Gå til innhold

4,5-åring, 3-åring og baby i baksete? plass til bilstoler i en "vanlig" bil?

Anbefalte innlegg

Og, evt hvilke stoler er det plass til?

Noen som har barn i den alderen som vil dele hvilke stoler de har?

Jeg ønsker å ha de bakovervendt lengst mulig, også 4,5åring hvis det er mulig...

(I en vanlig familiebil type 5-dørs audi, toyota, honda, subaru....)

Fortsetter under...

Det er hvertfall plass i VW Touran.

Litt usikker på om du får plass til 3 bakovervendte. Men det er hvertfall plass til en beltestol (Britax Kid Fix), en bakovervendt Besafe izicombi og en MaxiCosi cabriofix.

Med tre bakovervendte er det fryktelig tungvindt å få feste det midterste barnet.

Hadde ford mondeo og fikk da plass til en beltestol til 5 åringen, bakovervendt hts til 3 åringen og maksi cosi til babyen. Hadde babyen i midten.

Nå har vi syv seter, takk og lov ;)

Vi har toyota avensis. Vi har akkurat tatt eldste over i beltestol besafe sin, hun blir 4 i august. Minsten på 10 mnd sitter bakovervendt i besafe izi combi. Det hadde nok vært plass til ett babysete i midten, men tror ikke det hadde blitt plass når den skulle over i større sete.

Hei

Vi har en Toyta Verso 7-seter (ser ut som en vanlig personbil) hvor vi har Mini på 1 år i besafe izi combi x3 bakovervendt på høyre side og baby på 2 måneder i maxi cosi med easybase (kan benyttes både til isofix og seler) på venstre side. Vi har hatt baby i midten noen ganger når vi har hatt med gjestepassasjerer, så det er da teoretisk plass til et bakovervendt sete på ventre side også om en fester baby i midten (må da feste basen med seler da det ikke er isofix i midten og selen når ikke rundt bare setet da trepunktselen i midten har utspring fra taket og ikke fra sidene som de andre selene).

Jeg ville da uansett ikke valgt et besafesete bak sjåføren da dette setet skal stå enten helt inntil setet foran eller minst 25 cm avstand fra setet foran og det er jo vanskelig å regulere med sjåførsetet om en har sjåfører med ulik benlengde (noe som ikke er uvanlig), det finnes jo andre gode bakovervendte seter også. Det går også fint å plassere maxicosi-setet i forsetet (må koble ut airbag, enkel prosedyre) foran besafesetet, da kan en ha ett sete foran og to bak.

Toyta verso er en 7-seter som ser ut som en femseter så jeg vil "klassifisere" den som en vanlig familiebil.

NB! Bilen har oppbevaringsrom under golvet i baksetet, noe som gjør at en må ta ut matten og lokkene på oppbevaringsrommene og sette støttebenet på bilsetet nedi bunnen av rommet for å være sikker på at lokket ikke gir etter i en evt kollisjon (råd fra Toyota Norge) men jeg vet at VW Touran og Ford S-max har egne avstandsblokker til å legge nedi disse rommene og dermed kan ha lokket på oppbevaringsrommet. Venner av oss har Ford S-max og de har tre barneseter i baksetet (men setter ofte babysetet foran da storesøsken ofte piller på babyen, så en ekstra grunn til å sette den minste i forsetet).

Synes det er flott å se at noen velger å ha barna bakovervendt lengst mulig og håper vi også kan fortsette med det til Mini og baby så lenge som mulig.

Annonse

Vi har ford Mondeo og har 3 barn som sitter bakovervendt. 2 stk i britax higway og 1 i hts besafe izi combi. Våre er snart 4, 2 1/2 og 1. Litt kronglete å feste minsten i midten, men går helt fint:)

Denne har vi! :o) Ford S-Max. Bare at vi har 2011-modellen.

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article575524.ece

Kjøpte den for 1 mnd siden, og kunne umulig vært mer fornøyd! Plassen er helt luxus! Vi har to barn(6 1/2 og 3 år) pluss at vi venter det tredje i juli. Vi prøvde ut 5-6 forskjellige stasjonsvogner, men endte opp med denne. Etter at vi har festet 3 barnestoler i den(framovervendt eller bakovervendt spiller ingen rolle på plassen) er det fremdeles minst 10 cm. klaring mellom hvert eneste sete! Det kaller jeg luxus! Goood plass til beina er det og. Så ungene slipper å sparke i setet. Vi har 7-seter, men de to setene bakerst er nedfelt i bagasjerommet. Det er 3 separate seter i midten, og alle setene har skinner, så de kan stilles fram og tilbake.

****drømmebilen****

Vi har Toyota Avensis og får IKKE plass til et HTS 123 + Akta Graco LogicoS + Britax Multi Tech. Jeg har prøvd flere løsninger i bilen de siste ukene. Vi blir å kjøpe ny bil-Ford S-Max. Pappan min "nekter" oss å koble ut airbag foran for å sette babyen der, pga airbagen fremdeles ER der, den er bare ikke aktiv og dermed kun 90 % sikker på at den ikke løses ut ved en evnt kollisjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...