Gå til innhold

Når og hvordan øver dere med de små på å spise og drikke selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 1,5n år. Hun har spist all mat som kan spises med hendene selv siden hun begynte med fast føde, men når hun får mat som må spises med skje har hun blitt matet, for å slippe så mye søl. Merker på henne at hun er VELDIG klar for å spise selv med skje nå, men er usikker på hvordan jeg skal hjelpe henne med å lære hvordan hun bruker skjeen? Om jeg tar maten på skjeen så putter hun det fint inn i munnen, men hun får ikke maten på selv, og om jeg prøver å styre skjeen mens hun holder så blir hun bare sint, for hun tror jeg vil ta den ifra henne. Noen tips?

Hun har aldri vært glad i tåteflasker, men har drukket mest av tutekopper, sportsflasker ol fram til nå, samt litt av vanlig kopp, men da med hjelp. Nå vi hun veldig gjerne drikke selv av kopp, men det ender oftest med at hun blir overivrig, tømmer for mye, får hele glasset med vann midt i ansiktet og utover hele seg. Eller hun rister på glasset, og oppnår stort sett det samme..

Når er det vanlig at barn begynner med slikt? Er hun for liten, og har rett å slett ikke god nok motorikk enda, eller er det bare å øve med henne? Hvordan bør vi øve?

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

Min er bare 12 mnd og det er første, så jeg kan ikke gi deg mange svar, men jeg leste et sted at det er greit å bruke to skjeer når man mater. Da bytter dere skje underveis, så slipper dere å krangle om skjea.

Skrevet

Går hun i bhg? Hva gjør de der?

Skrevet

Det er absolutt ikke for tidlig. Vi begynte å øve med skje vad 10 mnd og han har drukket selv siden 12 mnd fra tutekopp og fra 15 mnd har han kun brukt vanlig glass.

Men selvsagt tar det litt tid. Spesielt å lære seg å bruke skje. Det er nok enklere med feks grøt eller yoghurt som klistrer seg til skjea enn feks middagsmat. Vi brukte lenge 2 skjeer (eller 3 for han ville ha en i hver hånd), og i begynnelsen la vi også maten opp på skjea for ham. Bare å være tålmodig og prøve seg fram, alle barn er litt forskjellige!

Ang kopp/glass så vil de søle det ut i begynnelsen, det er bare noe som må læres. Begynn med vann og ta veldig lite glasset, så gjør det ikke noe om de søler.

Hvis hun går i barnehage (eller når hun begynner) lærer hun lynraskt ved å herme etter de andre barna.

Også fint å legge mest "trening" til kveldsmåltidet da de skal av med alle klær etterpå allikevel.

Skrevet

Vi bruker "lær det selv" metoden ettersom hun blir fustrert over og få bare litt hjelp. Enten må jeg mate henne ellers må hun gjøre det aleine. Så nå bretter vi ut en avis og legger under stolen, tar på en sånn male genser i plast med armer som man får på ikea, og gir henne maten med babysje og baby gaffel. Er det grøt får hun bare sje. Også får hun et glass med drikke i bunn som vi fyller på når det blir tomt / helt ut. Hehe, dette er faktisk ganske morsomt både for henne og for oss, og hun blir flinkere å flinkere for hver dag som går. Er hun veldig sulten begynner hun på middagenmed hendene men når hun har fått spist litt prøver hun seg med både gaffel og skje (-: Blir mye gris, men det er jo bare å kaste avispapiret under stolen og skylle plastgenseren..

Skrevet

Bare la barnet prøve selv og tillat mye søling og grising. Min er 19 mnd og griser og søler fremdels mye. Noe går inn med skje, mens det meste går inn med hendene. Han kan ta mat oppå skjeen og holde den klar, mens han samtidig tar en neve med mat og putter inn. Det hender vi har hver sin skje, noe gir jeg og noe får han i seg selv. Øvelse gjør mester :)

Skrevet

Ang å spise med skje så hadde jeg gjort som foreslått her - la ungen ha 1 skje og så har du 1 skje som du hjelper med. Søl blir det jo alltid i starten, men det må jo til for at de skal øve og bli flinkere på finmotorikken. Gutten min er nå 16 mnder har i flere mnder drukket fra glass, vi gir ham ikke mye om gangen da i tillefelle det skulle skjære seg. Han var og slik i starten at han helte for mye og for fort, dette er bare en læringsprosess.

