Gå til innhold

Fotballfruen har lagt ut bikinibilder..

Anbefalte innlegg

Hva er du utdannet som sa du at du ikke ville si? Hjelpepleier? Sykepleier? Hudpleier kanskje?

Det er ikke jeg som har begynt å mase om hva slags yrke man har, det er det du som har gjort. Jeg har ingen intensjoner om å "bruke" legeutdannelsen min til å fremstå som mer seriøs på ett anonymt forum. Men du spurte nå en gang hva slags utdannelse jeg hadde og jeg svarte deg faktisk bare. Det er mer enn hva du har gjort. Av samme grunn strør jeg heller ikke om meg med medisinske ord og uttrykk på ett anonymt forum. Om jeg ønsket å diskutere fag er det ikke barnimagen.com jeg oppsøker.

Jeg skal fortelle deg en ting, og det er at leger er like forskjellige som andre mennesker. Ja jeg leser faktisk blogger, og ja jeg har lest denne bloggen så lenge at jeg kan si at det hun skriver tyder på at hun må være syk. Det er ikke å ha liten omtanke for folk å si det, jeg vil faktisk påstå at det er det motsatte. Jeg vil hun ikke noe vondt, jeg håper faktisk at hun kan få hjelp. Samtidig synst jeg det er veldig viktig at andre mennesker (mange tenåringer deriblant) som ser opp til denne jenta og ønsker å se ut som henne forstår at hun IKKE er symbolet på en sunn livsstil og en sunn kropp!

Men det er greit, du har rett. Jeg kan ikke si det med 100% sikkerhet. Det er jo mulig at hun lyver om hvor mye hun trener og hvilket kosthold hun har på bloggen sin. Hadde hun vert 14, 16,17 ja til og med 20 så hadde jeg nok ikke kommentert bikinibildene på ett forum. Med hun er voksen og må stå for de valgene hun gjør.

Hun har en offentlig blogg. Og legger du ut bikinibilder av deg selv offentlig så må du forvente reaksjoner. Noen mener at man skal holde seg for god til å kritisere person. Men vet du hva, alle disse bloggerene (og andre, som deg) som hyler og skriker om personangrep skriver jo og blogger bare om seg selv og privatlivet sitt. Da må man forvente både positiv og negativ kritikk av det man skriver om. Og det er jo, med fare for å gjenta meg selv, bare personlige ting. Man skal derimot holde seg saklig, og det synst jeg at jeg er.

Jeg har sett alt for mange unge mennesker som er alvorlig syke av spiseforstyrrelser, derfor synst jeg det er viktig å poengtere at disse bildene ikke må være ett ideal på hvordan kroppen skal være. Og det gjør jeg som privatperson. Hva du mener om hva jeg sier og hva jeg jobber som bryr jeg meg svært lite om. Du om det.

Fortsetter under...

Jaja....kan dere ikke bare lage en ny tråd der dere diskuterer om jeg virkelig er lege eller ei....? Eller om leger skal ha lov til å ha skrivefeil på ett anonymt forum kanskje? :)

Jeg hadde forresten fem i standpunkt i norsk på videregående (for 12 år siden, så beklager at jeg ikke har ordboken liggende på stuebordet). Jeg kom til og med opp i norsk munntlig siste året, og der fikk jeg faktisk en sekser.

Men hva er det som får dere til å tro at dersom man har en bestemt utdannelse er man perfekte på alle områder i livet og at man ikke kan ha en eneste skrivefeil? Det lurer jeg på....

jeg synes-synes-synes-synes, eller

jeg syns-syns-syns-syns

sånn bare for å tilfredsstille ditt adjunkthjerte

Vel. Hun ser asolutt ikke normalt tynn ut. mange av disse mgre modellene som får kritikk synes jeg er fine, faktisk. Men hun her ser rett og slett syk ut. Hvorfor i all verden skal hun være så streng med seg selv, hvis hun har ett så avslappet forhold til vekten sin? Alt er jo sukkerfritt og lavkarbo. Hun må da gå fryktelig mye ned i vekt på den kuren i tillegg til all treningen?

