Gå til innhold

Er jeg en dårlig mamma om jeg slutter å amme - med vilje?

Anbefalte innlegg

Jeg har fullammet jenta mi helt til hun var fire mnd, hun er nå 5 mnd. Vi begynte å gi henne velling på kvelden fordi hun spiste så ufattelig mye, og jeg hadde ikke nok melk...

Nå føler jeg at jeg må jobbe så innmari med å beholde melka, pumpe og amme så det suser! i tillegg går jeg på skole og jobber litt kvelder innimellom mens baby er med pappaen, og dette er veldig slitsomt for meg... HELDIGVIS er skolen straks ferdig, og jeg får mye mer fri og tid til jenta mi... men allikevel....

jeg tror ikke helt at jeg orker å amme! jeg vil gjerne spise reker og jordbær nå som det er sommer, og kunne gjerne tenkt meg ett glass vin til maten innimellom. Dette er ikke ting jeg MÅ ha selvfølgelig, og datteren min kommer først, men jeg er så sliten... Amming stjeler energi, uansett hvor koselig det er, og jeg er snart helt tappet. Baby sover fra syv til syv hver natt (ihvertfall, hvis ikke mer!) og da må jeg pumpe ihvertfall en til to ganger hvis jeg får tid, men helst fler for å opprettholde melkeproduksjonen..

Dersom jeg slutter å amme, og heller gir henne mme, så føler jeg meg litt dårlig.. som at jeg svikter henne eller noe :( og det er ikke greit i det hele tatt! Men jeg kunne virkelig trengt å slippe å bruke såå mye energi bare på å opprettholde melkeproduksjonen. Jeg har prøvd ALT, pumping både for hånd og maskin, legge henne til oftere, drikke ammete osv, men jeg føler at ingenting hjelper...

Off dette ble veldig langt men!! Er det noen snille personer der ute som har noen gode råd til en litt sliten mamma, som aller helst vil være hjemme og kose med babyen sin og som i utgangspunktet IKKE vil kutte ut amminga??

Fortsetter under...

Jeg har selv vært en melkeku i tre omganger, men sistemann avvendte seg selv når han var fem seks måneder, da hadde ikke han tid til mer pupp.. Like friske har de vært alle tre! Jeg synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet. Du har ammet lenge, og det skal ikke være et slit å amme. MME er ingen dårlig erstatter. Vær snill å ikke ha dårlig samvittighet, det har ingen godt av ;-)

Du er dårlig mor om du nekter barnet ditt mat ;)

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Jeg har 5 barn og går på skole, og det er sliiiitsomt, så skjønner deg godt. Gleder meg også veldig til skoleferie nå. Gleder meg til å få litt permisjon og kose meg med babyen som er 3 mnd.

Jeg merker også veldig godt at dette stresset tar litt knekken på melkeproduksjonen. Jeg orker bare ikke pumpe og styr. Har fullammet alle mine eldste barn. Babyen nå får desverre ikke dette. Jeg gjør litt begge deler. Ammer og gir mme om enn ann. Funker helt fint. Ja vell, hun får ikke det som hadde vært aller best, men en dødssliten mamma gagner henne heller ikke -det vet jeg av erfaring.

Babyen din er nå 5 mnd og har fått god melk av mammaen sin hele tiden. Snart begynner hun med litt fast føde og amminga trappes gradvis ned uansett.

Gi henne mm når du kan og gi resten som mme -det er mitt råd. Og sover babyen hele natten, så nyter du det og ikke bruke tiden til å pumpe. Du trenger jo ikke øke produksjonen på nattestid, da sover jo babyen. Min baby sover også hele natta, jeg pumper ikke, men har da masse melk å gi henne til frukost :) Deilig å bare ta henne opp i senga så hun får spise frukost der hehe.

Lykke til, du er ikke dårlig mamma :)

Ammingen skal ikke gå på bekostning av alt heller... Dersom du ikke føler for å amme lengre, avvenner du babyen. MME fungerer flott og barnet tar ikke skade av det. Jeg ammet mine til de var ca 5 mnd, de fikk også MME i tillegg, da var det ikke noen interesse for pupp lengre siden flaske er lettere å suge fra.

