det. Ville selvfølgelig snakket med henne etter at hun ble "ferska", og igjen når de andre får is og ikke henne. Det er overhodet ikke sånn at hun skal føle skam eller ha dårlig samvittighet, men en 6-åring er gammel nok til å skjønne handling-konsekvens rekka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...