Men hun er jo tydligvis svært fornøyd med seg selv. Alle bilder er jo i hotpants og bar mage.

Annonse

Jeg er ikke utdannet noen av de yrkene du der nevnte. Jeg dro forøvrig ikke inn hva jeg er utdannet som sådan, jeg brukte setningen "jeg er utdannet serru" for å understreke hvor lite profesjonelt det er å diagnostisere et menneske basert på utseende eller innhold av en blogg.

Du sier at leger er like forskjellige som andre mennesker. Nok engang skjønner jeg at du ikke er lege. For ja personene er ulike, men den medisinetiske grunntanken er lik hos alle leger. Å være lege er et yrke du har, det er ikke personen du er. Mange egner seg overhodet ikke til å være leger, men jeg vil tro med all den utdannelsen du da liksom skulle som lege ha hatt, at du ville visst at du som lege ikke kan stille diagnoser. Ikke bare at leger ikke stiller diagnoser, med mindre du er spesialist innen akkurat den lidelsen et menneske måtte ha, leger holder kortene tett inntil brystet og vet at det er en møysommelig vei til en diagnose, mange spesialister og prøver.

Når du er utdannet, særlig innen dette fagfeltet, er du opplært til nettopp å holde kortene tett til brystet - altså ikke å uttale seg om diagnoser, ei heller bruke diagnoser som en fornærmelse. Eksempelvis: Hun ser anorektisk ut.

En lege som mener at å trene 1 til 2 timer pr dag 5 dager i uken er helsefarlig aner ikke hva h*n snakker om. Det er tvert om veldig bra for deg å trene denne mengden her, bare så synd at få har staminaen og viljestyrken til å orke det.

Selvfølgelig bør du forvente reaksjoner når du deler av deg selv på en blogg. Det betyr ikke dermed at jeg sitter å sier at jeg synes det er greit med all skitkastingen disse opplever. Man må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv, fin leveregel det. Og som lege ville jeg tro du var både voksen nok, smart nok og utdannet nok til å ikke gjemme deg bak banaliteter som "Hun legger opp til det selv med disse bikinibildene", når du samtidig sitter her å garanterer at hun sliter med anoreksia. Eller det var vel ortoreksi du nevnte. Som lege vet man rett og slett bedre. Derav - man er utdannet til å vite bedre.

Ja, jeg "hyler" når jeg oppfatter personangrep, fordi jeg anser meg selv som en rettferdig person med et godt utviklet moralsk kompass. Et personlighetstrekk som er ekstremt viktig innen mitt yrke. Mulig du mener selv du er saklig, men du er faktisk ikke det, du setter en diagnose på et menneske når du ikke har noen som helst forutsetning til å gjøre det, så prøver du å gjøre diagnosen din mer riktig ved å lyge på deg en legeutdanning, når det kommer veldig godt fram på måten du skriver at det ikke stemmer, det gjør deg usaklig.

Vet du, jeg har ingen interesse av å diskutere mer med deg om dette. Det er faktisk helt uinteressant hva du mener :) Så nå legger jeg den diskusjonen død.

Det er selvsagt forskjell på å uttale seg på ett anonymt forum og å uttale seg som lege. Jeg beklager at det nå kan virke som om jeg har uttalt meg som sistnevnte. Jeg innser at jeg burde ha holdt meg for god til det, og at jeg har blandet mine roller.

Men mens du hyler opp når du oppfatter noe du tror er ett personangrep så kommer jeg fortsatt til å hyle opp når jeg ser jenter som bevisst eller ubevisst påvirker andre unge jenter i en negativ retning. Dette var mener jeg er ett klart slik tilfelle.

Nå har jeg sagt det jeg har på hjertet, og er ferdig med denne tråden.

Takk for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...