Mammatiljente-09<3 Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Har en jente på snart 2 år (sept), som utrolig nok har funnet ut (tror hun selv), at hun får ting fortere ved å legge til en sytete tone når hun vil ha noe, som feks drikke,skive,frukt, til og med når jeg skal hjelpe henne med noe. Noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt denne uvanen hun har lagt til seg? Vil hun forstå noe dersom jeg sier at hun må spør på en normal måte for å få noe?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Prøv å ikke legge så mye vekt på det. Si rolig at "Mamma synes det er vanskelig å forstå hva du sier når du bruker sånn stemme. Kan du snakke vanlig?" Og deretter gi henne det hun vil ha uten å lage noe nummer ut av det. Det er ikke sikkert hun skjønner hva du mener med "vanlig", men hun kan kopiere din stemme og forstå at det slik du mener.
_Løvemamma_ Skrevet 10. juni 2011 #3 Skrevet 10. juni 2011 Jeg hadde ei sånn jente på avdelingen da jeg jobbet i bhg. Hun snakket ALLTID med sytestemme, uansett hva det var. Veldig slitsomt. Så jeg sa til henne at jeg ikke forstår hva hun sier når hun snakker med sånn stemme, men at om hun kan si det på en ordentlig måte så skal vi nok finne ut av prøblemet og få ordnet det. Hun var riktig nok litt eldre enn jenta di, men hun skjønte tegninga veldig fort. Det endte med at hun alltid snakket med glad og fornøyd stemme til meg (ikke når hun hadde slått seg og sånt, selvfølgelig, men til vanlig) mens hun fortsatte å syte til de andre voksene i bhg og foreldrene, fordi de ikke sa noe på det. Ser litt tendenser til det samme hos datteren min, som er 1,5 år, men når hun begynner å syte/klage/kjefte (feks om hun er sulten, vil ha en leke som noen andre har, blir sint fordi hun ikke får frukt (hun vil helst spise frukt hele dagen)) så gjør jeg alt i normalt tempo, mens jeg snakker med henne med rolig stemme om at nå blir det snart mat/vi kan finne noe annet å leke med/du får ikke banan nå, men vi kan kose litt, og så får du banan før du skal legge deg osv. Tenker det er viktig at hun merket at det ikke går fortere eler at hun får viljen sin på den måten. Også passer jeg på å overøse henne med positiv oppmerksomhet ved første anlednig, for å få fokuset over på noe fint istede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå