Gå til innhold

Hvordan kutte ut natteammingen uten mye hyl og skrik?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 1,5 år nå, og ammes fremdeles litt om natten. Dete r forsovidt greit nok for min del, men nå begynner det å virke som at det egentlig forstyrrer henne i sovingen, og at hun hadde sovet mye bedre om hun klarte å slutte å våkne for å be om melk.

Tingen er at jeg har problemer med å sove (det har ikke noe med henne å gjøre, har alltid vært sånn), og har derfor ikke overskudd til å la det bli mye hyling og skriking noen netter, for jeg er avhengig av å fungere ordentlig på dagtid. Kan ikke avse noen av de få timene søvn jeg får, selv for en kort periode...

Så er det neon som har tips til hvordan man kan gjøre det på annen måte? Få melken/puppen til å smake vondt på noe vis? Eller på annen måte få henne til å miste litt interessen (helst bare om natten)?

Fortsetter under...

Kan far ta henne om natta? De fleste opplever at det fungerer mye bedre enn om mor går inn, siden barnet forbinder mor med pupp. Om det ikke går så ha iallfall mye klær på deg så puppen ikke er lett tilgjengelig. Hun kan være tørst, så tilby vann når hun våkner.

Et barn på 1.5 år forstår nok det meste du sier, så du kan også prøve å forklare at nå er det slutt på pupp om natta, vil hun ha bamsen der i stedet, hun skal få vann om hun er tørst, og pappa/mamma kommer selvsagt inn om hun roper/våkner. Lov også at det er pupp om kvelden (det går fint å amme etter tannpussen) og når det er morgen igjen ("før du får på deg klær" eller noe slikt. Ikke si "når det er lyst ute", for det er ofte litt tidlig...;)). Gjenta ting ved hvert måltid - "nå er det dagen så nå er det pupp". Om natta sier du/dere tilsvarende at det er natta og da skal man sove.

Start gjerne til helga, så har du iallfall et par dager der du kan fungere litt mindre bra om det blir mye skriking. Et soverom utenfor hørevidde for ungen er selvsagt en bonus.

Tror ikke jeg vil anbefale å smøre noe på brystene, tipper det kan føre til brystvegring, og så er det ofte ikke så lett å vaske det fullstendig av.

Har nylig avvent barn nr.2 med nattpupp. Var litt småsur første natta("kjefta" vel på oss et lite kvarter to ganger), så gikk det i grunnen greit etter det. Her var det pappa som gikk inn, hadde nok vært mer hyl om jeg gjorde det.

Har dere mulighet til at pappaen gjør det? (om dere bor sammen) Eller ha barnet hos besteforeldre, vet andre som gjør det slik.

Det er også greit å ha ei lita flaske eller en tutekopp stående med vann i senga, dem blir jo tørste og det kan være en grei trøst midt i natten.

Lykke til!

Tålmodige menneske! -orker ikke mer enn 6mnd nattamming jeg!

Her ville jeg rett og slett latt far, besteforeldre eller venner som er villig til å stille opp tatt jobben. Reis bort en helg rett og slett.

Jeg har tilbydd mine vann om de vil ha noe på natta, og da har det ikke tatt mange nettene før de har sovet over "vanninga". Eldste har kopp med vann i senga til en hver tid. Liker å ta seg en slurk før han legger seg til å sove. Om han drikker på natta veit jeg ikke(om han f.eks. er oppe på do), men tviler.

Begynte å nattamme etter 6 mnd, jeg ;) Orka ikke mer da hun var 8.5 mnd - for hun brukte en halvtime på å amme (greit) og 30-90 minutter på å sovne (ikke greit). Tok to netter å avvenne - pappa gikk inn, og det er fremdeles han som er best på å roe henne ned om natta. Fint, for da blir jeg liggende når hun våkner ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...