Gå til innhold

Jenta mi på 10 mnd er et rent helvette å legge om kvelden. Jeg trenger råd og tips om legging.

Anbefalte innlegg

Hun gråter og gråter og gråter.

Hun har tørr bleie, god og mett og utørst.

Noen som har noen oppskrifter på leggemuligheter? Hva skal jeg gjøre? Hun driver å skriker og hyler i fort 1 1/2 time.

Jeg går inn, tilbyr vann, prøver å roe henne ned, putter i smokk og sier god natt å går ut. Lar henne ikke skrike mer enn 2 minutter av gangen før jeg går inn. Så hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

kan være tenner.. dentinox hjelper her :) Om det er skikkelig ille kan du prøve en smertenedsettende og se om det hjelper.

Men mest sansynlig vet hun at når hun fortsetter å skrike kommer du om 2 min toppen.. kanskje prøve å gå inn litt skjeldnere? Begyndte med f.eks 5-10 min? Så lenge du vet hun har det bra kan ikke det skade (bare snakk med helsesøster om det, de har mange gode råd).

Et tips til er å ikke ta henne opp når du går inn.. bare se til at hun har det hun trenger og alt er bra :)

Håper det bare er en periode!

Hun er nok ikke sulten. For hun spiser en stooor porsjon med havregrøt før hun legger seg. ( Havregrynsgrøt )

Hun har fått 6 tenner, og foreløpig ingen flere på tur :)

Har prøvd å smøre på dentinox, men til ingen nytte. Det hjelper kun når vi kjenner og ser at tennene er på tur ut.

Smertestillende har vi prøvd 2 ganger, og det med hell..

Jeg kan alltids prøve å gå inn skjeldnere :) Så tilbyr jeg alltid vann, for hun er en tørst baby. Men det er ikke alltid hun vil ha, å da får hun smokken.

Å jeg tar henne aldri opp. Bare trøster, stryker og snakker rolig.

Tar henne bare opp når hun er helt hysterisk.. Men ellers bare trøsting, der hun ligger i sengen.

HI

Kan jo være tennene som allerede er kommet opp, som skal ennda mer ut.. siden smertestillende hjelper liksom. Slik var det med mitt barn.

Ellers kan det jo være andre vondter? Sikkert lurt å sjekke ut om sjeldere besøk inn ikke hjelper. Har hun vært slik lenge?

Kan jo være tennene som allerede er kommet opp, som skal ennda mer ut.. siden smertestillende hjelper liksom. Slik var det med mitt barn.

Ellers kan det jo være andre vondter? Sikkert lurt å sjekke ut om sjeldere besøk inn ikke hjelper. Har hun vært slik lenge?

Annonse

Vi prøver å roe ned på kvelden 1 time før leggetid. Men hun er helt turbo hele tiden.

Vi har gitt smertestillende 1 gang ved tannfrembrudd. Og 1 gang da hun hadde grått i 3 timer i strekk. Ingenting hjalp. Verken mat, drikke, byssing eller bad.

HI

Hvor mye sover hun på dagen da?

Vi gikk fra 2 til 1 dupp da gutten vår var 9,5 mnd fordi han ble så vanskelig å legge. Det tok bare noen få dager, så var problemet løst.

Hun har 3 dupper hver dag. Å hver dupp er på ca 1 1/2 time.

Hun er tydelig trøtt når klokka er 19.00. Gnir øyne og gir tydelig klar beskjed om at hun er klar for natta..

Å hun har veldig behov for søvn. Hun er ekstremt aktiv også..

HI

4,5 timer med dagsoving fordelt på 3 dupper var veldig mye!

Gutten min er også kjent for å være ekstremt aktiv. Men han sover bare "normalt" timeantall allikevel.

Hvis hun er opplagt om morgenen har hun sovet nok timer i løpet av døgnet. Da er det bare fordelingen mellom dag/natt du kan justere med at hun sovner raskere på kvelden.

tror dette er en fase.

husker det var lignende styr med jenten vår i den alderen. var mye ut og inn og mye skriking...

tror du best bare kan fortsette med det du gjør.

gå ut og inn til hun sovner.

