Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 8. juni 2011 #1 Skrevet 8. juni 2011 Vår lille jente har valgt å slutte å sove på dagtid, noe som naturlig nok gjør at hun blir helt utslitt. Tar lenger og lenger tid å få henne til å sovne på kvelden også, siden hun er overtrøtt, og hun våkner alltid igjen 2-3 ganger med en halvtime ca. i mellom. Hun er straks 7 mnd. Ble anbefalt på helsestasjonen såkalt gråtekur, Ferber-metoden. Likte ikke tanken noe særlig i utgangspunktet, men tenkte jo å prøve. Skulle gjøre det både dagtid og kveldstid og ha strenge rutiner. Syns dette er helt forferdelig. Tror ikke jeg orker. Det strider mot alle følelser i hvert fall.. Nå har det gått over 1 time og hun er langt i fra i nærheten av å sove. Noen som har gode tips og råd ang. soving?? Øket grøten, så nå får hun 2 ganger om dagen. Også skulle man visst slutte med nattamming fra ca. 6 mnd. Skjønner at det er mye jeg ikke vet.. og lurer på hvordan det går uten 1-2 gang opp om natta.. *sukk*
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. juni 2011 #2 Skrevet 8. juni 2011 Helsesøstre sitter ikke på fasiten når det gjelder små barn og babyer, det er det oss som mødre som gjør! Føles det ikke riktig for deg å la henne ligge der å gråte, så ikke gjør det! Og nattamming utover 6 mmd er da helt i orden, så lenge både mor og barn trives med det, så hvorfor ikke? Morsmelk er sunt, og ikke er det skadelig for tennene heller! Jeg har aldri latt mine barn måtte skrike seg i søvn alene i sengen sin, det føles ikke rett, og her kan du lese litt om hvorfor; Helsenett anbefaler å ikke benytte Ferbermetoden på barn under 1 år. Grunnen er at barna i denne aldersgruppen kan tro at foreldrene er borte for alltid når de forlater rommet. Forståelsen av at de eksisterer også når de ikke er til stede (såkalt objekt-konstans) utvikles mot slutten av det første leveåret. De nevnte metodene kan derimot være aktuell ved litt eldre barn. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=15388&Itemid=97 Men hvordan er rutinene deres for søvn på dagtid nå da, hvor mange blunder osv? Og har du prøvd å legge henne ut i vogn istedet for? Mange som opplever at det funker bedre enn seng på de litt større babyene..
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2011 Man skulle ikke nattamme pga melkesukkeret som tærer på tenner. Hun har riktignok ikke tenner ennå, men de dukker vel opp snart.. Har lest et skriv jeg fikk fra helsestasjonen + søkt litt på nettet om Ferber og ser jo at det er motstridende det som står. Det føles feil, vet ikke hvem av oss som griner mest... så jeg håper at noen har noen gode tips å komme med. Hun sover INGENTING på dagtid. Er det som gjør alt så vanskelig. Hun har aldri sovet veldig mye på dagtid, men har jevnt over holdt seg på soving 2 ganger per dag, og da 1-3 timer totalt. Dette har hun helt sluttet med. Kjemper i mot alt hun kan. Hun er ellers verdens snilleste, men er litt plagsomt at hun blir så sliten og da bare vil henge på armen. Nå sover hun ordentlig kanskje fra 23 på kvelden og vi starter opp rundt 20-20.30 (før sovnet hun etter ca. kvarter og sov godt fra 21) Hun kan sove på trilletur, biltur, e.l. hvis hun er helt utslitt. Litt skeptisk til å ha henne stående ute. Der det er skygge mesteparten av dagen ser jeg ikke vogna.
*Lissi* Skrevet 8. juni 2011 #4 Skrevet 8. juni 2011 Går helt fint å amme etter 6 mnd. Det gjør jeg, og kommer nok til å gjøre det en stund til. Om hun sover når du triller, kan du ikke gå noen lange turer hver dag? Eneste som har hjulpet her i huset i perioder. Hs sitter ikke alltid med fasiten. Du må nesten prøve deg frem og gjøre det som er best for dere.
