Gå til innhold

Sykepleier eller vernepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg har søkt på studier til høsten og lurer litt på hva som er de største hovedforskjellene på det å være sykepleier og vernepleier? Er det store forskjeller i grunnlønn? Litt usikker på hva som er mest "gunstig", når det kommer til jobbtilbud, faste stillinger osv. Innbiller meg at de har ca. samme ansvarsdeling?

På forhånd, takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vernepleier (siden jeg er vernepleier selv, selvsagt) :)

Vernepleierene har etter min mening flere muligheter innen arbeidslivet. Vi kan jobbe i hjemmetjenesten (bolig for utv.h, eldre), psykiatriske sykehus, sykehjem, rus, NAV, skole, BUP, dagtilbud for utv.h. innvandrere, barnehage, barnevern etc..

Sykepleierne har mer sykdomslære enn oss, og kan gjøre visse medisinske ting vi ikke kan gjøre, på grunnlag av det.

Vi har stort fokus på miljøarbeid, men har også medisinsk ansvar selvfølgelig, da dette er pensum på skolen. Sykepleierne har mye somatisk sykdomslære, mens vi har mer av sndromlære.

Grunnlønnen på vpl og spl er lik, etter det jeg har hørt. Husker ikke grunnlønnen, men mener det er 349!

Skrevet

Tusen takk for svar!! Ja, jeg tror jeg kommer til å ende opp med vernepleiestudiet til høsten!! Jeg synes det virker utrolig interessant med forskjellige syndromer, atferder, rehabilitering osv, og jeg tror det er vernepleier som kommer til å passe meg best! Men blir også spennende med en medisinsk del.

Gleder meg kjempemasse, igjen tusen takk for svar!

Skrevet

Ser ut som om jeg favoriserer vernepleierne veldig her da, men jeg vet jo ikke så mye om sykepleierutdanningen... Men har iallefall hørt at vpl har flere muligheter! Det er jo så mange retninger du kan velge når du er ferdig som vpl. :)

Det er en veldig interessant utdanning, og ikke minst utfordrende. Vi må tenke, tenke, tenke, kartlegge, prøve, feile, evaluere, konkludere... også må vi kanskje gjøre alt på nytt med andre tiltak. Man lærer jo enormt mye av de prosessene:)

Lykke til, du vil ikke angre :))

Skrevet

er velig lett å få jobb som sykepleier og utrolig mange valgmuligheter der også ja.

Skrevet

Jeg er også vernepleier, kunne ikke tenkt meg å vært sykepleier da det er mer sykdomsfokusert enn det jeg ønsker å jobbe med. Som vernepleier kan du jobbe veldig variert og det er alltid fokus på hva som er friskt, ikke hva som er sykt.

Man har mer om forvaltning som vernepleier, samt miljøarbeid og er derfor godt rustet for lederansvar. Her jeg bor er det en vernepleier som er sjefen på sykehjemmet bl.a.

Skrevet

Jah, og grunnlønnen sist jeg sjekket lå på rundt 360 000.

Skrevet

åh, hadde aldri tvilt... sykepleier =)

skjønner ikke hva dere mener med flere muligheter som v. pleier... om jeg ville jobbet på NAV så hadde jeg aldri blitt sykepleier, eller vernepleier for den saks skyld...

sykepleier og vernepleier er likt verdsatt i psykatrien, men i somatikken er sykepleieren mer anvendt..

generelt er en sykepleier mer repektert enn en vernepleier...

vernepleier er en mer diffus utdanning..

og jeg som jobber i helsevesenet vil uten tvil si at sånn generellt er en sykepleier mer respektert... det synes jeg er feil altså.. jeg respekterer absolutt faget.

Skrevet

Sykepleiere har langt flere muligheter. Både for å få jobb i utgangspunktet, og for videreutdannelse o.l. Ville gått for sykepleier

Skrevet

...og som sykepleier har du en haug av videre- og etterudanninger du kan velge mellom!

Skrevet

Dette er typisk sykepleiersnakk. Jeg var på praksis og sykepleierne der kritiserte navnet - veeeernepleier? Hvorfor heter det vernepleier, verner dere så mye mer enn oss da." Og de mente at vi som vernepleiere ikke kunne klatre stigen ...de ble lange i maska da jeg fortalte dem at sjefen deres var nettopp vernepleier.

Vernepleiere er dessuten utdannet til å sette pris på fagkunnskapen til sykepleieren, tverrfaglig samarbeid er noe vi vet er til det beste for alle pasienter og brukere innen helseomsorg. Men vi har også en fagkunnskap som går mye mer på det mellommenneskelige enn det sykepleiere har. Vp utdanningen er ikke diffus, men seff sier sykepleiere det fordi de føler vi konkurrerer med dem, det gjør vi ikke.

Skrevet

ordet diffus har en vernepleier faktisk sagt selv... sykepleien er mer konkret... v. pleier er en flott yrkesgruppe. og jeg jobber med mange, som jeg respekterer høyt.. samtidig ser jeg at sykepleiere er mer betrodde på en måte... sier IKKE at det er sånn det bær være, og at det er rett,,,,

Skrevet

Som vernepleier har du også videre- etterutdanninger du kan hive deg på!

