Gå til innhold

Hvis utakk er verdens lønn så har du gjort en rævva jobb! (langt)

Anbefalte innlegg

Kjære HI!

Jeg hadde også blitt veldig frustrert.

Det er lov som besteforelder å følge normal folkeskikk.

Å banne, snakke stygt om maten er jo rett og slett dårlig oppførsel.

Hvorfor skal du godta det?

Nope, du har min støtte, HI!

Fortsetter under...

Takk til dere som klarte å se sammenhengen og den selvgode holdningen som lå til grunn for det hele.

Ja, det er latskap. Det eneste han gjør hjemme også er å sitte og glo på TV, så det er faktisk bare latskap fra hans side.

Godt at det er flere enn meg som synes det er idioti å oppføre seg sånn.

Og for å oppsummere:

Det å flytte lunsjen inn i stua fordi HAN vil se på nyhetene som han kan se når som helst ellers på nyhetskanalen er ikke "uskyldig", det er idioti.

Å bortforklare banning med at han brukte det som en måte å understreke hva han mente er IKKE OK. Da har han gjort det bevisst.

Og det å starte morgenen med en haug med sjau flere timer før han egentlig skulle komme, er heller ikke greit, og han vet hva jeg synes om slike ting allerede fra morgenen av....

Samme søren for meg nå, nå skal jeg ut å nyte sola og den lille anelse av sommervær mens vi enda har det :-)

HI

For å si det rett ut : faren din har en dårlig innstilling!

Hadde aldri orket å latt han passe barna, da må han følge dine regler, det er en selvfølgelighet for alle barnepassere.

Jeg synes han oppførte seg utrolig frekt fra morgen til kveld.

Ta en prat med han, dette er ikke akseptabel oppførsel fra hans side.

Forstår deg kjempegodt HI !

Jøss er vel ikke noe å hisse seg opp over?

Her måtte min pappa steppe til å være barnevakt for minste vår i går. Mannen min er avgårde og jeg skulle ha eksamen. Om morgenen våknet lillemann og var syk selvfølgelig!

Jeg ringte pappa kl.07.00 og spurte om han kunne komme....

Litt før 8 kom han og hentet lillemann. De kjørte da først innom butikken og kjøpte is, biola og andre ting lille liker:)

Når jeg kom for å hente han så hadde han fått sett på tv hele dagen, spist is og møl for mat ville han selvfølgelig ikke ha:)

Men vet du hva- jeg fikk tatt eksamen og lillemann koste seg hos morfaren sin! Ikke noe bedre enn det:)

..og hvis dine strenge rutiner sklir ut etter èn dag uten regler, da er det noe rart syns jeg!

Jeg har selv 3 barn og er en tilhenger av rutiner både når det gjelder mat og søvn, men man kan da ikke bli hysterisk heller!

De hadde det bra mens pappan din stilte opp for deg!

Det er da ikke snakk om hysteri, det er snakk om respektløs oppførsel og bevisste brudd på de få enkle rutinene HI har sagt at skal holdes.

Og slik jeg forstod det så var det 2åringen som nektet å spise om kvelden og dagen etter og pekte mot stua, eller? Et så lite barn som har fått smaken på slike "rampestreker" kan bli veldig bestemt på at det skal gjentas. Har vært der selv, så jeg skjønner godt det problemet!

Og bestefars respektløse oppførsel er tydeligvis noe dette litt eldre barnet syntes var veldig tøft. Bestefar er et flott forbilde, og dermed kan 6åringen gjøre det samme som han etter det barnets tankegang. Hørt om modellæring dere som mener HI er hysterisk???

Synes at bestefar her gikk langt over streken og jeg hadde gitt klar beskjed om at det ikke under noen omstendigheter skulle skje igjen. Det må jo være mulig å klare å følge noen få regler bare fordi en er blitt besteforelder eller?

