Gå til innhold

Tror dere jeg får dekt husly til slutten av måneden av nav?

Anbefalte innlegg

Jeg som er desperat etter billig hotell i et annet innlegg her...

Saken er den at jeg flyttet inn i en leilighet med muggsopp. Jeg og jenta mi på 13 mnd måtte flytte ut igjen i mai siden hun ble innlagt på sykehus med astmalignende anfall. Legene sa hun ikke ville blitt så syk med lungebetennelse om vi ikke hadde bodd i leiligheta med muggsopp. Huseier har sjekket opp om det er muggsopp i leiligheten via et firma som gjør dette, og testen viste at det er muggsopp flere steder. Vi måtte campe hos min mors forlovede, men nå må vi ut herfra også. Vi har absolutt ingen familie eller venner i området og aner ikke hvor jeg skal dra med ei lita jente...

Jeg har meget dårlig råd og har sjekket litt rundt på pensjonat i Oslo. Jenta mi har muggsopp allergi så vi kan ikke bo hvor som helst heller. Men pengene mine strekker absolutt ikke til å bo ut juni i pensjonat el. Vi har heller ikke funnet oss leilighet i den byen vi skal flytte til, så vi har rett og slett ingen å dra til! Dessuten skal vi flytte ut denne måneden (flytte tingene ut av muggsopp leiligheta vår), så har ikke lyst å dra langt bort herifra heller. Jeg er virkelig i nød. Aner ikke hvordan dette skal gå.

Tror dere nav kan evt. dekke litt av kostnadene for husly eller finne oss husly? Jeg fikk avslag på leia fra huseier på 3700 kr, men likevel tror jeg ikke pengene strekker til. Jeg gråter av fortvilelse nå, dette er virkelig ille:-( :-(

Fortsetter under...

Du skal selvfølgelig (!) ikke betale leie til huseier i det hele tatt mens han utbedrer leiligheta for mugsopp!! Avslag holder ikke altså, du har rett til å holde tilbake hele leia så lenge dere ikke bor der pga sopp det er jeg ganske sikker på.

Avslag på leia? Når leiligheten er skadelig å bo i så skal dere ikke betale husleie eller så skal huseier, via sitt forsikringsselskap, betale for annet husvære mens reperasjoner / oppussing pågår.

Men ring NAV i morgen. De kan kanskje også hjelpe ihht. rettigheter som leieboere i en leilighet med muggsopp

hvis du leier en leilighet som er ubeboelig mener jeg bestemt at loven sier at utleier er ansvarlig for å dekke husrom for dere i mellomtiden? Sikkert noen her som vet mer om det enn meg :P

Lykke til uansett :)

Jeg sa opp leiligheta i mars allerede da jeg begynte å mistenke mugg ettersom vi var syk konstant + hoste. Ba også huseier sjekke dette opp, og det gjorde hun. Hun fikk svar på muggsoppprøvene for 2 mnd siden, men unnlot å fortelle dette til meg. Fikk helt sikkert vite at det er muggsopp der igår via en mail. Har enda ikke betalt husleie for den siste måneden fordi jeg fremdeles er litt usikker.

HI

Du holder tilbake den siste husleia og hør med NAV om de vet ang. rettigheter med det du allerede har betalt inn for en leilighet som er skadelig å bo i.

Til ditt opprinnelige spørsmål: Om du ikke har penger så kan du søke om sosialhjelp til husleie hos NAV. Fortell dem hele historien og be om hjelp. Jeg kan ikke tenke meg at de vil avvise deg med et lite barn.

Har du ingen venner eller annen familie (din mor?) som kan gi deg tak over hodet mens NAV hjelper deg med å finne husvære og ordne opp i dette med penger?

23:33

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...