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2011 På halvannen times trilletur sover hun kanskje i 25 minutter hvis hun sovner i det hele tatt. Hun liker veldig godt å ligge der og titte. Tror ikke alltid hun klarer å se stort, men.. Nå etter 2,5 times forsøk (ikke skrik i 2,5 time i strekk altså) på å få henne til å sove, har hun fått litt pupp og ligger fornøyd i lekegrinda si igjen :-) Så får hun bare bli sliten etterpå.. Orker ikke mer gråt!
mammasgull:) Skrevet 8. juni 2011 #6 Skrevet 8. juni 2011 Om hun sovner på trilletur hadde jeg gått tur hver dag. Jeg sliter også med å kunne sette henne fra meg ute, så jeg triller henne bare inn på et kjølig rom. Napper dyna av i det vi går inn... Virker som dere har kommet inn i en vond sirkel. Sjekket om det er noe annet som ligger bak? Ørebetennels eller noe? Er sikkert ikke det altså, men går jo an å få sjekket opp...
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 8. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2011 Vi går stort sett tur hver dag, men noen dager nå har vi latt være pga været. Hun har blitt så veldig svett og varm nedi vogna, selv uten noe annet enn en tynn ermeløs sommerkjole på seg. Hun sovner kanskje annenhver dag i snitt på trilletur? Har holdt på sånn lenge... Ellers tror jeg nok ikke det feiler henne noe. Hun gråter/skriker aldri! (annet enn nå når vi har prøvd å tvinge henne til å sove). Hun er like aktiv som før. Like blid og glad som før på dagtid. Når hun er sliten, så blir hun stort sett bare stille og vil sitte på fang/henge på armen og sutrer hvis vi prøver på noe annet. Hun har bare ikke tid og lyst til å sove liksom..
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 8. juni 2011 #8 Skrevet 8. juni 2011 Hei! Vi har også litt trøbbel med søvn i perioder, men det første jeg tenker på er at det kanskje hadde gått an å legge henne tidligere om kvelden? Jenta mi er født tre dager før din, og hun legger seg ca 18-18.30. Mange tror at de kommer til å våkne tidligere når de legger seg tidligere, men det gjør de som regel ikke Overtrøtte barn blir urolige i søvnen, og om nattsøvn går litt i ball gjør dagsøvn det og motsatt. Vi har hatt en periode med hyling ved sovetid nå, men jeg oppdaget plutselig at hu holdt på å styre med krabbebevegelser. Hun holdt på slik når hun lærte seg å snu seg også, og det gikk over når hun knakk koden. I dag har hun faktisk krabbet for første gang, så jeg håper hun roer seg nå som hun har skjønt hvordan hun skal komme seg framover og ikke bare stå der å gynge. Hn var kjempefrustrert og sinna, og kunne skrike slik som du beskriver. 7mnd i morgen. Kan det være noe utviklingssprang/kodeknekking datteren din holder på med også? Det hjelper i alle fall litt når man ser at det skjer noe og at det går over innen rimelig tid Vet ikke om det var noe til hjelp, men det var nå det som falt meg inn
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 8. juni 2011 #9 Skrevet 8. juni 2011 Forresten er det aller viktigste at du føler deg trygg på det du holder på med og viser barnet at du har bestemt deg, de merker veldig fort hvis vi er usikre og ikke egentlig har bestemt oss 100% for å gjennomføre ett opplegg. Så om du ikke liker Ferbers, slutt med en gang! Jeg har også prøvd, men hater det, og jeg tror vesla merker at jeg hater det når jeg holder på med det og da blir hu ikke akkurat meredgjørlig... Lykke til
Mammahjertet <3 Skrevet 8. juni 2011 #10 Skrevet 8. juni 2011 Jeg ser du allerede har fått flere bra svar her som jeg gjerne også kunne skrevet under på. Det er egentlig litt rart hvor forskjellig info en kan få fra helsesøster. Og en blir forvirret og usikker av hele greia når ting kan være så motstridende. Jeg har følt meg forvirret selv flere ganger. Og en ønsker jo så inderlig det beste for sin egen lille baby. I de fleste tilfellene tror jeg en bare må stole på instinktet sitt når det gjelder om en skal ta i mot et råd eller ikke. Uansett om det kommer en helsesøster som liksom skal kunne sakene sine. Flesteparten av de kan sikkert det de driver med, men er noe gammeldagse. Forresten så har de gått vekk fra det at morsmelk er skadelig for tennene. Det stemmer ikke. Det står om på denne siden her også http://www.sovlillebaby.com/ Der er flere gode tips. Fortsett med nattamming så lenge du selv ikke blir helt utslitt av det ja. Følg instinktene dine angående jenta di. Jeg synes at Ferber metoden er helt fæl og må være siste utvei på mye eldre unger enn jenta di. Lykke til!
