Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om min datter ligger "på normalen" i matveien..

07-tiden: 165ml MME

10-tiden: Grøt (av 120ml vann) og MME (varierende)

14-tiden: Frukt og 165ml MME

16-17-tiden: Middagsglass og vann

19-tiden: Grøt (av 120ml vann) og MME (varierende)

Normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 6,5 måneder nå, og jeg har lurt på det samme. Føler ingen andre babyer spiser så mye som han. Har hatt prat med ernæringsfysiolog som mente dette var fint opplegg, men det var uten å se gutten og kun basert på "teori". Alle er vel forskjellige, så dette med matmengde er vel også individuelt. Slik ser det ut her:

08.00 - 230 ml mme + frukt

11.30 - grøt av 100-160 ml vann (alt etter hvor sulten han virker/hvor lenge siden frokost) + vann til drikke

14.30 - middagsglass + 230 ml mme

17/17.30 - grøt av 100-160 ml + vann til drikke

18.15/30 - 230 ml mme.

Altså ca 690 ml mme, 2 grøtmåltider, 1 fruktmåltid og 1 middagsmåltid.

Skrevet

Det er vel noenlunde lik mengde mat? hehe..

bump! flere som har babyer på ca 7 mnd? ;)

Skrevet

Hei

Når var dere opp i disse porsjonene per dag da?

Fram til nå har det bare vært smaking av forskjellig, men siste uken har sett sånn ut:

Jenten min er 6 mnd og en uke og i løpet av en dag blir det mest morsmelk, 240 ml mme og en porsjon grøt (100 ml vann). Noen dager spiser hun most banan også.

Hun sover hele natten og er alltid blid og fornøyd. Hun liker alt hun får smake og stønner noe helt enormt når hun får grøt og banan!

Det ser lite ut det hun får i forhold til deres,men dere kom vel kanskje opp i flere porsjoner i løpet av 6. mnd???

Skrevet

kl 7.30 grøt og mm

kl 11 fruktmos med havregryn og mm

kl 15 middag (ikke så godt hverken hjemmelaget eller kjøpt, men prøver litt hver dag likevel. Men ender ofte opp med en porsjon grøt) og mm/vann

kl 18.00 grøt og mm

Det hender han får seg en "styrketår" med mm innimellom dette, alt etter behov. Nå er han syk og da klarer han bare halve porsjonen med grøt, og får ekstra mye morsmelk fordi det er det han vil ha.

Ett nattmåltid mm - som det forhåpentligvis blir slutt på en av de nærmeste dagene!

7 1/2 mnd

Skrevet

Jeg begynte med smaksporsjoner på grøt da han var 4,5 mnd. Var vel oppe i 2 fulle porsjoner da han var litt over 5 mnd.

Da han ble 5 mnd måtte jeg slutte å amme pga allergi, og etter den tid har jeg latt ham smake på litt grønnsaksmos og fruktmos. Da han nå ble 6 mnd startet vi opp med "full måltidsplan" etter anbefaling fra ernæringsfysiologen (samtale med henne inngikk i allergibehandlingen hans). Det var en brå overgang å plutselig gi ham massevis av mat hver dag, men det går bedre og bedre dag for dag.

Kan tipse om hjemmelaget kylling- og søtpotetmos, det er helt enormt populært her i huset... Bare koker/trekker kyllingfilet i 10 minutters tid, koker søtpotetene møre, moser i stavmikser og serverer/fryser ned (ca 1/3 kylling og 2/3 søtpotet). Tilsetter 1-2 ts. god olivenolje før servering. Veldig enkelt og funker supergodt her.

Så lenge jenta di er blid og fornøyd og sover godt, ville jeg ikke ha stressa så mye med allslags mat. Bare fint å forsikre seg om at hun får i seg nærinsstoffene hun trenger, kanskje få inn en halv avocado pr dag eller noe for å sikre fettsyrer (snakk med HS om dette)? Hjernen er i voldsom utvikling akkurat nå, og den trenger fettsyrer for å vokse.

Skrevet

Vår tulle er 8 mnd i morgen.. har alltid vært småspist..

Hun spiser

06.00 ca120 ml mme (ikke alltid hun våkner for flaske.. så ikke alltid hun drikker denne)

08.00 grøt av 80 ml vann +halv glass svisker .. litt vann(hun spiser ikke opp all grøten om morgenen som regel)

12.00 ca 120 ml me+ et beger frukt.. litt vann

15.00 ca 120 ml mme + 3/4 glass middag.. litt vann (liker nesten kun nudler/tomat/scuash fra hipp..jobber med saken,,

18.00 ca 100 ml mme

19.30 grøt av 80 ml + halvt glass svisker.. litt vann

Oppsummering ;) hun har i det siste hatt en tendens til å sove gjennom natta og vi går da rett på grøt.. da vil hun ikke ha mme etterpå. Så i snitt spiser hun vel :

2 x grøt,1 glass sviskemos, 3/4 glass middag, og i snitt 300 ml mme kan jeg tenke meg..

hun spiser alt fra 60-120 ml hver gang og virker egentlig dritt lei melk.. hehe.. Men lang historie jeg ikke tar her.. slitt med mat, vært syk osv..

Men hun går opp i vekt sakte men sikkert. Syns alle spiser så mye i forhold til gullet vårt :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...