Gå til innhold

Synes dere det er så alt for tidlig å fortelle en 5 åring hvordan barn blir til??

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på snart 6, fortalte henne under middagsbordet at du skal bli sotresøster. Hennes reaksjon var KJEMPEGLAD, hun skulle bli storesøster. Og hun lurte på hvordan vi hadde laget det, og om hvorfor hun ikke hadde vært hjemme da.. hun ville jo se hvordan barn ble laget...

jeg lånte to bøker på bibloteket, en om hvordan svangerskapet er, og en hvordan barn blir til. med bilder mamma og pappa i en seng som nusser, med masse hjerter rundt. så var det bilder av sædceller som kom til egget.. fine tegninger, og ingen vulgære bilder..

Jeg trodde ikke det var så alt for tidlig, men jeg ser her at mange av dere damene synes det er ALT for tidlig. Men som hun ene her skrev, ungen på 5 år trodde man spiste baby`r for å bli gravid, det synes jeg er litt drøyere at en på 5 gjetter..

Fortsetter under...

I den alderen synes jeg det holder å at de vet at babyen er inne i magen til mamma, og at hun får hjelp på sykehuset til å få den ut.

Synes ikke de trenger å vite så mange detaljer når de er så små.

Nei, syns det kan fortelles når som helst, men det skal litt til for at det blir på den riktige måten. Selv har vi kjøpt en bok beregnet på små barn. I tillegg til unnfangelse, fosterstadie og fødsel den viser også forskjell på gutter/jenter, ung/gammel og hva som skjer med maten når vi spiser osv. på en veldig enkel måte med gode koselige tegnigner.

Lille har visst hvordan babyer blir til siden hun var tre!! Ikke da den derre, "tihii...da må mamma og pappa ligge under dyna og kose.. og ta..*flau* tissene inntil hverandre-måten". Men den tekniske normale forklaringen på sperm, penis, dametiss,egg (da hun flira seg halvt i hjel av ordet vagina), osv!!

Nå som 7åring er det ikke noe som er flaut eller ekkelt ved det. Guri meg, at noen bare sier at babyen ligger i mammas mage til en 5åring synes jeg er helt på jordet.

Når ungene spør syns jeg de fortjener ærlige svar. Gutten og jenta vår som nå er 5 og 6 år vet godt at det må ett frø (sædcellen) og ett egg til for å lage barn. De vet at frøet kommer fra pappa`en og at egget kommer fra mamma. De vet også hvordan frøet kommer seg til egget. Det fortalte vi ikke direkte først, men 6 åringen kom og spurte en liten stund etter samtalen hvordan frøet kom inn i mamma`en. Og hun fikk ærlige svar.

de vet også hvor babyen kommer ut, og det er ikke navelen ;-)

de har slått seg til ro med de svarene de har fått og vil heldigvis ikke oppleve at vi har fortalt dem eventyr når de blir større :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...