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. juni 2011 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2011 Tusen takk for svar fra alle! Ikke no mer Ferber på oss. Kan jo risikere å ødelegge hele henne, tror jeg.. Hun har aldri vært så redd og usikker som i går kveld.. (etter vi prøvde på dagen). Hun sovnet omtrent til normal tid, men våknet igjen etter en halvtime, deretter med 5-15 min mellomrom resten av kvelden, helt til etter midnatt. Og hun skrek hver gang. Det har hun aldri gjort før. Jeg la meg til slutt med henne ved siden av meg i senga og da sov hun godt videre, så vi flyttet henne etter noen timer over i egen seng. Våknet en gang med litt gråt på natta, deretter sov hun til 08. Da våknet vi av de vanlige raslelydene fra senga, da vi tittet oppi til henne, så smilte hun bredt som hun pleier. HELDIGVIS! Håper hun fortsetter som sitt vanlige gamle jeg. Kanskje det er utviklingssprang? Det er jo ikke usannsynlig.. Skjer jo mye hver dag. Vi får bare ta tiden til hjelp. Jeg har ikke noe i mot nattamming (selv om det er mulig nakke/skuldre har innvendinger :-p), så hvis det ikke er skadelig, så fortsetter vi gjerne hvis lillemor ønsker det. Puppet henne i søvn i stad og nå har hun sovet 1 time og 10 min så langt. *overlykkelig* :-)
Mummy79 Skrevet 9. juni 2011 #12 Skrevet 9. juni 2011 Hei, kanskje prøve med litt babymassasje før leggetid? Kan hjelpe den lille med å slappe av i kroppen hvis hun er overtrøtt, kanskje til og med etter et varmt bad til kvelden? Min lille sovner fort og tungt etter en slik behandling
Makko med to små gutter Skrevet 10. juni 2011 #13 Skrevet 10. juni 2011 Prøvde å svare i går, men det feilet når jeg skulle poste...arg. Jeg veit akkurat hvordan du har det, been there done that! Først vil jeg si at du bør lytte til magefølelsen din, det er din unge og hva helsesøster synes er rett kan du bare glemme! Ferber selv har faktisk selv sagt at han anbefaler at man venter til barnet er et år før man bruker metoden, ikke 6mnd. Jenta di er alt for ung til å slutte med dagsoving. Hos oss var det eneste som fungerte var å sove inne, helst i et mørkt kaldt rom, ev. i en stille krok ute (hadde ikke noe sted der vi bodde, men f.eks. verandaen til mamma og pappa gikk). Å gå tur var noe vi gjorde når han skulle være våken, verden er jo spennende så på tur sover man ikke ;-) På begge mine fungerer det best å legge dem relativt kort etter et måltid. Leser at mange anbefaler at man ikke gjør det pga faren for å sovne når de spiser. -Men vi får heller endre på den rutingen HVIS det skulle bli et problem. Men førstemann prøvde vi å gjøre alt etter "boka" og fikk likevel problemer, så nå tenker vi mer -vi gjør det som fungerer her og nå, så får vi takle eventuelle problemer om de dukker opp.... gidder ikke å ta sorgene på forskudd. Det som fungerer best hos oss er vår fantastiske "sovestein", -vi har en ganske så stygg 2-3cm tykk stein foran en vedovn i kjelleren (men steinen blir ikke fjernet før vi er helt sikre på at vi ikke skal ha flere barn!). Den triller vi vogna opp og ned på i ganske bra tempo. Poden kan illskrike og når vi begynner å trille der er han nesten uten unntak stille på 2minutter! Om han ikke er det, tar jeg han opp for å se om han må rape eller no, og legger han ned når han har roet seg. Når ungen har sluttet å skrike i vogna roer vi ned trillinga litt før vi stopper. -Ønsker at ungen etterhvert skal greie seg uten mye trilling... Når du har lagt ned ungen for en dupp og hun IKKE sovner. Gi deg etter en halv time. Har hun ikke sovnet på den tiden er det lite trolig hun gjør det heller om hun ikke sovner av utmattelse etter å ha skreket. Ta henne opp, lek litt, nytt stell (bad fungerer veldig godt på noen, veldig dårlig på andre), ev. mat før du prøver igjen litt seinere. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå