Gå til innhold

Kan man forbygge falsk krupp-anfall?

Anbefalte innlegg

Sønnen vår har med jevne mellomrom anfall som vi antar er falsk krupp.. han har vært til utrdning hos astmalege, men det var det neppe - så dermed må vi nesten tro det er falsk krupp. Det som er er at jeg alltid kan forutse når det kommer til å dukke opp. Han endrer litt adferd i forkant, virker sliten og slapp, og blir veldig hes i stemmen...da kan vi også banne på at han kommer til å våkne med anfall noen timer etter leggetid. Nå er han sånn, og jeg er alene med ham og høygravid... kjenner jeg er lite keen på en urolig natt med pustevansker og mye styr. Så det jeg lurer på er om noen vet om et slikt anfall kan forbygges på et eller annet vis..? Blir veldig takknemlig for tips/råd!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143308990-kan-man-forbygge-falsk-krupp-anfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår gutt har også vært hyppig plaget med falsk krupp. En må enkelt og greit unngå at han får virus i kroppen. Min har gjerne fått falsk krupp så fort han har begynt å få antydning til forkjølelse. Vi har vært nøye med bekledning, og unngått kald trekk på hals og ører. Min gutt har alltid vært blant de i barnehagen som har brukt ullhals lengst, men når han blir lett syk er det ikke noe å gjøre med det. Bekledning er alfaomega, og bare han ligger ei natt uten pysjbukse og blir kald, så blir han syk.

Takk for svar. Ja, vi har også vært veldig nøye med bekledning, spes. med å dekke til hals og ører... nå har han sovet bar i to netter så det kan jo være det som har gjort det. Ahhrg...jeg GLEDER meg til han vokser dette av seg! Hvor gammel er gutten din nå? Vår er 3,5...håper liksom hvert anfall er det siste..men neida..

Vår datter hadde også falsk krupp tidligere, heldigvis bare en gang. Vi har hatt stort hell med luftfukter på vinterstid, men tørr luft er kanskje ikke det største problemet nå... Ellers er vel frisk luft bedre enn innstengt og heller ta på klær hvis det blir kaldt.

Her begynte det å avta når han var 5,5 år. Nå er han straks 6 år, og har ikke hatt falsk krupp sidne nyttår! Helt fantastisk! Han hadde falsk krupp fra tid til annen fra han var 2 år gammel. Han fikk diagnosen astma et halvt år senere. Han hadde også store mandler og masse polypper. Disse fikk han fjernet sommeren når han fylte 4 år. Fra han var 4,5 til 5,5 år hadde han på det verste falsk krupp hver 6. uke. Kunne omtrent krysse av i kalenderen for når han kom til å bli syk. Men plutselig stoppet det opp, og det ser ut som astmaen begynner å slippe taket sammen med at han plages mindre med falsk krupp, og det skyldes nok at luftveiene har blitt større. :) Jeg ville nok ikke belaget meg på at han slipper unna falsk krupp helt enda om han bare er 3,5 år gammel, men kanskje det kan begynne å roe seg litt snart. Min har jo astma i tillegg, og det har jo ikke din. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...