Skrevet

Dummeste jeg har hørt på lenge. "Sykepleiere har langt flere muligheter... Både for å få jobb i utgangspunktet og videreutdannelse..."

Les deg opp på utdannelsen og ta et søk rundt i kommunene på ledige stillinger!Blant annet på psykiatrisk sykehus er det flere og flere som prioriterer vernepleiere fremfor sykepleiere!

Skrevet

Vernepleier. Ingen tvil.

Har jobbet innen omsorg i en årrekke, men har først nå tatt utdannelse som nettopp vernepleier.

Det er et utrolig spennende yrke som gir utrolig mye tilbake. Jeg har også observert at det desverre er mye paternalisme bladt sykepleiere ovenfor oss vernepleiere, men at det som oftest går over når de får se hva vi faktisk innehar av kunnskap og kompetanse. For tro meg, den er langt mer dekkende når det kommer til synet på det helhetlige mennesket. Det er også derfor vi som yrkesgruppe nå er blitt mer og mer ettertraktede, innen fagområder og yrker hvor det før var utenkelig å ha en omsorgsarbeider. Det jobber vernepleiere overalt nå, selv i store selskaper innen servicenæringen, for å ivareta de ansattes behov for tilrettelegging. Som ferdigutdannet kan vi velge mellom å jobbe innen (og dette er bare noe): politiet, utekontakt, psykiatriske enheter, skoler, barnehager, hjemmesykepleie, sykehjem, omsorgsboliger, boliger for utviklingshemmede, NAV, boligkontor, sykehus, rehabilitering, ungdomssenter, ungdomshjem, rusomsorg, asylmottak, flyktningekontor, dagsenter, tilrettelagte arbeidsplasser, idrettsklubber, avlastningsboliger, folkehøgskoler, vgs, fengsel, friomsorg, ulike team (som feks autismeteam), ppt.

I tilegg, noe som ikke burde bety så mye, men som for noen betyr en del: uten spesialisering ligger en vernepleier i sitt 50.000 over en sykepleier (uten spesialisering). Nettopp pga det som poengteres lengre opp: vi foretrekkes ofte i lederstillinger pga spisskompetansen på relasjoner og helhetstenking.

Desuten: studiet er utrolig spennende og givende =)

Skrevet

Åh, jeg skulle ønske du ikke hadde stilt spørsmålet.. :P Den evige sykepleier/vernepleierdebatten er igang! Og begge sider hamrer løs.. :P

Jeg er sykepleier, og først vil jeg si: en spl vil alltid, i en vpl/spl-debatt, si "bli sykepleier!", mens en vpl vil si "bli vernepleier!". Også vil begge sider komme med masse gode argumenter samtidig som vi rakker ned på hverandre. Happens everytime. Sannheten er vel at vi vet for lite om hverandres yrker og utdannelser til at vi egentlig kan uttale oss.

Det jeg kan fortelle deg om sykepleie er at utdannelsen gir deg grunnlag til å gjøre nesten det du vil. Du kan jobbe med mennesker i alle aldre. Menneskene kan være (kronisk/alvorlig/akutt) syke, friske, utv.hemmede, psykisk syke, syndromsyke, utenlandske, norske, i rehabilitering, rusavhengige, i fengsel, gravide, døende, på tur med ambulansefly.. u name it.

Spl kan jobbe på sykehus, i somatikken eller psykiatrien, på helsestasjon, i distriktet (på sykestuer), i utlandet, i forsvaret, i barnehager (helst da sykehus-/spesialbarnehager), prehospitalt (ambu eller helikopter), offshore, som lærere, u name it.

Man kan videreutdanne seg innenfor nesten alle spesialfelt spesialisthelsetjenesten tilbyr, som akutt- og intensivspl, kreftspl, kardiologisk spl, stomispl, anestesi og operasjonsspl ++, eller kirurgisk assistent (videreutd. i utlandet, men mulighet for jobb i Norge. Høster vener fra legg o.l. Morsomt for de som vil skjære og sy sikkert.)

Utdanningen tilbyr ca 50/50 praksis og teori, og det finnes ikke grenser for hva man velger å "legge i utdannelsen" selv. Tenker da på forskning, prosjekter, praksisplasser o.l.

I min arbeidshverdag har jeg det ofte travelt, men jeg går fra jobb og føler at jeg har gjort en forskjell i noens liv. Om det betyr at jeg har beroliget en engstelig pasient før et stort inngrep eller etter et infarkt, om jeg har klart å motivere en pasient til å gå selv om det er vanskelig, eller om jeg har gitt et menneske en rolig, behagelig og verdig død, så er det noe jeg vet har vært til hjelp for akkurat den pasienten.