Her hadde jeg blitt irritert jeg og. Å gi dem litt godteri er helt greit, men det skal ikke erstatte alle måltider. Og det med bannskap er ikke så farlig, så lenge de ikke er vant til bannskap hjemme, så går det bra. Man snakker ikke slik om mat, selv om det er noe man ikke liker (hørtes forresten godt ut, chili og lime er en fantastisk kombinasjon, men jeg hadde nok brukt hvitløk i tillegg, smatt smatt). Man sier nei takk eller spiser tilbehør, og sier ingenting om det, med mindre man blir spurt.

Faren din høres veldig styrete ut. Å beregne tre timer på en kjøretur som tar 20 minutter, er i overkant nevrotisk. Den irritasjonen du føler over dette, kan jeg tenke meg at du tar med deg i kommunikasjonen med unga, og det kan være grunnen til at de ble krakilske ved leggetid. Her snakker jeg av egen erfaring. Dette må du nok ta opp med ham, men da får du passe på måten du gjør det på.

Kanskje han ikke er så flink til å passe unger? Da må du heller la ham få oppgaver han kan takle, det er mye bedre for alle parter, selv om du da kanskje ikke får hjelp til det du har behov for. Jeg har det slik selv, med en svigermor som bare må få gjøre det hun er aller best til, nemlig å vaske gulv, ta ut søppel og diverse slik. Unga takler hun ikke i det hele tatt, hun er på samme nivå som dem, rent kommunikasjonsmessig, og det ender med konflikter man egentlig skulle kunne forvente mellom forelder og barn, eller mellom søsken, enn mellom besteforelder og barnebarn. Det er da noe, å slippe husvask i perioder. :) Lykke til, jeg forstår deg.

Annonse

Min far har én regel når barnebarna er der: Det er ikke lov å hoppe på Mac'en. Utenom det får ungene gjøre hva de vil, spise hva de vil og hvor de vil osv. Det har aldri vært noe problem! Aldri.

Så kjedelig for dem om alle dagene hadde vært like.

Jeg synes du er fryktelig utakknemlig.

Det er snakk om en dag hvor de har fått litt frie grenser av bestefar... ser ikke helt problemet.. de dør ikke av og ha spist litt snop en dag i steden for vanlig mat.. men selvsagt hadde jeg tatt opp det med at han kommenterer maten som at det ikke er godt da barna tar etter...

Jeg lar besteforeldrenne her styre på slik de vil så lenge det ikke går ut over sikkerheten til barnet/barna og de blir passet på... har selv hatt dager hvor jeg er syk og ikke orker særligt og da mens mannen er på jobb så blir det litt mer av det usunne og barne tv for og få litt fred og ro..

Det burde da ha lyst en lampe da du så godisen bli klaska oppå bordet.

Man tar da ikke med en haug godteri når man skal sitte barnevakt for at det skal spises de kommende ukene når en ikke er der.

Banneord er irriterende, men de blir bare mer innprenta hvis du gjør noe stort ut av det. skriv de heller over ved å lære nye morsomme ord som kan brukes når en er irritert. Bruk fantasien.

Ut fra det du skriver, synes jeg faren din oppfører seg som en liten unge. Han har sikkert fått en skrape i stoltheten, men han er voksen - suck it up. Selvfølgelig er du ikke utakknemlig fordi du forventer at faren din oppfører seg som den voksne mannen han er.

Skjønner heller ikke det at besteforeldres kos med barnebarna automatisk skal bety masse snop og frie tøyler. Synes det er en billig måte å fri til barna på - hva med å snakke med dem og leke med dem? Snop i seg selv er ikke noe problem, men synes det er trist hvis det er det eneste morfaren gir ungene. "Her har du en sjokolade - nå skal morfar se på nyhetene".

Ellers er det vel barneskolelærdom at man ikke sier æsj om mat. Ærlig talt, det er bare barnslig og respektløst.

Jeg hadde tatt en telefon og sagt at det var trist at dagen fikk en kjip slutt, at du er takknemlig for at han satt barnevakt, men at du gjerne vil at han overholder et par enkle husregler neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...