Gå til innhold

Barn alene i bilen?

Anbefalte innlegg

Hvor gamle synes du barn skal være før du lar dem sitte igjen i bilen mens du er på butikken og handler? Jr og jeg kranglet så busta føyk i dag, og han NEKTET å bli med inn på butikken. Jeg måtte inn, så til slutt endte det med at jeg lot han sitte alene mens jeg løp som en gal inn, rev med meg de to tingene jeg skulle ha før jeg spurtet til kassa og ut igjen. Og jeg synes egentlig ikke det var helt greit. Når jeg fortalte dette til mannen mente han at jeg er hysterisk, og at jr ikke tok noen skade av dette.

Neida, han tok ingen skade av dette, men tenk om... og hvis om...

Jr er 3 år.

Hva synes du?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143305726-barn-alene-i-bilen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, det kommer helt an på hvilken butikk jeg stopper utenfor og hvor mye jeg skal ha. Dersom jeg bare skal ha 2 l melk feks. og stopper utenfor lokalbutikken har latt ungene vente i bilen, men ellers tar jeg de med inn. Jeg tror ikke ungene tar skade av det i det hele tatt, jeg er mer nervøs for andre voksne mennesker, en vet jo aldri. Av en eller annen grunn låser jeg bilen før jeg haster inn... vet ikke om det er så lurt med ungene inni?? Da er det i hvertfall ingen som kommer seg inn til de...

Har ikke satt noe alder ennå, men snart 6åringen får fremdeles ikke sitte alene i bilen...

Ikke så altfor lenge siden jeg ved selvsyn, så en nyere bil selvantenne og etter 2minutter var det ikke noe igjen... Hadde det vært noen i den bilen, hadde det ikke vært noen som hadde overlevd. Årsaken ble senere fastslått til elektrisk feil. Bilen hadde akkurat parkert (under 5 min), og eier var bare inne et kjapt ærend.

Skummel opplevelse, og tar ikke sjangsen.

Jeg har en veninne som opplevde at bilen hennes selvantente mens hun skulle løpe inn etter vesken sin. Bilen var bare 2 år gammel. Normalt ville da hennes 3 barn vært i bilen, men heldigvis var de akuratt denne dagen hos bestemoren. Flaks.

Jeg lar mine eldste barn som er 6, 10 og 13 år sitte i bilen. De to minste på 3 år og baby, tar jeg ALLTID med meg.

det er vanskelig å gi et konkret svar på det, her er det mange faktorer som spiller inn. Været foreksempel. Om sola skinner blir det fort som en ovn inni bilen, og om barnet da ikke klarer å binde seg opp og gå ut selv kan det bli fort farlig. Hjelper lite å parkere i skyggen.

Er det på en liten lokalbutikk eller et stort kjøpesenter? Om barnet klarer å gå ut av bilen er det ikke noe problem å finne mamma på nærbutikken, men hvem som helst kan gå seg bort på en stor parkeringsplass når man ikke ser over bilene.

Så dette må hver enkelt forelder vurdere selv, veie barnets modenhet og motorikk mot ytre omstendigeheter.

Annonse

Veldig vanskelig å si. En gang gikk jeg inn og hentet en pakke på nærbutikken, mens babyen sov i bilen. Det var stressende, men det gikk helt fint. Ville hatt babycall på om jeg skulle gjort det flere ganger. Men vi går vanligvis ikke fra de i bilen i det hele tatt vil jeg si.

Når det gjelder faren for at bilen kan selvantenne så er vel den forholdsvis liten tross alt. Vi tør jo å ta de med i bilen og KJØRE, som sikkert er mye farligere. Men å utsette barna for unødvendig fare bør selvsagt unngås.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...