Kanskje prøve å drøye sengetiden med 10 min el. Og les og syng med henne. Kanskje prøve å leke litt ekstra med henne på kvelden slik at hun blir mettet på lek og blir litt sliten. Kanskje det kan hjelpe...

men jeg kan trøste deg med at uansett så er det en fase (men det vet du vel )

:-)

Annonse

3 dupper og 10 mnd? Ikke rart det er et styr å legge om kvelden.

Stakkars barn som må ligge å gråte på denne måten. Når hun er 10 mnd kan hun også være i en fase hvor hun har seperasjonsangst. Hva med å sitte på rommet sammen med henne til hun sovner? Og for all del; kutt ned på søvnen på dagtid!

Når står hun opp og når har hun alle disse duppene sine?

JA, tenk hun har 3 dupper og er 10 mnd.

Hun har et stort behov for søvn.

Jeg har prøvd å sitte sammen med henne på rommet til hun sovner.

Det nytter ikke. HUN GRÅTER!!

Å tips i fra helsesøsteren var å ikke kutt ned på søvn på dagtid.

Nettopp fordi hun er ekstremt aktiv. Og har behov for mye søvn.

Hun er 10 mnd og gjør ikke annet enn å løpe om dagene.

Hun går aldri, sitter IKKE i ro annet enn når hun får mat..

Hun våkner klokken 6 om morgenen og har sin første dupp ca 2 1/2 time etterpå.

HI

Det kan nok være at hun sover litt mye på dagen.

Gutten min sover også mye, men dagen vår er (ca) slik:

Våkner 0730- frokost, lunsj ca 11-1130, sover i 2-2,5 timer,

Og kvelden starter 1730. Da ser vi på fantorangen, han sitter på fanget vårt og koser. Lager grøt ca 18, pusser tenner, skifter klær, synger nattasang (både mamma og pappa er med på hele kveldstellet så lenge pappa ikke er på jobb)

Han sovner mellom 1845-1915, og sover hele natta.

Hvorfor spør du om råd når du bare avfeier de rådene du får?

Det er jo bare å prøve å kutte ned på dagsovingen og se om det hjelper.

Min gutt var akkurat lik ved ca 7-8 mnd alder. Kuttet den siste duppen, og han sovnet med en gang ved leggetid.

Kanskje roe deg ned noen hakk? På grensen til sammenbrudd her?

Langt mellom go ordene her om jenta di og du utviser jo et sinne som ikke ligner noe som helst. Er du like uggen og gretten når hun skal legges skjønner jeg godt hun gråter.

Og selv om hun er trøtt er det bestandig en overgang når en kutter ned på dagsøvn. Når hun bruker lang tid hver kveld for å sovne får du legge senere eller kutte på dagtid. Så enkelt er det. Å la et barn ligge å gråte flere timer hver kveld er sykt.

Du har fått råd fra flere om å kutte sovingen på dagen. Du bare "roper" tilbake som en annen fjott. Hvilke råd er du ute etter? Hadde gjort det enklere om hvilke tips som var lov gi.

Tror du trenger råd og tips om ganske mye egentlig.

Ja, de fleste barn vil vise trøtthetstegn til de tidene de vant til å bli lagt. Det er en overgangsfase. Du må gi det noen dager, kanskje 1 uke med ny rutine med færre dupper, før det går seg til. Det er helt vanlig at det på denne måten det foregår når man kutter ned på duppene.

Jeg ville prøvd å sitte inne hos henne, stryke over øyebryn, nynnet litt og bare vært der til hun sovnet. Du kjenner din datter best HI. Trenger hun 3 lurer så skal du gi henne det.

Hun er i seperasjonsangstalderen og har kanskje lyst å bare sitte å kose litt, det hjelper på min lille knott.

Ellers kan det faktisk hjelpe å kutte dagsoving. Når er siste luren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...