Jeg har valgt å jobbe på somatisk sykehus, og kunne ikke drømt om å gjøre noe annet. Søkte medisin rett etter at jeg var ferdig utdannet spl, og kom inn. Jobbet en sommer på hjertemedisinsk avdeling og er der fremdeles :) Skal igang med videreutdanning som arb.plassen spanderer nå til høsten.

Så noen kommentarer (for jeg klarer jo selvfølgelig ikke å dy meg) til vernepleierne:

Sykepleie handler om å se nettopp hele mennesket. Vi skal ivareta menneskets grunnleggende behov, og behovene er det enkeltmennesket/pasienten selv som definerer. Det er det vi gjør hver dag på jobb. Og jeg kan med hånden på hjertet si at både jeg og mine kollegaer gjør nettopp det.

Mange forbinder kanskje sykepleiere på sykehus med de som løper rundt og henger opp infusjoner, ordner med medisiner og papirer og som står i bakgrunnen under legevisitten, men det er så utrolig mye mer enn bare det.

Sykepleiere lærer også å verdsette tverrfaglig samarbeid, og tro det eller ei, vi setter STOR pris på vernepleiere.

En vernepleier over her nevnte prosess-tankegang. Det er også et av grunnprinsippene spl jobber etter (splprosessen).

Og til slutt: vi ser også det friske, og jobber for å forsterke det. Det er gjerne der motivasjon og håp om bedring ligger, og selv om en pasient er alvorlig syk så er det det friske vi jobber mot å oppnå.

Jeg tror du kommer til å stortrives uansett hva du velger :) Lykke til!

Skrevet

Vernepleier- har ikke noen annen grunn enn at det er et allsidig yrke OG fordi jeg ikke kjenner så godt til sykepleierutdannelsen. Er ikke vernepleier selv, men kunne virkelig tenkt meg og gå den veien.

Skrevet

Definitivt sykepleier-en vernepleier er på mange måter bare en hjelpepleier

Skrevet

Dette var vel ganske nedlatende (ikke et vondt ord om hjelpepleierne), for ikke å snakke om usant..

Sykepleiere og vernepleiere har en del overlappende kunnskaper og arbeidsområder, andre er forskjellige. Men å si at den ene er bedre enn den andre, blir for dumt.

Selv er jeg sykepleier, og trives med jobben, men jeg kunne godt tenke meg å være vernepleier også. Det var en av utdanningene jeg vurderte. Jeg valgte sykepleie ut fra en forestilling om at mulighetene i forhold til jobb og videreutdanning er større for denne utdanninga. Men hvorvidt det er riktig, skal jeg ikke uttale meg om.

Hva man skal velge kommer an på hvilke jobbe du ser for deg etter utdanning, og hvilken videreutdanning du kan tenke deg. Har du svar på dette, kommer nok valget ditt til å bli enklere.

Skrevet

Men er det slik å forstå at vernepleiere har ganske mange flere jobbmuligheter og arbeidsplasser, mens sykepleiere i utgangspunktet har sykehus som en av få arbeidsplasser?

Skrevet

Ikke et stygt ord om hjelpepleierne, men vi har ikke gått 3 år på høyskole for å bli sammenlignet med hjelpepleiere.

Jeg orker ikke forsvare utdannelsen min, jeg ser det er andre som har lagt inn gode ord om vernepleierne. Sykepleiere ser ofte på vernepleierne som truende i forhold til jobb. Sjefen min er vernepleier, nestsjefen er vernepleier. Valget sto mellom sykepleier og vernepleiere på sist utlysning, men vernepleier "vant" den kampen. Sykepleieren hadde mest arbeidserfaring, men likevel var vernepleier å foretrekke. Og dette var på en psykiatrisk avdeling på sykehuset!

Skrevet

Sykepleierne kan jobbe på sykehus, sykehjem, bo- og rehabiliteringssentre, hjemmesykepleien og ambulansetjenesten. Man kan også jobbe med forebyggende arbeid, helseopplysning, bedriftshelsetjenester, rådgivningstjenester, humanitære organisasjoner, og sanitetsarbeid i Forsvaret.

Vernepleierne: En stor andel arbeider innenfor tjenestene til personer med utviklingshemning, blant annet i kommunale hjemmetjenester, dagtilbud eller i spesialisthelsetjenesten. Vernepleieren arbeider også i rusomsorgen, psykisk helsevern, eldreomsorgen, omsorgen for personer med fysisk funksjonshemning og i ulike deler av skole- og undervisningssektoren, barnehjem, innvandring, fengsel, barnehager.

Vernepleieren har ulike arbeidsoppgaver, i hovedsak innenfor direkte arbeid med brukere, råd og veiledning til kollegaer og samarbeidspartnere, administrasjon, ledelse, undervisning, fagutvikling og forskning. Vernepleieren er ofte involvert i utarbeidelse og oppfølging av IP sammen med brukerne.

Skrevet

Synes du skal velge utdanning etter hvor du har lyst til å jobbe når du er ferdig utdannet. Begge utdanninger har mange muligheter i forhold til arbeidsområder og videreutdanninger.

Jeg er sykepleier og anbefaler det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...