Gå til innhold

Ang. innsyn i helsekort for gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 29 og har funnet ut at det er tid for å fryse abonnementet mitt på Sats. Jeg sendte derfor en mail til mitt lokale treningssenter med forespørsel om å fryse abonnementet mitt. Det jeg fikk til svar var at jeg måtte scanne inn og sende en kopi av dokumentasjon hvor termindatoen står, f.eks helsekort for gravide. Men jeg har ikke noen interesse av å dele informasjonen i helsekortet mitt med vilt fremmede folk! Der står mye personlig info, blant annet tidligere fødselshistorie (som for min del er alt annet enn uproblematisk).

Jeg synes dette var utrolig frekt! Ble litt provosert nå rett og slett. Kan det virkelig være sånn at et treningssenter med rette kan kreve innsyn i private dokumenter på denne måten?

Når det er sagt så skal jeg alltids få ordnet det på annet vis altså, ved å stikke innom der f.eks. Men jeg begynte bare å lure litt nå, på hvor mye hvemsomhelst faktisk har lov til å gjøre krav på av informasjon om noe så personlig som et svangerskap.

Skrevet

når jeg skulle fryse mitt medlemskap på Elixia så tok hun kopi av papirene mine. Så kom sjefen hennes bort og sa at det var helt unødvendig. de trengte bare å se termindatoen ikke hele historien.

Syntes det er unødvendig av de å måtte se gjennom private dokumenter bare får å fryse et medlemskap. Er jo ikke akkurat sånn at det er binding på det.

Gjest stårma
Skrevet

Få legen din til å skrive en bekreftelse om at du er gravid og termindato. Dette skriver legen ut uansett senere som dokumentasjon som du må sende med papirene til nav osv.

Skrevet

Neste gang du er hos lege eller jordmor ber du om terminbekreftelse, eller du kan ringe legekontoret å høre om de kan sende i posten.

Så slipper du å ta kopi av helsekortet.

Skrevet

Du kan bare be om en bekreftelse på termindato av legen din, eller om du evt er på sykehuset på ultralyd igjen. De har ferdig skjema de bare signerer, og der vil jo bare din termindato og navn og fødselsdato stå :-)

Skrevet

Takk for svar:o) Jeg skal som sagt alltids få ordnet det, men jeg bare synes det var litt vel upassende å be om at jeg skal utlevere denne typen informasjon. Jeg skal alltids kunne vise dem papirene med termindatoen på, men å ha denne informasjonen liggende skriftlig rundt omkring er jeg overholdet ikke interessert i!

Og hva skjedde forresten med å stole på folk? Ville noen virkelig tatt seg bryet med å lyge på seg et svangerskap for å få slippe å betale treningsabonnement i noen få måneder...? Det tror jeg vel neppe...

Skrevet

Du trenger absolutt ikke å gi dem kopi av helsekortet, du kan få en bekreftelse fra legen din om termindato. Dette er det samme som du sender kopi av når du søker om perm.

Gjest fanten
Skrevet

Var dette noe å bli så VOLDSOMT provosert av da.. De skrev jo bare F:EKS helsekort. Det kan jo tenkes at noen synes det er helt greit å lever inn kortet, om det ikke står sensitive opplysninger der. Og selvsagt kan ingen kreve innsyn i denne typen dokumentasjon. Men slik jeg ser det krevde de det ikke heller, bare dokumentasjon på at du skulle føde, og da er en terminbekreftelse mer enn godt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...