Gå til innhold

Hvordan fortelle 5 åring ,om gravidtet??

Anbefalte innlegg

Avlastings hjemmet til min sønn (han er der en helg for mnd) fortalte han,at dem venta baby. Gutten min syntes dette var rart,og at hun var slem som hadde spist en baby.. (hehe,måtte snu meg bort da han sa det. "Mamma,Lise er slem,for hun har baby i magen ,hun har spist en baby " Hvordan fortelle en 5 åring om blomsten å bien?? Har noen tips til hva jeg kan si??

Anonyme meg

Fortsetter under...

Gå på biblioteket og lån boka "kroppen" ( Trond Viggo Torgersen)

Hele boka starter med historien om hvordan Øyvind ble til :) Uten noen dikkedarer er det forklart fra a til å på en fin måte som en 5åring forstår.

( Har akkurat lest boka for guttungen på 5 år selv)

Jeg bare fortalte at mamma hadde baby i magen. Så ser du om han har noen spørsmål. Min datter får svar på det meste hun lurer på. Hadde også forklart barnet på 5 hvor i magen babyen ligger, så han ikke går rundt og tror at magen er en stor sekk.

Men hvordan ska jeg forklare ,hvordan babyen har blitt til?? Han er jo bare 5 år. Kan jo ikke akkuart fortelle hvordan det har foregått... Må finne på noe lurt å si, men samtidig sannhet i det.. Han tror at hun har spist en baby, stakkars...

Du velger selv hvor mye du synes 5 åringen din bør vite om selve befruktningen /sexen. Du kan velge å fortelle alt, eller du kan nøye deg med å fortelle at babyen ble til da mamma og pappa koste og pappa puttet et frø inn i livmoren til mamma. Trond Viggo boka har ikke jeg sett men synes det høres lurt ut at du leier den dersom du er usikker på dette.

Men jeg synes du bør gi en liten anatomiundervisning. En 5 åring bør ikke tro at en gravid kvinne har spist babyen. En 5 åring bør vite forskjellen på magesekken og livmoren, synes nå jeg..

Annonse

Da jeg fortalte min 5åring at mamma hadde baby i magen, begynte hun bare å flire og flire å trudde ikke det var sant ni det hele tatt!

Nu går hun bare rundt å spørr om det er sant at jeg har baby i magen å katti den kommer! I følge henne kommer den aldri, men den er der likevell. Hun spørr ofte på butikker kordan str babyen må ha i klær.

Men nå som magen er begynt å bli stor, så går hun bare rundt å kaller meg for tjukka :P

Jeg syns ikke man trenger å utbrodere så fælt som 22.53 skal ha det til. Jeg må si at jeg blir mer sjokkert om jeg møter 5 åringer som kan fortelle alt sånt. Enkelte ting går det an å vente litt med.

Barnehagepedagog.

Det kommer helt an på 5 åringen. Vi har valgt å ikke utbrodere sannheten med altfor mye detaljer. Man kan godt fortelle sannheten uten å gå for mye i detalj. Man trenger ikke å si. "pappa putter den stive tissen sin inn i mammas og spruter ut sæd" liksom...vi har valgt å si at barna ble laget da mamma og pappa koste med hverandre og elkset hverandre så mye at pappa puttet et frø inn i magen på mamma og det vokste seg til en baby. Vi tegnet både frøet og egget. Vi har også sagt at bare store mennesker kan lage babyer.

Om ikke 5 åringen får vite slikt hjemmefra må du forvente at han eller hun får høre det av andre. Jeg har snakket med flere av mine barns venner om slikt og det dukker opp mange spørsmål som:

Hvordan kan to damekjærster få barn?

Hva gjør de hundene? (parring)

Hvor kommer mammaegget fra?

Hvordan kommer man ut av magen? osv

Jeg svarer når jeg blir spurt, og jeg svarer sant og fulstendig, eventuelt med illustrasjoner om det er nødvendig.

Man trenger virkelig ikke si så mye til en 5 åring. Jeg hadde ikke blitt helt fornøyd om min 5 åring kom hjem og fortalte at h*n hadde lært hvordan man laget babyer med tiss i tiss illustrasjoner i hodet sitt. Nei vet du hva. Enkelte ting kan man moderere når man snakker om altså.

Annonse

Mennesker er pattedyr.

Pattedyr formerer seg gjennom parring.

Sex, guttetiss utovertiss, jentetiss innovertiss.

Celleklump, foster, baby. Magen vokser.

Amming.

Dette har femåriingen min visst siden han var fire. Jeg spurte om han visste hvordan barn ble til, og det var han godt klar over, det hadde han lært i barnehagen.

Han hadde null problemer med å takle den kunnskapen.

Det er jo sjeldent noe jeg tar opp uten videre, men etter min mening er det en naturlig ting som ungene ikke har vondt av å kjenne til.

Her i huset vet ungene både om ting som kjønsskifteopperasjoner, mulighet for kunstig befruktning for homofile, hvorfor tissen til elfanthannen kan bli så enorm, at ikke alle kan få barn og mye annet i den gata. Dette er det jo vanlig at de snakker med vennene sine om. Da er det jo naturlig at jeg forklarer litt slik at det ikke blir noen misforståelser. Ungene synes ikke slikt er hverken rart eller ekkelt om man presanterer det skikkelig.

Hm, synes det er vanskelig å forklare jeg også. Vår 5-åring har fått vite at han ble laget av mamma og pappa, og at vi nå har laget en ny baby som bor i magen min. Jeg snakket det galant bort da han spurte hvordan vi fikk babyen inn i magen. Har snakket om et frø som vokser, men unngått sex-biten...vet ikke helt når jeg skal forklare hele den pakken...

Uansett: Nå går ihvertfall vår skjønne 5-åring lykkelig rundt i verden og er glad for at vi har laget AKKURAT HAN og ingen andre :-D

Jeg fortalte 3 åringen min veldig fort at hun skulle få et søsken til. Forklarte henne at inne i magen bor hun enda og her skal hun bo fram til hun har vokst og blitt like stor som babydukken sin. Og når babyen er klar til å komme ut kommer mamma til å få vondt i magen og at mamma og pappa reiser til sykehuset. Her kommer babyen til å komme ut av tissen.

Jeg har fra dag en repetert denne regla og vi snakker masse om babyen som bor inne i magen og at hun også har bodd der før. Nå er det bare 1 måned igjen to go, og magen er kjempesvær, og nå gleder hun seg veldig til å hilse på lillesøster.

Hvordan og hvorfor babyen er havnet i magen er hun ikke klar til å forstå riktig enda, men det skal jeg forklare til henne når hun blir litt større. Det har jeg ingen problemer med.

Vi har til og med sett noen snutter på youtube hvor babyer kommer til verden. Dog ikke vist noen ekstreme, vil ikke at hun skal bli skremt. Hun synes det er kjempeinteressant, og synes forstå hvordan fødselen forløper.

En 5 åring kan godt begynne å få forklart dette med befruktningen synes jeg, da de ofte ikke nøyer seg med forklaringen om at babyen bare plutselig er i magen. Jeg liker dette med pappafrø og mammafrø og sammensmeltning. Og lurer han på hvordan pappafrøet har kommet seg inn dit, så svarer du bare "gjennom tissen til pappa".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...