Du er absolut ingen dårlig mor selv om du velger å slutter å amme.

Jeg ammer og spiser jordbær og reker og drikker ett glass vin eller to uten at jeg bryr meg om det. Og det går heelt fint!

Annonse

Du er slettes ingen dårlig mor nei. Hvis det er mer stress enn kos så hadde jeg sluttet. Nå er hun 5 mnd og vil jo etterhvert gå mer og mer over til fast føde uansett, så om du slutter litt tidligere enn du i utgangspunktet hadde tenkt, skal du ikke ha noe dårlig samvittighet for. Du bør jo heller utnytte at barnet ditt sover godt og få gode netter med søvn selv :) Det med jordbær og skalldyr frarådes det ikke fra lengre slik det gjorde tidligere, så det kan du spise med god samvittighet. Noen glass vin er heller ikke skadelig. Morsmelken får jo samme alkoholdinnhold som promillen i blodet, og det er snakk om promille, ikke prosent, så kan jo tenke hvor lite alkohold det er i melka etter et glass vin, det er jo 1/10 av det som er i lettøl, så bare drikk vin også med god samvittighet.

Jeg må si at jeg er imponert over innsatsen din! Går det ikke an å bare trappe ned ammingen litt? Mange ammer jo bare en-to ganger om dagen (uten å pumpe i mellomtiden) og det går kjempefint. Selvfølgelig vil du få mindre melk da, men melkeproduksjonen vil jo ikke stoppe opp så lenge du fortsetter å amme. Da min datter far 5-6 mnd spiste hun 2-3 måltider om dagen, og jeg ammet før alle måltidene (+ kveld/natt siden min ikke sov gjennom natta). Produksjonen gikk selvfølgelig ned, men jeg hadde nok melk så hun ble fornøyd helt til hun nekta å ta puppen da hun var 7 mnd. Som andre skriver er det heller ikke noe problem å spise reker og jordbær når du ammer, og hvis du vil ta et glass vin til maten, så ammer du bare ikke mer den dagen.

Jeg mener at amming skal være koselig, i tillegg til at det er bra for barnet. Og litt morsmelk er bedre enn ingen morsmelk..

Du er selvfølgelig ingen dårlig mor;)

Men må også kommentere det med reker, jordbær og vin- det kan du nemlig kose deg med:)

Ellers vil jeg råde deg til å la det gå naturlig! La babyen få den maten du har, ikke styr med pumping og greier!

Om det da ikke er nok kan du gi velling/ mme ved siden av:)

Kutt ut amming om det sliter deg ut!!! I Nederland blir man sett ned på om man ammer mere enn 6 uker.. så dette med amming er veldig kulturelt betinget...

I land der de ikke har erstatninger så skjønner jeg man MÅ amme.. men her i landet er vi så heldige at vi har mat nok til småtasser som ikke får mamma-melk..

Ønsker deg en god sommer med reker, jordbær, vin og overskudd til babyen din <3

Jeg ammet i 9 måneder sist. Det angret jeg bittert på i tiden etterpå. Følte jeg hadde blitt litt tynn, men hadde ikke noen vekt, så da jeg endelig sto på en hos legen var jeg nede i 45 kilo! Legen sa at jeg burde ha sluttet å amme for lenge siden fordi kroppen min ikke klarte og legge på seg nok da jeg ammet. (veide forresten 70 kilo i slutten av svangerskapet) Var helt utsultet og hadde ikke energi til noe som helst. Så denne gangen har jeg kjøpt meg badevekt og slutter og amme når vekten er nede i 50 kilo! Uansett hvor gammel barnet er. Det er verre for barnet og ha en totalt utslitt mor! Man er ikke en dårlig mor selv om man må slutte og amme. Noen får jo ikke til å amme i det hele tatt, og de er like gode mødre fordi om (-;

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...