Gå til innhold

føler jeg "krever" utstyr...

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg har en ganske stor familie med tanke på at både mamma og pappa har giftet seg og har barn med nye (dette skjedde når jeg var 1 1/2år, så helt normalt for min del) men det vil også si at jeg har dobbelt med besteforeldre...

satt her om dagen med mamma og stefar og pratet litt, og de mente at jeg og sambo bør bare skrive en liste over hvem som skal kjøpe hva av utstyr og div. så vi ikke får noe dobbelt.

men jeg føler at det blir litt feil å kreve at du og du kjøper det, ol.

begge sider av familien har godt med penger, så er ikke det, men jeg mener jo de sånn sett bør kunne velge selv.. selvom jeg skjønner tankegangen til mamma med å slippe og sitte med to vogner, bilstoler eller stellebord.. kan vel også nevne at de to sidene av familien prater veldig lite sammen.. kun et hei når de møtes på butikken osv...

også lurer jeg på, HVA bør jeg ønske meg????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143307259-f%C3%B8ler-jeg-krever-utstyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare skrive deg ei liste over hva dere selv bestemmer at dere skal ønske? Også "deler" du ut en ting til hver av de som spør.

For jeg går da ut i fra at om en skal sponse vogn, bilsete osv så er det naturlig å spørre foreldrene først. Spesielt siden foreldrene ofte vil ha et ord med i laget når det er snakk om slike store ting.

Hva du bør ønske deg?

Tja, av de store dyre tingene

Vogn

Bilstol

Stellekommode

Badebalje ( anbefaler stellekommode og badebalje separat)

Vippestol

Vugge / seng

Babycall

Voksipose / lammeskinnspose

Sengetøy

Skjønner hvordan du føler det og jeg ville heller ikke sagt "dere kan kjøpe vogn, og dere kan kjøpe bilstol".

Jeg ville satt opp en liste over de tingene jeg trenger, f.eks. bilstol (base), vogn, vognpose, stellebord, seng (vugge/sprinkelseng), dyne, sengetøy, ammepute, vippestol, bæresele/-sjal, bæremeis, lekegrind, etc. Du kan fordele disse tingene mellom familiene uten å "forlange" det av noen.

Moren din snakker med sine foreldre og steforeldre går jeg utifra, og det samme gjelder vel faren din. Da er det vel egentlig bare to "veier" du må styre det, dvs ikke si de samme tingene til moren og faren din. Du kan også prøve å gruppere tingene litt og gi en familie en "gruppe" med ting.

Også trenger du jo ikke formulere det som om du "krever" noe som helst. Det handler bare om hvordan du ordlegger deg. Du kan jo bare ymte frempå hva du mangler eller hva du ønsker deg. Men jeg vil anbefale på det sterkeste at du selv finner ut av hvilke merker etc du vil ha. Spesielt når det gjelder bilstol eller vogn. Du kan jo bare si at du var å så litt på vogner og har sett den kjempe fine vogna som du har kjempe lyst på. Så kan ev. den du snakker med tilby seg å spandere den...

Det ordner seg nok skal du se. Og dersom foreldre og besteforeldre har lyst til å bidra vil de ikke reagere på om du hinter om hva du ønsker deg. De vil sikkert bli glad for da slipper de bli redde for å kjøpe feil ting som du bytter.

Og du kan jo la det være litt opp til moren og faren din å fordele det blant sine foreldre og steforeldre igjen, så er du "off the hook" :)

Kan du ikke bare avtale med hver enkelt når de spør hva dere ønsker dere. Du må da få velge detaljene selv? Jeg hadde ikke ønsket at alle kom med tilfeldig valgt vogn, stellebord, seng osv. Har jo brukt halve livet på å glede meg til å ta ut babyustyret. Alle jeg kjenner har blitt sponset med penger og kunne kjøpt tingene selv. Gjerne øremerket med f.eks stellebord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...