Gå til innhold

Pumping....

ღPrinsesse&Prinsemammaღ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en gutt på 7 uker som jeg ammer. Ammer +- hver 3 time på dagtid, litt oftere på kvelden, men sjeldent på natta. Han sover fra ca 23-06 uten mat. Men om tre uker skal vi være vekke fra han en kveld. En 6 timer tenker jeg. Prøver å pumpe ut ekstra melk, men ikke så mye som kommer nei. Heldig så får jeg 20 ml e.l. Noe som vet når det ee best å pumpe??evt ha klokke på og pumpe på natta når han ikke får mat... Og hadde jeg evt ødelagt for ammingen ved å gi han et måltid med Nan den kvelden? Aner jo heller ikke hvor mye jeg må pumpe pga vet ikke hvor mye han drikker pr måltid og noen ganger på kvelden krever han mat ofte og andre ganger ikke... Mer stress å levere disse småtassene fra seg noen timer enn hva jeg kunne huske med hun eldste;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste har mest melk på morningen. Ville prøvd å pumpe ca en time halv annen etter amming. Og pump en gang før du legger deg. De fleste får ut mer med en elektrisk pumpe, enn med en håndpumpe.

Det er absolutt ingen krise å gi NAN når du er borte. Det finnes sånne små ferdigblandede på 200ml som er greie i sånne anledninger. Men bare pass på at han faktisk drikker det, og at han tar flaske. Kan være greit å øve noen ganger før du reiser bort. Kan også være greit å ha noe malt liggende i tilfelle baby skulle få mageproblemer av NAN.

Du kommer nok til å få melkespreng når du skal være borte så mange timer, så ta med pumpen eller håndmelk en gang eller to.

Gjest LillyBelle65
Skrevet

Det ødelegger nok ikke for ammingen, men som det blir sagt over; øv litt på det sånn at han faktisk tar flasken :)

Tuppa her er litt over 2mnd og hun vil fortsatt amme- desverre så har jeg nesten ikke melk da det bare plutselig sa stopp da vi var i Sverige da hun var 3uker. Jeg hadde ikke melk i det hele tatt, samme hvor mye jeg ammet henne så kom det heller ikke mer i puppene så jeg hadde ikke noe annet valg enn å begynne å gi henne mme. Men som sagt så har ikke det egentlig ødelagt for ammingen da hun fortsatt har lyst til å amme, jeg har litt melk i puppene nå og da(mest om morningen) og da hender det at jeg legger henne til.

Menøv litt med han både med flaske og NAN. Tuppa her er altetende, men det er jo også individuelt :)

Skrevet

Vesla mi er nesten tre måneder, men vi har gitt henne pumpet MM i flaske siden hun var rundt 3 uker. Bare av og til når vi f.eks skal ut (hun nekter å ta pupp uten ammeskjold så det blir så mye styr å mate henne ute blandt folk) eller når pappaen har henne alene i noen timer.

Tips for pumping vil jeg si er å pumpe det ene brystet om morgenen, og mate etterpå (eller samtidig om du greier, da vil du nok få mest melk) fra det andre. Ikke prøv å pump midt på natta; man produserer mindre melk da, og selv om den er tykkere og mer næringsrik så kan det bli frustrerende og ende i enda mindre melk pumpet ut. Bare slapp av, og bruk elektrisk pumpe om mulig.

Som tips for når du skal vekk noen timer... amm en og en halv pupp (eller så mye minien orker) like før du drar, og ha rundt 100 ml pumpet melk for hver 3-timersperiode. Om du greier å pumpe mer kan det være greit med et ekstra måltid på rundt 100-120 ml bare i tilfelle, spesielt hvis det er varmt den dagen og babyen er tørst.

Skrevet

Jeg pumper meg hver kveld før jeg legger meg, ca i 22-23 tiden, og får ut mellom 120 og 140ml (gutten min er 5mndr.). Det har jeg gjort siden han var rundt 1 1/2mndr. Når jeg er borte fra han gir jeg ca. 200ml til hvert måltid. Hvor mye babyen din spiser må du nesten prøve deg frem med. Jeg ville ha tilbudt han rundt 150ml så ser du hvor mye han spiser før han blir mett :)

Du skriver at han spiser i 23 tiden? Da har du kanskje ikke den "pausen" i amminga som jeg har på kvelden. Jeg ammer han siste gang kl.18. og pumper meg kl.22 og så våkner han for mat i 2 tiden.

Jeg syns det er greiest å pumpe meg på kvelden, når gullet er i seng. Da slipper jeg å underholde han samtidig, og har tid til å sitte en stund og slappe av. Hvis ikke det går på kvelden i forhold til rutinene dine, så er det jo på morningen du har mest melk. Som Maewin sier, så er det lurt å amme på den ene puppen og pumpe den andre. Dette fungerte dårlig for meg, for jeg klarte ikke å amme og pumpe på en gang, og synest bare det ble stress å pumpe meg etterpå. Men verdt å prøve ut ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...