Skrevet

Jenta mi spiser middagen sin stort sett selv. Hun spiser med kakegaffel, da sitter maten på helt frem til munn. Jeg setter maten på til henne, men ellers går det unna på egen hånd.

Kopptrening gjør vi i badekaret. Da får hun leke med kopper og jeg så raskt fremskritt der, men enda er det mye "lettmelkreklame" tendenser (for de som husker den tine-reklamen)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi "øver" med vanlig glass i dusjen, det er ikke greit å drikke utenfor dusjen enda her i gården ;) Går i tutekopper og det virker han fornøyd med!

Men han bruker gaffel(gjort i flere mnd) og det er jeg glad for at vi begynte med. Han vil spise selv og han spiser all mat helt alene, enten med hendene(brød/frukt) eller med gaffel(middag)

Han er 13 mnd.

Skrevet

Det med kopptrening i badekaret var en god ide, den må testes ut her i gården til snuppa på 13 mnd:-) Som enda ikke kan drikke selv fra tutekopp..

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Et tips til til deg med en datter som ikke klarer å drikke av tutekopp:

Kjøp Drink Easy på Boots apotek (tror det var det den het....). Min bøyer aldri hodet bakover (vi har brukt Avent) og da jeg så en fra barselgruppa drikke perfekt fra denne, så måtte vi prøve! Det er en litt større kopp med sugerør ned og antidrypp. Nå øver vi på å drikke vanlig melk og da syns han det var spennende å gjøre dette med en ny type tutekopp. :-)

Skrevet

Jenta vår er 16 måneder nå. Hun har fått drikke av glass helt fra hun viste interesse for det og spise selv. Vi begynte med litt i galsset og en støttende hånd. men nå kan jeg gjerne gi henne et fullt glass som hun drikker fra helt fint så lenge hun sitter i ro. Av og til har hun uhell men det er mest når hun ikke sitter. Slik som når hun skal drikke fra glasset som står på et for høyt bord, Da vipper hun det over seg. er bordhøyden lav går det bra. Hun drikker ikke av flaske eller suttekopp og vi har lite søl med drikke av glass.

Hun spiser nesten alt selv noe som er veldig behagelig. yoghurt og grøt med skje og annen mat med gaffel. Men fingrene brukes fremdels flittig. I begynnelsen var det mye søl så da brukte vi smekke med armer men nå holder det med vanlig smekke og oppbrettede armer. er maten for flytende da detter det av skjeen.

Stort sett så havner det kun mat på gulvet når hun er mett eller ikke liker maten.

Hun kan selvfølgelig ikke være uten oppsyn med et glass vann. Da blir det veldig fristende å putte ting i det og helle det over i noe annet.

Skrevet

jenta her er 19 månder og spiser allt selv, både suppe, yogurt og brødskive osv..har gjort det selv siden hun var under året.. vi begyndte med glaa da hun var 4 mnd, hun drakk selv fra hun var 8mnd uten hjelm.. noen uhell da, men nå klarer hun allt selv.. får mye skryt i barnehagen ivertfall! :)

tror ikke det finnes noen triks, annet enn å gi barnet en skjed/gaffel å la henne holde på:) og hun er ivertfall ikke for liten! :)

Skrevet

Min minste er 16 mnd og har spist med skje/gaffel siden hun var rundt året ca. Jeg har ett spesielt sett kjøpt på spar kjøp for 7 år siden som er bøyd.Det ligger perfekt i barnehånden,og gaffelen er designet til å dytte mat over på skjeen:-D Nå har vi kunnet gå over til vanlig barnebestikk.

Det blir såklart fortsatt mye gris,men jeg ser fremgang fra gang til gang.

Kopp/glass får hun av og til.Da tar vi bittelite i bunnen slik at hun kan øve på å drikke av det.Som hovedregel brukes fortsatt tutkopp eller flaske.

Skrevet

Frøkna her på 1,5 år har spist selv siden før ett år. Ja, det blir mye gris i begynnelsen og er nok litt enda. Hun har hatt en skje selv, også har jeg gitt henne mat fra en anna skje. Nå spiser hun godt med både skje og gaffel, men vil hun ha hjelp så får hun det. Drukket fra kopp/glass har hun også gjort siden omtrent samme tid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...